פורטל מיסים

תיאום דמי ביטוח בקשת החזר

יחסית למיסים אחרים, שאופן החישוב שלהם יכול להיות מדורג ואף מורכב, מס הביטוח הלאומי הוא מס פשוט מאוד לחישוב והוא מחושב כשיעור קבוע מההכנסה החייבת במס. יחד עם זאת, ישנה מדרגת מס מינימלית שמתחת אליה, מחויב האזרח במס מופחת ובמקרים מסוימים אף פטור ממנו לחלוטין. בנוסף לכך, ישנן הטבות שונות הניתנות לאזרחים שונים בהתאם למצבם הבריאותי, הכלכלי, האישי וכן הלאה. זאת ועוד, מאחר ודמי הביטוח הלאומי מחושבים מההכנסה החייבת במס, הרי שאם ישנם שינויים בדיעבד ביחס להכנסה שדווחה, מס הכנסה ידאג לזכות אתכם בהתאם, אך זיכוי כזה צריך לבוא לידי ביטוי גם בדמי הביטוח הלאומי ששילמתם. בכדי להבטיח שאתם משלמים בדיוק את דמי הביטוח בהם אתם חייבים חשוב לבצע תיאום דמי ביטוח בקשת החזר.

 

מה זה תיאום דמי ביטוח ולמה זה נדרש?

תיאום דמי ביטוח הוא כמו תיאום מס. המדובר בתהליך שבוחן את כל מקורות ההכנסה של האזרח,חישוב ותיאום דמי ביטוח את כל ההטבות להן הוא זכאי ואת מדרגות המס החלות עליו בכל אחד מסוגי המיסים לרבות מס הכנסה, ביטוח לאומי, רווחי הון וכדומה. כאמור, דמי הביטוח הלאומי הוא מס אחיד למדי שהמשחק בו הוא מאוד מצומצם. יחד עם זאת, גם בדמי הביטוח הלאומי ישנם פערים שונים בין אזרחים שונים בהתאם למצבם הבריאותי, האישי, הכלכלי וכן הלאה. אבל עוד מעבר לכך, אם חוויתם בשנים האחרונות שינויים במצב התעסוקתי שלכם, ייתכן שנגבו מכם דמי ביטוח שאינכם צריכים לשלם. במקרים רבים, הביטוח הלאומי מזהה את החריגה בעצמו וגם מזכה אתכם ביוזמתו. יחד עם זאת, זיכוי זה מותנה בכך שבידי הביטוח הלאומי יש את כל הנתונים הנדרשים בכדי לבצע את ההחזר. מאחר ובמקרים רבים, נתונים אלה לא מעודכנים בביטוח הלאומי חשוב לבצע תיאום דמי ביטוח בקשת החזר כאמור.

עשוי לעניין אתכם: תוך כמה זמן מקבלים החזר מס ב-2021?, איך לבצע תיאום מס ולהישאר בחיים.

האם ניתן לבקש החזר על מס עודף שכבר שולם?

התשובה היא בהחלט כן, אם כי ההחזר אינו ממתין לכם לנצח. ככלל, בבקשת החזר מס, תוכלו להגיש בקשה להחזר עבור שש השנים האחרונות ולא מעבר לכך. החזר זה ניתן לכם אם התברר שלאורך השנים הללו שילמתם דמי ביטוח גבוהים יותר ממה שהייתם אמורים לשלם. כאמור, אפשרות זו יכולה להתרחש כאשר חלים שינויים במצבכם התעסוקתי, כאשר אתם עוזבים עבודה ומתחילים עבודה חדשה, כאשר אתם הופכים לבלתי מועסקים, כאשר רמת ההכנסה שלכם ירדה בצורה משמעותית וכן כאשר חלו שינויים במצבכם האישי, המשפחתי או הבריאותי. בכל המקרים הללו, ייתכן כי חל שינוי בשיעור דמי הביטוח בו אתם חייבים ואם שינוי זה לא בא לידי ביטוי בדמי הביטוח ששילמתם בפועל, הרי שיש לכם את הזכות לבקש החזר של המס העודף אותו שילמתם ואת זה בדיוק עושים באמצעות תיאום דמי ביטוח בקשת החזר.

מי מבצע את התיאום?

את התיאום של דמי הביטוח וכן בקשת החזר דמי ביטוח על שנים עברו, מומלץ מאוד לבצע באמצעות חברה מקצועית המתמחה בתחום זה באופן ספציפי. ישנן בישראל חברות המספקות שירותים חשבונאיים לכל אדם, שכיר או עצמאי, ובכלל זה החזרי מס ממס הכנסה, החזרי מס שבח וכמובן החזר דמי ביטוח לאומי. כמו כן, מומלץ לפנות לגורם מקצועי כזה בכדי למנוע מלכתחילה את המצב בו אתם משלמים דמי ביטוח עודפים. הגורם המקצועי יבחן את הנתונים שלכם, יבצע עבורכם תיאום דמי ביטוח בקשת החזר ובזאת יוסדר שיעור דמי הביטוח בהם אתם חייבים, לא פחות ולא יותר.

ראו גם: המרכז להחזרי מס בישראל, החזרי מס הכנסה.

Exit mobile version