פורטל מיסים

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס ב-2023?

הגשתם בקשה לקבלת החזרי מס ומשום מה אתם לא רואים שום דבר בחשבון הבנק שלכם? אולי אתם שוקלים להגיש בקשה כזאת אבל מתלבטים אם זה שווה את המאמץ ומתי בכלל תקבלו את זה אם תקבלו? ובכן, הבשורה הטובה היא שהפרוצדורה לבדיקת זכאות להחזרי מס והעברת ההחזרים לחשבון שלכם, מסתיימת בדרך כלל בתוך שבועות ספורים בלבד. הבשורה הפחות טובה היא שהתשובה על השאלה תוך כמה זמן מקבלים החזר מס יכולה להשתנות ממקרה למקרה ואתם לא תאמינו מה משפיע על התשובה הזאת.

מדידת ביצועים

אז כמה זמן זה לוקח?

ובכן, התהליך של הגשת בקשה לקבלת החזר מס הוא תהליך שמתחיל בכם. תחילה עליכם להחליט להגיש בקשה לקבלת החזרי מס ולבחור גורם מקצועי שיטפל לכם בנושא. זה יכול להיות רואה החשבון שלכם אם אתם מנהלים עסק עצמאי וזה יכול להיות גורם מקצועי אחר שמציע את השירות לציבור הרחב, ויש לא מעט כאלה. את התהליך הזה תוכלו למעשה להשלים בצורה מקוונת באמצעות האינטרנט מבלי לצאת בכלל מהבית, מה שבהחלט יכול לעודד אתכם לעשות את הצעד הראשון. אותו גורם מקצועי שתבחרו, יעשה בדיקה ראשונית לגבי הזכאות שלכם ואם ישנה הסתברות גבוהה לכך שאתם זכאים להחזרי מס, תוגש בקשה רשמית לרשות המיסים ופה מתחילה התשובה לשאלה תוך כמה זמן מקבלים החזר מס, להסתבך מעט.

זה משתנה, אבל זה מהיר

ובכן, בבדיקה ארצית שנערכה, נתגלה כי הפרמטר שיכריע תוך כמה זמן מקבלים החזר מס הוא סניף מס הכנסה שבו מטופלת הבקשה. כך למשל, אם אתם מגישים את הבקשה בטבריה או באשקלון, תוכלו לקבל את החזר המס המגיע לכם בתוך לא יותר מ-29 ימים, פשוט מכיוון ששם התהליך הוא מהיר יותר, בין בגלל שעובדים שם מהר יותר ובין בגלל שאין תור ארוך של בקשות דומות לטיפול. אם לעומת זאת, תגישו את הבקשה שלכם בפתח תקווה למשל, זה יכול לקחת 4 חודשים. בכל מקרה, כפי שאתם יכולים לראות, לא מדובר בתהליך שלוקח שנים, המה גם שהכל מבוצע ברקע ואתם לא צריכים לעשות דבר. רשות המיסים מטפלת בבקשה שלכם ולפעמים זה פשוט יכול לקחת לה מעט יותר זמן. בסך הכל, בשנה האחרונה עושה רשות המיסים מאמץ גדול בכדי לקצר את זמן מתן החזרי המס למספר שבועות בלבד.

מה שיותר חשוב הוא לא תוך כמה זמן מקבלים החזר מס, אלא מתי מחליטים להגיש את הבקשה. רבים כלל אינם מודעים לאופציה הזאת של החזרי מס, ומיליארדים של שקלים שוכבים ברשות המיסים ללא דורש. הדבר החשוב ביותר הוא שתגישו את הבקשה ותדרשו את מה שמגיע לכם. משם, יהיה עליכם פשוט להמתין מספר שבועות, וההחזר יועבר אליכם ישירות לחשבון הבנק.

הגשתם בקשה לקבלת החזרי מס ממס הכנסה, אבל ההחזרים מבוששים להגיע? ובכן, השאלה תוך כמה זמן מקבלים החזר מס הכנסה יכולה לקבל תשובות שונות בהתאם למקום המגורים שלכם, או נכון יותר, בהתאם למשרדי מס הכנסה הספציפיים שמטפלים בהחזרי המס שלכם. בגדול, זה יכול לקחת בין חודש אחד ועד 4 חודשים ולעיתים גם יותר. יחד עם זאת, לאחרונה עושה רשות המיסים מאמצים אמיתיים לקצר את זמן הטיפול בבקשות להחזרי מס. אז כמה זמן לוקח לקבל החזרי מס מרגע הגשת הבקשה ועד הרגע בו מגיעים ההחזרים אל חשבון הבנק שלכם? על כך בשורות הבאות.

מה משפיע על משך הזמן שעובר מזמן הגשת הבקשה ועד קבלת ההחזרים בפועל?

ובכן, כדי לקבל החזרי מס אתם צריכים קודם כל לקבל את ההחלטה לבקש את אותם החזרים. לכאורה זה נשמע טריוויאלי ומתבקש אבל האמת היא שישנם אנשים רבים הנמנעים מלבקש החזרי מס, אולי מפחד "להתעסק" עם מס הכנסה. כמובן שפחד זה הוא מיותר לחלוטין ואם אתם מתנהלים בצורה שקופה עם המיסים שלכם, אין לכם שום סיבה לחשוש לפנות למס הכנסה, בטח ובטח כאשר מס הכנסה סוף סוף חייב לכם משהו. בקופת המדינה שוכבים מיליארדי שקלים של החזרי מס שאין להם דורש וחבל שהשקלים שלכם ישכבו בערימת הכסף הזאת ללא דרישה.
מרגע שהחלטתם, עליכם למצוא גורם מקצועי שיבדוק את הזכאות שלכם להחזרי מס עבור 6 השנים האחרונות ויטפל לכם בתהליך קבלת ההחזר. אותו גורם מקצועי בודק את הדברים ואם אכן קיימת זכאות, מוגשת בקשה לרשות המיסים, שמכניסה את הבקשה לטיפול ומעבירה אליכם את הכסף בהתאם. בתוך כל התהליך הזה, זמן הטיפול של מס הכנסה הוא זה שמהווה בדרך כלל צוואר הבקבוק ושם צפויה הבקשה שלכם להתעכב ולשנות את התמונה לגבי תוך כמה זמן מקבלים החזר מס הכנסה.

ראו גם: מדריך מדרגות מס

כמה זמן זה לוקח בפועל?

ובכן, בדיקת הזכאות היא בדיקה מהירה מאוד ויכולה להתבצע בתוך שעות ספורות בלבד. ככלל, מרגע שהגשתם את הבקשה להחזרי מס, ואת הבקשה הזאת תוכלו להגיש היום גם אונליין דרך המחשב, ניתן להעביר בקשה רשמית למס הכנסה עוד באותו יום עבודה. כעת, הכל בידיים של מס הכנסה ומשך הטיפול בבקשה שלכם צפוי להשתנות בהתאם לסניף המטפל. כך למשל, באשקלון ובטבריה הנושא מטופל בדרך כלל בצורה המהירה ביותר, קרי בתוך 29 ימים בלבד. בנתניה ופתח תקווה זה יכול לקחת יותר מארבעה חודשים.
יחד עם זאת, חשוב לדעת שבשנה האחרונה עושה רשות המיסים מאמץ אמיתי לזרז מאוד את תהליכי מתן החזרי המס לאנשים שהחזרים אלה מגיעים להם וכיום אפשר בהחלט לצפות לקבל את החזרי המס שלכם בתוך כחודש, ללא קשר למקום בו אתם מתגוררים.

 

 

תחום המיסים הוא אחד התחומים היותר מסובבים ומורכבים שקיימים ובשביל זה ישנם רואי חשבון שמתמחים בנושאי מיסים גרידא כאשר ישנם המתמחים יותר בתחום של מיסים בהיבט של חברות ותאגידים וישנם רואי חשבון שמתמחים יותר בנושאי מס של עצמאים ושכירים. רובנו לא באמת מכירים את פקודת המס על בוריה ובדיוק מהסיבה הזו מומלץ להיוועץ עם רואה החשבון שלכם או חברה אחרת שמתמחה בנושאי מס. אחד הדברים שיותר ויותר אנשים מופתעים לגלות הוא שמגיע להם החזר מס מהמדינה בגין תשלומי יתר אותם ביצעו בשנים האחרונות. את העובדה שאנו זכאים להחזרי מס ניתן לגלות בעזרת בדיקה מאוד פשוטה ולאחר מילוי מספר פרטים אישיים רואה החשבון שלכם יוכל לבחון עבורכם אם אתם זכאים להחזר מס.

מדוע אנו זכאים להחזרי מס?

רבים שואלים איך בכלל הגענו למצב בו מס הכנסה חייב לו כסף בדמות של החזרי מס. אז נסבירלכם כמה המצב הזה פשוט ונפוץ בקרב רבים באוכלוסיית ישראל כאשר הרוב המוחלט לא מודע לכך שהוא זכאי לאותו החזר. אז ניקח אתכם רגע לעבר, לרגע בו התחלתם עבודה חדשה, קרוב לוודאי שהמעסיק לכם או אדם מטעמו ביקש מכם למלא טופס 101 שנחשב לטופס סטנדרטי שכל עובד צריך למלא כאשר הוא מתחיל לעבוד במקום עבודה חדש.

בטופס הזה תמלאו מגוון פרטים אישיים שכל מטרתם בוא לקבוע לכמה נקודות זכות אתם זכאים במס הכנסה. אותן נקודות זכות בסופו של יום מתורגמות להנחה בגובה המס אותו אתם צריכים לשלם למס הכנסה בגין השכר שלכם כאשר ככל שיש לכם יותר נקודות זכות, כך תשלמו פחות מס הכנסה. לעתים אנו לא ממלאים את הטופס הזה בדיוק רב מידי או מפספסים פרט מה, או ייתכן כי מיד לאחר שמילאנו את הטופס נולד לנו עוד ילד, עברנו דירה ליישוב בו אנו זכאים להטבות מס או בדיוק סיימנו תואר אקדמי שמזכה אותנו בעוד נקודות מס שכלל לא לקחנו בחשבון.

כיצד נקבל את החזר המס?

ישנן שתי דרכים לקבל את החזר המס לו אתם זכאים כאשר קודם כל כפי שציינו ניתן לבצע בדיקה אם אתם אכן זכאים לכזה. דרך אחת היא לעשות הכל בעצמכם כאשר קודם כל עליכם למלא טופס 135 עבור פעולת ההחזר מס עצמה ואליה לצרף את כל המסמכים התומכים בבקשה שלכם כאשר למשל אם סיימתם תואר אקדמי עליכם לצרף תעודת גמר מטעם המוסד האקדמי בו למדתם או ספח תעודת זהות על מעבר דירה ליישוב עם הטבות מס וכדומה.

את כל אותם טפסים ומסמכים עליכם להגיש בעצמנו אצל פקיד השומה והוא יעביר את הבקשה שלכם הלאה וזו תיבחן ברשויות המס. מאידך, תכולו לעשות את כל התהליך באמצעות רואה חשבון או חברה שעוסקת בנושאים של החזרי מס שתפעל מטעמנו באמצעות ייפוי כח. כל התהליך שהחברה עושה הוא זהה לאותו תהליך שהיינו עושים לבד אך במקרה הזה אנו לא נבזבז זמן להגיע אל פקיד השומה או לטפל בבקשה עצמה והחברה תעשה את התהליך הזה עבורנו.

משך התהליך לוקח בדרך כלל בין שלושה לו ארבעה חודשים מהרגע בו הגשתם את הבקשה להחזר המס אך בהחלט ישנם מקרים חריגים בהם הבקשה לוקחת מעט יותר זמן בעיקר כאשר יש בעיה באחד המסמכים או שלא מילאתם כשורה את אחד הטפסים שהייתם צריכים להגיש ולכן ישלחו לכם בקשה למלא את המסמכים או הבקשה מחדש, דבר שעלול לעכב מעט את התהליך.

החזרי מס למטפלות

בעבר החזרי מס למטפלות נדחו פעם אחר פעם על ידי רשות המיסים. הורים רבים אשר נאלצו לשלם למטפלת כדי שתשמור על הילדים שלהם בזמן שהם בעבודה מצאו את עצמם משקיעים סכומים גבוהים בכדי להגיע לעבודה. בנוסף, הוצאה זה לא הוכרה כהוצאה מוכרת על ידי רשות המיסים, לא משנה מה היה שכרן של אותם עובדים, אפילו מינימום. אז למה בעצם יש טייטל מיוחד עבור החזרי מס למטפלות?

החזרי מס למטפלות – נחזור קצת אחורה

המאבק התחיל אי שם בשנת 2002, כאשר פקיד שומה של משרד המיסים סירב להכיר בתשלום למטפלת של גברת פרי כהוצאה מוכרת. המשפט נמשך שנים רבות, רבים הערעורים אשר עלו על ידי רשות המיסים בטענה שהצעת החוק אינה תורמת לחלק נכבד מהאוכלוסייה. עם זאת, המאבק לא נפסק והוחתם בשנת 2009 כאשר בית המשפט העליון אישר את החוק, קבלת החזרי מס למטפלות. אך בחוק יש סייגים רבים, רק משפחה בעלת כושר השתכרות מסוים תוכל להיות זכאית להחזרי מס עבור הוצאות למטפלות. רוב הנשים שצריכות את זה לא מגיעות לרף השתכרות כזה. לכן, בית המשפט העליון אמנם דחה את ערעורה של רשות המיסים, אך עדיין החוק נמצא באותו מקום היום ואנו מקווים שבעתיד הקרוב יחול שינוי אשר יסייע לכלל המשפחות.

החזרי מס למטפלות – הוצאות עבור מסגרות

במסגרת החוק אותו ציינו קודם, הדגישו מגישי הצעת החוק כי מחירי הגנים והקייטנות עולים על כל דמיון, משפחה צריכה לשלם לעיתים אלפי שקלים כל חודש רק בשביל מסגרת לילדה, מה יקרה כאשר מדובר על משפחה מרובת ילדים? הוצאות עבור גנים, קייטנות ולעיתים גם בתי ספר יכולות להיות הוצאות מאוד כבדות עבור משפחה ממוצעת. מלבד להוצאות אלו יש לכל משפחה את ההוצאות הקבועות כמו משכנתא, חשבונות, שכירות ומחייה… אמנם החוק אל אושר בסופו של דבר כפי שציפינו, אך אם נסתכל על זה מנקודת מבט אחרת ישנם מקומות עבודה כיום אשר מציעים לעובדים שלהם סבסוד עבור קייטנות, במקרים חריגים גם גנים, לימודים ועוד… לפחות אם לא הממשלה, אז נעזור אחד לשני.

החזרי מס למטפלות – הצד השני

בעוד שהורים רבים זועקים להכרה בהוצאות המטפלת כהוצאה מוכרת, רשות המיסים מעניקה הטבות מס למטפלות עצמן, ובזכות. המטרה העיקרית של הטבות המס היא בכדי לעודד אותן לחזור למעגל העבודה. המדינה בחרה להעניק הטבות מס והחזרי מס עבור מטפלות מכיוון שיש חוסר במקצוע הזה כעת, וברגע שחרוז אחד נופל מהשרשרת, כל השרשרת עלולה להתפרק. חוסר במטפלות יכול להוביל לבעיות רציניות במשק, הורים רבים ימצאו את עצמם ללא סידור לילד. 

מטפלות זכאיות להחזר מס כמובן תחת תנאים שונים, בעיקרון הקו המנחה של רשות המיסים היא זכאות להחזר מס כאשר גובה ההוצאות בשנה הנוכחית גבוה מגובה המקדמות בשנת המס הנוכחית. מומלץ להיעזר בשירותיה של חברה מקצועית בכדי לבחון את גובה החזר המס אליה אתן זכאיות. 

שני צדדים למטבע

אם כך, היוזמה של עו"ד פרי בליווי חברת הכנסת שלי יחימוביץ אשר נמשכה שנים רבות לא זכתה להצלחה, אך לפחות נוצר שיח סביב הנושא, מה שלא היה קיים לפני כן. מצד אחד המדינה מעודדת ילודה, מצד שני התנאים בה היא מציבה משפחות מרובות ילדים יכול להיות מאוד קשה. כפי שציינו, אנו מקווים שחברי הכנסת ימשיכו להילחם ברשות המיסים ושכולנו נזכה בהחזר מס בגין הוצאות מוכרות כמו אלה. וכן, מטפלות יקרות, אתן זכאיות להחזר מס, חשוב שתכירו בזה ותפעלו על מנת לקבל את מלוא הזכויות שלכן, באופן עצמאי או על ידי חברה המתמחה בהחזרי מס.   

אם חוויתם בשנה האחרונה שינויים תעסוקתיים או שינויים במצבכם המשפחתי, יכול מאוד להיות שמגיעים לכם החזרי מס הכנסה. למעשה, החזרים כאלה עשויים להגיע לכם אם חוויתם שינויים כאלה במהלך כל 6 השנים האחרונות ולא רק בשנה האחרונה. מה זה החזרי מס? למי הם מגיעים? איך תוכלו לבדוק האם מגיעים לכם החזרי מס? כמה זה עולה? כל התשובות לכל השאלות, ממש כאן בשורות הבאות.

מה זה החזרי מס הכנסה?

כפי שאתם יודעים, עובדים בישראל מחויבים במס הכנסה בהתאם לגובה ההכנסות שלהם ובהתאם למדרגות המס החלות עליהם. לאורך השנה, אתם משלמים מס הכנסה על פי חישוב מדויק שנובע מהשכר שלכם, אם אתם שכירים, או על פי הערכות שנובעות מתחזיות הכנסות, אם אתם עצמאים. בשני המקרים הללו, ייתכנו מצבים בהם שילמתם מס גבוה יותר מזה שהייתם צריכים לשלם וזאת בעקבות שינוי מקום עבודה, עבודה רק לאורך חלק מהשנה, שינויים במצבכם המשפחתי ועוד. במקרה כזה, תוכלו לבדוק האם שילמתם מס גבוה יותר מאשר הייתם צריכים לשלם, ואם זהו אכן המצב, המדינה תחזיר לכם את המס העודף במסגרת תהליך של החזרי מס הכנסה.

למי זה מגיע?

ובכן, התשובה הקצרה היא שהחזרי מס הכנסה מגיעים לכל אדם ששילם מס הכנסה בהיקף גבוה יותר ממה שהיה צריך לשלם. את ההחזרים האלה תוכלו לתבוע לא רק עבור השנה האחרונה, אלא עבור 6 שנים אחורה (מה שהיה קודם לכן עבר ונגמר, ולא ניתן לתבוע בגינו החזרי מס הכנסה). כאמור, מצבים אלה של תשלום מס עודף מתרחשים בעיקר בעקבות שינויים תעסוקתיים ומשפחתיים, שתשלומי המס שלכם לא הותאמו אליהם בפועל. התגרשתם, התחתנתם, נולד לכם ילד, התחלתם לשלם מזונות, החלפתם מקום עבודה, השכר שלכם השתנה, התפטרתם או פוטרתם ממקום עבודתכם, קיבלתם קצבאות מביטוח לאומי – כל אחד מאלה עלול לגלם בתוכו שינויים בחבות המס שלכם ובהמשך לכך חישובים מוטעים של המס בו אתם חייבים, מה שעשוי לשקף תשלום מס עודף שיש להחזיר לכם.

ראו גם: החזר מס לעצמאים

איך בודקים ואיך מקבלים את ההחזר?

בדיקת הזכאות לקבלת החזרי מס הכנסה מבוצעת כיום על ידי כל משרד רואי חשבון, אם כי השירות מסופק בדרך כלל ללקוחות המשרד בלבד. אם אין לכם רואה חשבון, או שרואה החשבון שלכם גובה יותר מדי בגין השירות, תוכלו להיעזר בשורה ארוכה של גורמים מקצועיים המציעים שירות של החזרי מס הכנסה בכל רחבי הארץ. אותם גורמים מקצועיים יקבלו מכם את פרטי הזהות שלכם ואת פרטי התעסוקה ומצבכם המשפחתי במהלך 6 השנים האחרונות, יבצעו בדיקה מול רשות המיסים ובמידה ואכן מגיעים לכם החזרי מס הכנסה, גם ינהלו את התהליך שבסופו יועברו ההחזרים אל חשבון הבנק שלכם. בגין שירות זה נגבית בדרך כלל עמלה של 7% עד 30%, כשהעמלה הסבירה היא היכן שהוא באמצע הטווח הזה.

אחת השאלות הנפוצות שעולות בפן הכלכלי היא למי מגיעים החזרי מס. במדריך הקצר הבא נציג בפניכם את הרשימה של הזכאים להחזרי מס בישראל, רק חשוב להבין כי לא מדובר ברשימה מלאה, אלא בקבוצות גדולות באוכלוסיה במדינת ישראל.

שכירים בישראל

לשכירים רבים בישראל מגיעים החזרי מס. למעלה מ-8 מיליארד ש“ח כסכום של החזרים לשכירים נמצאים אי שם במס הכנסה מבלי שאף אחד ידרוש אותם. זה מאוד מוזר שיש כל כך הרבה אנשים שפשוט סתם בשל היותם לא מעוניינים ללמוד את התחום ולברר האם הכסף הזה בכלל מגיע להם או לא רוצים להתעסק עם הבירוקרטיה שכרורכה בתהליך, מפסידים מאות ואלפי שקלים. הרי מדובר בכסף שמגיע לכם בצורה חוקית. אחת הסיבות ששכירים רבים מקבלים החזרי מס היא משום שהם עבדו בכמה מקומות עבודה או החליפו מקומות עבודה בשנה אחת. הסיבה לכך היא משום שעל פי מערכת המס במדינת ישראל, קיימת יציבות לאורך כל השנה במשכורת של שכירים ולכן אם נוצר מצב של חוסר יציבות יש אי התאמה בין המיסים שנגבו לבין אלה שהיו אמורים להיגבות.

חיילים בישראל

חיילים שהשתחררו משירות צבאי או מתנדבים שסיימו שירות לאומי יכולים להנות מהחזרי מס. את ההחזרים ניתן לדרוש ממס הכנסה עד שש שנים לאחור ולכן אם גיליתם כי מגיעים לכם החזרי מס, חשוב לעשות את התהליך של הגשת הבקשה כמה שיותר מהר.

אזורים גיאוגרפיים

אזורי פריפריה במדינת ישראל מוגדרים כ – “אזורי עדיפות לאומית“. אזרחים שמתגוררים באזורים הללו מקבלים הטבות מס רבות כולל החזרי מס לשכירים.

מוגבלות רפואית

מדינת ישראל מעניקה הטבות מס לסובלים ממגון רחב של מחלות ובעיות רפואיות. המטרה היא לסייע בתהליך ההתמודדות, בעיקר כאשר אחד או שניים מההורים צריכים לטפל בילדים באופן צמוד מה שמוביל לקשיים כלכליים מורכבים.

הנה עוד כמה מהמקרים הפופולאריים בהם לאזרחים במדינת ישראל מגיע החזרי מס:

אם אתם חושבים או לא בטוחים שמגיעים לכם החזרי מס, שווה שלא לוותר על סכומי הכסף הללו ולעשות בירור יסודי לגבי הנושא הזה.

איך מקבלים החזרי מס?

את ההחזר ניתן לבקש לאחר שמסתיימת שנת המס ועד שש שנים מתום שנת המס שעבורה אתם מבקשים את ההחזר. עליכם לאסוף טפסים כמו טופס 106, אישורים מקופות הגמל והבנקים שלרוב מתקבלים רק אחרי חודש אפריל ואז ניתן להגיש בקשה להחזרי מס. ניתן להיעזר ברואה חשבון, חברה מקצועית המתמחה בהחזרי מס או להגיש אותה בלשכת פקיד השומה אליה אתם שייכים. אי אפשר להגיש את הבקשה דרך רשת האינטרנט. שכירים צריכים למלא גם טופס 135 ולצרף את כלל המסמכים הרלוונטיים. למידע נוסף או סיוע בכל הנושא של החזרי מס, צרו איתנו קשר ונשמח לסייע לכם ולענות לכם על כל שאלה.

אנשים רבים מוותרים על ביצוע תהליך של קבלת החזרי מס ממגוון רב של סיבות אך אין עוררין שכיום קיימים הרבה מאוד אנשים במדינת ישראל שזכאים לכך. בין היתר תמצאו אנשים שיאמרו לכם כי הם אינם מבצעים תהליך של קלת החזרי מס לאור העובדה שהם מפחדים מן התהליך ומן המורכבות שלו, דבר שנפרט עליו בהמשך. בנוסף לכך, תמצאו אנשים שיאמרו לכם שהם ביצעו בדיקה מקיפה של הנושא והם גילו שבגין שש השנים האחרונות הם זכאים רק לכמה מאות שקלים בודדים ואין להם עניין לבצע את התהליך עבור הסכום הזה היות והזמן אותו הם צריכים להשקיע בתהליך לא שווה להם את ההחזר אותו הם יקבלו בסופו של דבר. בפועל, גם אם זה נכון וגם אתם מעט חוששים מהמורכבות של התהליך אין כל סיבה שלא תבצעו אותו היות וזה כסף שמגיע לכם ובסופו של דבר אתם תופעו לגלות גם כמה התהליך הזה פשוט. כל מה שאתם צריכים לעשות בכדי לקבל את הסכום שמגיע לכם בגין החזרי המס תמצאו בצורה מפורטת בדף האינטרנט של רשות המיסים.

ביצוע תהליך של קבלת החזרי מס לבדכם

ביכולתם לבצע את ההליך בשתי דרכים כאשר הדרך האחת היא לבצע את ההליך לבדכם והדרך השנייה היא לעשות זאת באמצעות צד שלישי שיבצע את ההליך מטעמכם לאחר שתבחרו אותו ותסכימו לכך כמובן. בכדי לבצע את ההליך לבד כל שתצטרכו לעשות הם לשלושה שלבים פשוטים. בשלב הראשון תצטרכו להוריד מן האתר של רשות המיסים טופס 135 שמטרתו לבקש החזר מס בגין תשלום יתר. בטופס תצטרכו למלא כל מיני פרטים אישיים וכמובן את הסיבה בגינה אתם מבקשים את ההחזר. לאחר מילוי הטופס תצטרכו להמציא מסמכים שתומכים בבקשה שלכם כאשר כך דבר שתומך בה יעזור. אם למשל עברתם דירה ליישוב עם הטבות מס כדאי להביא העתק של החוזה, אם נולד לכם ילד לדוגמא אז לצרף את ספח תעודת הזהות שלכם בו מופיע הילד החדש וכדומה. עם כל אותם מסמכים וטפסים עליכם לגשת אל פריד השומה האחראי על מקום המגורים שלכם ולהגיש לו או לה את הבקשה להחזרי המס.  בדרך כלל הבקשה תעבור באופן מיידי לבחינה ולאחר מספר חודשים תקבלו את הכסף ישיר לחשבון הבנק שלכם.

ביצוע תהליך של קבלת החזרי מס באמצעות חברה

אם עדיין התהליך מרתיע אתכם גם אחרי שקראתם את ההסבר המקוצר שלנו או עדיין אין לכם זמן לבצע את התהליך הזה בכוחות עצמכם, תמיד תוכלו להיעזר בצד שלישי בדמות רואה חשבון או חברה להחזרי מס שיבצעו את התהליך הזה עבורכם. ככלל התהליך יהיה ממש זהה למה שהסברנו לכם קודם לכן אך מי שיבצע אותו הוא לא אתם אלא אדם מטעם החברה או הרואה חשבון שבחרתם. אתם ודאי שואלים את עצמכם איך זה שאדם זר יכול לבצע תהליך של החזרי מס עבורנו, אז כמובן שהוא לא יכול ללא ייפוי כוח ולכן אל התהליך תצטרכו להוסיף גם ייפוי כח אותו תשלחו לצד השלישי שבחרתם שיטפל בנושא מטעמכם. לאחר מכן, הם ימלאו את הטפסים עבורכם וביחד עם המסמכים שתשלחו להם הם ילכו אל פקיד השומה ויגישו את הבקשה מטעמכם. היתרון המרכזי כאן הוא כמובן שלא תצטרכו לבזבז זמן יקר על כל התהליך ומישהו אחר יבצע אותו עבורכם ויטפל בנושא עד לקבלת ההחזר מרשויות המס.

 

אתם לבטח תופתעו לגלות שלרבים מאיתנו מגיעים החזרי כספי ממס הכנסה בגין גביית יתר שנערכה במרוצת השנים, כאשר האשמים הבלעדיים בגביית היתר הזו הן דווקא לא רשויות המס, אלא אנחנו. לישראלים רבים מגיעים מאות עד עשרות אלפי שקלים של החזרי מס כאשר הרוב המוחלט כלל אינו מודע לעובדה הזו ורוב הישראלים שמכירים בעובדה שרשויות המס חייבות להן כסף כלל אינם מעוניינים לקדם את התהליך היות והם לא רוצים לבזבז זמן יקר תמורת החזר של כמה מאות שקלים. במאמר הבא הכנו לכם מדריך קצר על כיצד נוכל לגלות אם אנו משלמים יותר מידי מס הכנסה, איך נוצר הפער הזה ומה עלינו לעשות ברגע שגילינו שמס הכנסה חייבים לנו כסף.

תשלום יתר של מיסים

אז אחרי שהסברנו לכם בקצרה על התופעה של תשלום יתר של מיסים, נסביר לכם קצת איך זה קורה, שכן רובנו חושבים שאנו משלמים בדיוק את המיסים אותם אנו צריכים לשלם. אז לא, גובה המיסים אותם תשלמו נקבע על פי נקודות הזכות לכם אתם זכאים כאשר כל אדם זכאי למספר אחר של נקודות זכות בהתאם למספר רב של פרמטרים ולכן גובה המס משתנה מאדם אחד לאחר. כך למשל, שני אנשים שמקבלים אותו שכר אך האחד רווק והשני גרוש עם שני ילדים קטנים שמשלם לבת הזוג שלו לשעבר מזונות ישלמו מס הכנסה בגובה שונה. בשביל לדעת כמה נקודות זכות מגיעות לכם תוכלו להיכנס לאתר רשות המיסים ולראות את הקריטריונים או להיכס לאחד ממחשבוני המיסים ברחבי הרשת. מספר נקודות הזכות להם אתם זכאים צריך להופיע בתלוש השכר שלכם, כך שאם אתם רואים שבתלוש השכר מופיעות פחות נקודות צריכה להידלק לכם נורה אדומה שאתם משלמים יותר מס הכנסה ממה שאתם צריכים.

כיצד נוצר הפער בתשלום המיסים שלנו

אז לאחר שהבנו כיצד אנו משלמים מיסים הגיע הזמן להבין כיצד נוצר הפער הזה בין התשלום בפועל לבין התשלום שהיינו צריכים לשלם והתשובה נעוצה בטופס 101 שהעובד ממלא. על המעביר לדאוג שהעובדים החדשים שלו ימלאו טופס זה כאשר הם מצטרפים לארגון ועל העובד לוודא כי הוא מעדכן את הטופס או את המעביר שלו באם אחד הפרטים בגינם הוא זכאי לנקודות זכות משתנה מסיבה כזו או אחרת. לאחר העדכון של הטופס שמגיע אל רשויות המס יעודכנו גם נקודות הזכות של העובד וכתוצאה מכך גם תשלום המיסים. במידה ולא טרחנו לעדכן את הטופס האמור ואת הרשויות לאחר שינוי כלשהו אזי נשלם יותר מס הכנסה ואנו נהיה זכאים להחזר בסופו של דבר.

איך מקבלים את החזרי מיסים להם אתם זכאים?

ישנן כמה דרכים לקבל להם אתם זכאים ממס הכנסה בגין תשלום היתר של המיסים אותם שילמתם. ביכולתכם לבצע את התהליך הזה לבדכם על ידי מילוי טופס לקבלת החזרי מס או בשמו השני טופס 135 ולצרף אל הבקשה את כל המסמכים שיתמכו בבקשה שלכם. עם הבקשה וכלל המסמכים תצטרכו להגיע אל פקיד השומה במקום מגוריכם ולהגיש את הבקשה. אם אין לכם את הזמן הדרוש להתעסק עם כל המסמכים וללכת אל פקיד השומה ולהגיש את הבקשה תוכלו להתקשר עם משרד חיצוני שמטפל בנושא של החזרי מס או משרד רואי חשבון ולבקש מהם שיגישו את הבקשה בשמכם. במידה וזו הדרך בה תבחרו תצטרכו להמציא ייפוי כח לאותו משרד בו בחרתם שיגיד את הבקשה בשמכם.

Exit mobile version