פורטל מיסים

ביטוח לאומי החזרים

חישוב החזר מס ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא מוסד שמתנהל בדרך כלל בצורה מאוד מדויקת לגבי החובות והזכויות של אזרחי המדינה בכל מה שקשור לשיעור דמי הביטוח בהם מחויב כל אזרח. זה לא אומר שאין תקלות וזה לא אומר שהחישובים של הביטוח הלאומי הם תמיד מדויקים, אבל בסך הכל מדובר במוסד אמין למדי, שגם אם שולם לה מס עודף, ידאג בעצמו לזהות את המס העודף ולהשיב אותו לאזרח. יחד עם זאת, ישנם המון מצבים בהם הנתונים המוזנים במחשבי הביטוח הלאומי אינם עדכניים ואינם משקפים את כלל הטבות המס או מסגרת המס הכוללת שבה נתון האזרח ובמקרים אלה יש מקום לפנות באופן יזום לביטוח הלאומי ולדרש החזר. במקרה של ביטוח לאומי החזרים הם גם תהליך שמתנהל בצורה מאוד אפקטיבית ובתנאי שהזכאות להחזר אכן הוכחה.

איך נוצר מצב של עודף מס?

עודף מס הוא מצב בו האזרח משלם מס בהיקף גדול יותר ממה שהוא אמור לשלם. ככלל, על כל אזרחי ישראל חלים שיעורי מס זהים לחלוטין. יחד עם זאת, לכל אזרח ניתנות הטבות שונות בהיקפים שונים בהתאם למצבו הבריאות, מצבו האישי, מצבו המשפחתי, שלב בחיים ואפילו מקום המגורים שלו. במקרים רבים, נתונים לגבי שינויים במצבי חיים אלה אינם מעודכנים בזמן במחשבי הרשויות השונות ולכן הם אינם באים לידי ביטוי בגובה המס הנדרש מן האזרח. כמו כן, חישובי המס מבוצעים על הנחה של עבודה רציפה וקבועה לאורך כל שנת המס ואם אזרח מסוים החליף מקום עבודה, אם השכר שלו השתנה פתאום בצורה דרמטית מכל סיבה שהיא, הרי שיש לבצע את החישוב בצורה שונה עד השינוי ומהשינוי. עודף מס הוא מצב שבו, לרוב בגלל נתונים לא מעודכנים, משלם האזרח יותר ממה שהוא צריך לשלם. בכל המקרים של עודף מס ובכלל זה גם ביטוח לאומי החזרים הוא המנגנון שבאמצעותו משיבות הרשויות לאזרח את עודף המס ששילם.

ראו גם: החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל, כל מה שרציתם לדעת על איתור כספים אבודים.

איך מבקשים החזר מהביטוח הלאומי?

ובכן, בכדי לקבל החזר מס מביטוח לאומי, יש להגיש בקשה מסודרת להחזר דמי ביטוח. בקשה זו צריכה להתבצע לאחר שהתעורר אצלכם חשד שאולי שילמתם מס גבוה מדי ולאחר שגם מצאתם סיבה לחשד הזה. זאת אומרת, שאתם לא יכולים לפנות לביטוח הלאומי, להגיד שאתם חושדים שמגיע לכם החזר מס ולהשאיר לביטוח הלאומי לבדוק למה. עליכם לבחון את הדברים בעצמכם, לחשב בדיוק מהו החזר המס המגיע לכם ואז להשאיר לביטוח הלאומי לבדוק את הטענות שלכם ואם הטענות שלכם אכן נכונות, תקבלו החזר מס ותקבלו אותו מייד. לצורך קבלת מס עודף ששולם בתור דמי ביטוח לאומי החזרים מבוצעים בדרך כלל על ידי גורמים מקצועיים המתמחים בתחום של החזרי מס ויכולים לסייע לכם בקבלת החזרי מס לא רק מול הביטוח הלאומי, אלא מול כלל רשויות המיסים בישראל.

בשלב הראשון יהיה עליכם להגיש לאותו גורם מקצועי את כל המסמכים שיש בידיכם לגבי התעסוקה והשכר שלכם בשנים האחרונות (ניתן לבקש החזר מס עד שש שנים אחורה). אותו גורם מקצועי יבדוק את הדברים ואם חסרים מסמכים הוא ינחה אתכם מה לעשות בכדי שניתן יהיה לבנות תמונה מלאה של נתוני המס שלכם. בהמשך לכך, יחשב אותו גורם מקצועי את היקף ההחזר המגיע לכם וימלא טופס בקשה רשמי שיוגש למחלקת ביטוח לאומי החזרים. הביטוח הלאומי יבדוק את הדברים ובמידה ואכן מגיע לכם החזר מס, אתם יכולים להיות בטוחים שההחזר יועבר אליכם אל חשבון הבנק באופן מיידי.

עשוי לעניין אתכם: החזרי מס הכנסה, תיאום דמי ביטוח בקשת החזר.

 

עובדים שכירים, מחוייבים לשלם דמי ביטוח לאומי מהמשכורת שלהם. התשלום לביטוח לאומי יבוצע על ידי המעסיק. המעסיק מחוייב בדיווח על כל עובד מהיום הראשון של העבודה. דמי ביטוח לאומי, הם המהווים את אחד מתנאי הזכאות לקצבאות ביטוח לאומי הנדרשות במצבים שונים. 

מהו ביטוח לאומי לשכירים?

על פי החוק, כל תושב ישראל שהגיע לגיל 18 ומעלה, מחויב להיות מבוטח בביטוח לאומי ולשלם דמי ביטוח. ישנן אוכלוסיות הפטורות מתשלום על פי תנאים מסוימים. דמי ביטוח לאומי ייחושבו על פי גובה ההכנסות של המבוטח ועל פי מעמדו כעובד שכיר או עצמאי. על פי אלו יקבע מי חייב לשלם את דמי הביטוח, כלומר, ביטוח לאומי לשכירים ישולם על ידי המעסיק עצמו. בנוסף, יקבע באילו ענפי ביטוח יהיה מבוטח השכיר ולאילו קצבאות יהיה זכאי. בזכות תשלום דמי ביטוח לאומי תהיו זכאים לקצבאות ביטוח לאומי. 

חובות התשלום נקבעות על פי- עובד עצמאי/ שכיר/ שכיר בחל״ת/ עובד במשק בית ומעסיקו/ לא עובד/ הכנסה לא מעבודה/ תלמיד ישיבה/ סטודנט/ חייל בשירות חובה או מתנדב בשירות לאומי/ חייל בשירות ללא תשלום/ חייל בשירות קבע/ חבר קיבוץ/ מקבל פנסיה/ אסיר ועוד. 

חובת התשלום היא עבור שכירים שבינם למעסיקם יש יחסי עובד מעביד. כאשר מדובר בהעסקה של קרוב משפחה (אחד ההורים, ילד, נכד, אח/ות) לא נבחן קיומם של יחסי עובד ומעביד, אלא הצורך בהעסקת בן המשפחה, ואם הועסק עובד אחר במקומו כשהופסקה העסקתו.

בנוסף, במידה ועובד לא מגיע לעבודה בעקבות שביתה או השבתה ולא קיבל שכר על תקופה זו, הוא פטור מתשלום של דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות לתקופה זו. משך התקופה בה ניתן לקבל פטור מסיבה זו הוא שלושה חודשים קלנדריים מלאים בתוך שנה קלנדרית אחת. 

מהו שיעור דמי ביטוח לאומי לשכירים?

דמי ביטוח לאומי משתנים בהתאם למשכורת של כל אדם. החישוב ייעשה על פי משכורות ברוטו, כלומר המשכורת של האדם לפני כלל הניכויים.

חלק השכר שעד 60% מהשכר הממוצע (6,331 שקלים בחודש)- דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות שינוכו משכרו יהיו בשיעור 3.5% על פי החלוקה-

חלק השכר שמעל 60% מהשכר הממוצע ועד הכנסה מירבית לחודש החייבת בדמי ביטוח (44,020 שקלים לחודש)- דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות שינוכו משכרו יהיו בשיעור של 12% לפי החלוקה-

שלבי הליך תשלום דמי ביטוח לאומי לשכירים

תשלום דמי ביטוח לאומי לשכירים, מבוצע על ידי המעסיקים. לשם כך, על המעסיק יהיה קודם כל לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ולאחר מכן בביטוח לאומי. לאחר פתיחת תיק מעסיק, יקבל המעסיק רישום של מספר העובדים שעליהם דיווח ושיעור דמי ביטוח עבורם. ב-15 לכל חודש, יצטרך המעסיק לשלם ולדווח על דמי ביטוח לאומי לשכירים, לגבי החודש הקודם. 

את התשלום עצמו ייעשה במספר דרכים על פי בחירתו (בנק/ מערכת ייצוג לקוחות/ אתר התשלומים של ביטוח לאומי ועוד). חלק מדמי התשלום, ינוכו משכר העובד וחלקם ישולמו על חשבון המעסיק. אם המעסיק לא שילם את דמי ביטוח לאומי שניכה משכר העובד בתוך 39 ימים ממועד תשלום השכר, הוא עובר עבירה פלילית. העונש על עבירה פלילית כזאת יכול להגיע למאסר של שנתיים. לכן, חשוב מאוד לשלם בזמן ולדאוג לדיווחים המתאימים. 

החזר מס הוא מצב שבו נגבה מהאזרח מס חריג שאותו הוא לא היה באמת צריך לשלם. במקרה זה, יש להשיב לאזרח את עודף המס שנגבה ממנו ותהליך זה נקרא למעשה החזר מס. במקרים מסוימים, הצורך בביצוע החזר מס יעלה אוטומטית במחשבי הרשות שלה שולם המס העודף והרשות תזכה את האזרח באופן אוטומטי וביוזמתה. יחד עם זאת, בהרבה מקרים אחרים, אם האזרח לא יבדוק את הדברים בעצמו, החזר המס המגיע לו, פשוט לא יגיע אליו לעולם וירד לטמיון.

ביטוח לאומי נחשב למוסד שמקפיד מאוד לבצע החזרי מס עודפים ביוזמתו ובצורה מסודרת ויחד עם זאת ישנם מצבים בהם החזר מס ביטוח לאומי יתגלה אך ורק ביוזמתכם ולכן תמיד נכון וכדאי לבחון את הדברים, במיוחד אם יש לכם חשש שהחזר מס כזה אכן מגיע לכם.

אז באילו מקרים מגיע לכם החזר מס ביטוח לאומי?

כאמור, החזר מס בכלל, מגיע לכם בכל מקרה בו שילמתם יותר מס מאשר הייתם אמורים לשלם על פי החוק. על אף שאת המס אנחנו משלמים מדי חודש או מדי חודשיים, את חבות המס שלנו בוחנים רק בסוף השנה בדיעבד ולכן גם אם מגיע לכם החזר מס עבור שנה מסוימת, תוכלו לקבל את החזר המס הזה רק לאחר תום השנה ולאחר שהוגש דו"ח שנתי שגם אושר ושבו התברר כי אכן שילמתם מס גבוה מדי. החזר מס ביטוח לאומי אינו שונה. אם המס ששילמתם לביטוח הלאומי במהלך שנה או שנים מסוימות הוא גבוה יותר ממה שהייתם צריכים לשלם, מגיע לכם החזר מס.

מאחר ושיעור המס שאתם משלמים נקבע כמקדמה, כמעט בכל שנה נוצר מצב שבו בסיכום הכללי שילמתם מעט מדי מס או יותר מדי מס. במקרים אלה, ביטוח לאומי יודע לעשות את החישוב בעצמו ולהחזיר לכם את העודף או לדרוש מכם לשלם את החסר. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם ביטוח לאומי לא יודע שהוא צריך לשלם החזר מס.

ראו גם: החזר מס לעצמאים, החזר מס לשכירים באופן עצמאי.

 

באילו מקרים צריך לבחון האם מגיע לכם החזר מס ביטוח לאומי?

כפי שאמרנו קודם לכן, המוסד לביטוח לאומי מאוד מסודר בנושא גובה המס ויודע לדרוש כשמגיע לו ולהחזיר כשמגיע לכם. יחד עם זאת, כל החלטה על דרישת מס או החזר מס היא החלטה שמבוססת על מידע וישנם מקרים בהם המידע שקיים אצל הביטוח הלאומי אינו נכון או אינו מעודכן. כך למשל, אם הפחתתם את מספר שעות העבודה השבועיות שלכם, ייתכן שאתם עובדים פחות מרף המס שבכלל מחייב אתכם לשלם ביטוח לאומי. אם נולד לכם ילד, אם התגרשתם או אם התחלתם לשלם מזונות, כל אלה יכולים להשפיע על שיעור המס שאותו אתם צריכים לשלם לביטוח הלאומי.

אם אלה לא מעודכנים במחשבי הביטוח הלאומי, אתם לא תקבלו החזר מס ביטוח לאומי אלא אם תבררו את הדברים בעצמכם.על כן, בכל מקרה בו התרחש שינוי משמעותי במצבכם האישי או במצבכם התעסוקתי, אתם בהחלט רוצים לבדוק האם מגיע לכם החזר מס ביטוח לאומי עבור התקופה מאז התרחש אותו שינוי. כדי לבדוק האם אכן מגיע לכם החזר כזה, תוכלו לפנות לגורמים מקצועיים המתמחים בבדיקת החזרי מס ולמעשה מנהלים עבורכם את כל התהליך מול המוסד לביטוח לאומי על מנת להסדיר את נושא החזר המגיע לכם. גורמים אלה יגידו לכם מהו ההחזר המגיע לכם, יגישו עבורכם את הבקשה לקבלת ההחזר וגם ידאגו לכך שההחזר אכן ישולם לכם. היחידה להחזרי מס.

עשוי לעניין אתכם: ביטוח לאומי החזרים, החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל.

אוכלוסיות מיוחדות בעלות יתרון בקבלת החזרי מס

נושא החזרי המס בישראל הוא אכן נושא סבוך כמו בכל מדינה אחרת בעולם ויש להבין היטב ברזי החוק בכדי להבין מה מגיע לנו ולמה אנו מחוייבים. מעבר לכך, במידה ומגיעות לנו זכויות מסויימות בקבלת החזרי מס או תשלום מס בגובה נמוך יותר, עלינו לדרוש אותם ממס הכנסה כאשר גובה תשלום המס יקבע על פי טופס שאותו נמלא עם תחילת ההעסקה שלנו במקום העבודה שלנו ואת החזרי המס להם אנו זכאים נצטרך לדרוש במסגרת טופס מיוחד ומסמכים מיוחדים אותם נגיש לפקיד השומה שלנו. בכל הנושא של מיצוי זכויות בנוגע לנושא המיסים, חשוב להכיר כי ישנן אוכלוסיות מיוחדות בעלות יתרון בקבלת החזרי מס ועל זה נסביר לכם במאמר הבא.

איך מתבטאת הזכות של אותן אוכלוסיות מיוחדות הקבלת החזר מס?

אז כפי שציינו קודם לכן, כאשר אותם אנשים השייכים לאוכלוסיות ספציפיות זכאים להטבות מס, הם צריכים לדווח על כך למס הכנסה שהדיווח נעשה באמצעות המעסיק בעזרת טופס 101. במסגרת הטופס כל אדם צריך למלא את פרטיו האישיים ולאחר מכן נקבע לכמה נקודות זכות זכאי אותו עובד או עובדת בהתאם לפרטים אותם מילא. את נקודות הזכות מחשבים בהתאם לאותם נתונים ובסופו של דבר הנקודות זכות מתבטאות בסכום ההחזר החודשי בגין מיסים אותם צריך לשלם העובד כך שעובד עם 4 נקודות זכות ישלם פחות מס הכנסה מאשר עובד לו רק 2 נקודות זכות.

מי אותן אוכלוסיות הזכאיות להטבות מס?

אז ישנן לא מעט אוכלוסיות מיוחדות הזכאיות להטבות מס כאשר חלקן אפילו לא מודעות לכך ובהתאם גם לא דורשות אותן וכפועל יוצא אותם אנשים זכאים ללא מעט כסף ממס הכנסה שלעיתים יכול להצטבר לאלפי או עשרות אלפי שקלים. מי שזכאי להטבות מס כאלו הם למשל חיילים משוחררים ששירתו מעל זמן מסויים במסגרת הצבא או שירות לאומי למשך שלוש שנים מתום השירות הצבאי.

בנוסף, גם בעלי מוגבלות כלשהי שהוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי זכאים להטבות של נקודות זכות כאשר גם הורים לילדים בעלי מוגבלות למשל יהיו זכאים לאותה הטבת מס. הורים גרושים אשר משלמים מזונות במסגרת הסכם הגירושים יהיו זכאים גם הם לנקודות זכות כל עוד הם מחוייבים לשלם את דמי המזונות לבני זוגם לשעבר. בנוסף גם בוגרי אקדמיה זכאים לנקודות זכות למשך זמן מסויים מעת סיום התואר שלהם כאשר ההטבה תקפה לבוגרי תואר ראשון, תואר שני או תואר שלישי. אוכלוסיה נוספת שזכאית להטבות מס הם עולים חדשים שזכאים להטבה זמנית שמתפרסת על פני שלוש שנים וחצי כאשר תחילה הם זכאים לשלוש נקודות זכות אך לאחר זמן מה ההטבה יורדת לשתי נקודות ובהמשך לקראת סיום התקופה הם יהיו זכאים לנקודת זכות אחת.

Exit mobile version