פורטל מיסים

פטור ממס הכנסה לחיילים משוחררים

אם אתם חיילים משוחררים ומצפים בשל כך לפטור מלא ממס הכנסה, הרי שפטור כזה אינו קיים. יחד עם זאת, כשמחברים את רמות השכר הממוצעות של חיילים משוחררים עם שיעורי המס החלים עליהן ועם הטבות המס שמקבלים חיילים משוחררים, זה בהחלט יכול להיראות כמו פטור ממס הכנסה לחיילים משוחררים. אז מה הן הטבות המס המגיעות לכם כחיילים משוחררים ואיך זה בדיוק יכול להגיע לרמה של פטור? על כך בשורות הבאות.

חישוב החזרי מס הכנסה

הטבות מס לחיילים משוחררים

מאז ומעולם, ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, עושה מדינת ישראל מאמץ רב לתגמל אזרחים שעושים שירות צבאי או שירות לאומי וכחלק מהתגמול הזה, מעניקה המדינה לחיילים משוחררים הטבות מס, שיכולות להיות משמעותיות מאוד. הטבות מס במדינת ישראל מוענקות בדרך כלל באמצעות נקודות זיכוי. כל אזרח במדינת ישראל זכאי לנקודת זיכוי אחת. אם חד הורית זכאית לנקודות זיכוי ועל כל ילד שלה מתחת לגיל 18, היא זכאית לנקודות זיכוי נוספות. כך גם אב שמשלם מזונות, נכה, אזרח ותיק ועוד שורה של אזרחים בעלי נסיבות חיים שונות שמזכות אותם בהטבות מס. נקודות זיכוי אלה מוענקות גם לחיילים משוחררים למשך תקופה של 36 חודשים מיום השחרור שלהם מהשירות הצבאי. הטבות אלה מגיעות לכדי נקודת זיכוי אחת למי ששירת 12 עד 23 חודשים ו-2 נקודות זיכוי למי ששירת מעל 23 חודשים (אצל חיילות משוחררות מדובר ב-12 עד 22 חודשים או מעל 22 חודשים, בהתאמה).

איך זה מגיע לכדי פטור?

כאמור, פטור ממס הכנסה לחיילים משוחררים זה משהו שלא קיים. יחד עם זאת, ברמות השכר הטיפוסיות של חיילים משוחררים, מרבית החיילים המשוחררים נמצאים במדרגת המס הנמוכה ביותר וכאשר מוסיפים לכך את הטבות המס בצורת נקודות הזיכוי, הרי שנקודות אלה יכולות לאפס לחלוטין את חבות המס של החייל המשוחרר כך שבפועל הוא נהנה מפטור ממס הכנסה. יחד עם זאת, מדובר בפטור משתמע ולא בפטור שניתן מראש, והפטור הזה תלוי ברמת השכר של החייל המשוחרר ובחבות המס הנובעת ממנה.

ראו גם: החזרי מס לשכירים

החזרי מס לחיילים משוחררים: סיכום

אז פטור ממס הכנסה לחיילים משוחררים לא באמת קיים, אבל יש דבר אחר שאתם בהחלט רוצים לתת עליו את הדעת. במקום העבודה שלכם אולי לא מודעים לכך שאתם חיילים משוחררים או שלא מודעים להטבות המגיעות לכם. במקרה כזה, זה אומר שאתם משלמים יותר מס הכנסה ממה שאתם צריכים לשלם. אם זה המצב, יש לכם את האפשרות להגיש בקשה לקבלת החזרי מס ומאחר ומדובר בבקשה שניתן להגיש עבור 6 שנים רטרואקטיבית, תוכלו לבקש החזרים עבור כל התקופה בה הייתם חיילים משוחררים, כל עוד אתם מקפידים להגיש את הבקשה בזמן. את החזרי המס תוכלו לבקש באמצעות שורה של גורמים מקצועיים המספקים את השירות של החזרי מס לחיילים משוחררים ובכלל.

הסוגיה של שיעור המס שיחול על חיילים משוחררים היא סוגיה שנדונה בציבוריות הישראלית כנראה מאז קום המדינה ואולם בשנים האחרונות נחקקו בישראל מספר חוקים שבאו לשקף את הערכתו של הציבור הישראלי כלפי המשרתים בצבא ובהן גם הטבות מס לחיילים משוחררים. מהן ההטבות הניתנות לחיילים משוחררים ומדוע? מה נדרש חייל משוחרר לעשות על מנת להבטיח שהטבות אלה אכן תבואנה לידי מימוש? מה קורה אם לא קיבלתם את ההטבה במהלך התקופה שלאחר השחרור – האם הכסף ירד לטמיון או שאפשר לבקש החזר שלו? איך מבקשים את ההחזר וממי? את התשובות לכל השאלות הללו, תוכלו למצוא ממש כאן בשורות הבאות.

 

אז מהן הטבות המס הניתנות לחיילים משוחררים?

מן הסתם, לא רק שאין מס לחיילים משוחררים, זאת אומרת שאין מס ספציפי שחל על חיילים משוחררים בלבד, אלא שחיילים משוחררים נהנים מהטבות מס שמפחיתות, לעיתים בצורה משמעותית, את שיעור המס החל עליהם. הטבות אלה ניתנות לחיילים המשוחררים באמצעות מנגנון הפטורים וההטבות של המס בישראל, קרי נקודות זיכוי. חייל משוחרר זכאי לנקודת זיכוי אחת או שתי נקודות זיכוי, בהתאם לאורך השירות שלו והדברים נכונים כמובן גם לחיילות והם נכונים גם למשרתי ומשרתות השירות הלאומי. הטבות אלה ניתנות למשך 36 חודשים, החל מהחודש הראשון לאחר השחרור. ההטבות ניתנות על מנת לספק לחיילים המשוחררים את הפלטפורמה הנוחה ביותר לבנות את חייהם הכלכליים לאחר השחרור מהשירות הצבאי ולאפשר להם סיכויים טובים יותר בבניית חייהם. הטבות אלה אמנם יכולות לחסוך לעיתים לא יותר מכמה מאות שקלים בחודש, במיוחד כאשר מדובר בחיילים משוחררים ללא מקצוע, ללא השכלה רשמית וללא ניסיון, אבל עדיין מדובר בכסף לא קטן בחישוב שנתי וזה יכול להיות גם כסף גדול מאוד, תלוי כמה אתם מרוויחים.

איך מקבלים את ההטבות?

ובכן, בכדי לקבל את ההטבות המגיעות לכם, עליכם להודיע על כך לרשויות המס וזאת באמצעות טופס 106 אותו תוכלו למלא באמצעות מחלקת הנהלת החשבונות, במידה ואתם עובדים כשכירים בעבודה מסודרת, או באמצעות רואה החשבון שלכם במידה ופתחתם עסק עצמאי. חשוב מאוד להודיע לרשויות על כך שאתם חיילים משוחררים ושמגיעה לכם ההטבה, שכן לא קיים שום מנגנון של עדכון הנתונים במחשבי רשות המיסים ישירות ממרשם האוכלוסין או ממחשבי צה"ל. רשות המיסים לא תדע שאתם חיילים משוחררים אלא אם תגידו לה. במידה ואתם עובדים במספר עבודות או שחלו שינויים משמעותיים בחייכם במהלך תקופת ההטבה, לרבות נישואים, גירושים, לידת ילד, שינוי במצב בריאות וכן הלאה, כדאי להגיע לגורם מקצועי שיבצע עבורכם תיאום של מס לחיילים משוחררים ויבטיח שאתם מקבלים את כל נקודות הזיכוי המגיעות לכם ושאף נקודת זיכוי אינה יורדת לטמיון.

מה קורה אם לא ביקשתם את ההטבה מראש?

למרבה הצער, לא כל החיילים המשוחררים דואגים לעדכן את הרשויות בהטבה זו ולכן הם גם לא נהנים ממנה. במקרה כזה, כדאי לדעת שאתם יכולים לבקש החזר מס לחיילים משוחררים בכל רגע נתון עד שש שנים אחורה. זאת אומרת שאם תדאגו להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים לאחר השחרור שלכם מהשירות הצבאי, פרק זמן זה יכלול בתוכו גם את התקופה בה הייתם זכאים להטבות מס חיילים משוחררים ובהתאם להטבות אלה יחושב ההחזר המגיע לכם. גם את הפעולה הזאת אתם רוצים לעשות בסיוע של גורם מקצועי המתמחה בתחום זה ויודע לבצע את הדברים על הצד הטוב ביותר בכדי להבטיח שתקבלו את כל מה שמגיע לכם.

פורטל מיסים

 

 

מס הכנסה, הוא אחוז מסוים מהמשכורת של כל אזרח בישראל שמופרש לידי המדינה. כספי המס שהופרשו  לידי המדינה משמשים לפיתוחה בכל צורך כמו תשתיות, חינוך, ביטחון ועוד. ללא כספי המיסים למדינה לא יהיו תקציבים עבור הצרכים שלה. גם אם תקבלו מהמעסיק הטבה שאינה באה לידי ביטוי במשכורת, כמו לדוגמה רכב או טלפון, תצטרכו לשלם על כך מיסים. אך, לחיילים משוחררים יש הטבות מס. מה הטבות המס? על כך נרחיב במאמר הבא. 

מה הן הטבות מס לחיילים משוחררים?

תשלומי מס הכנסה הם תשלומי חובה על כל אזרחי מדינת ישראל. מרגע השחרור מצה״ל, כל אחד מחוייב לשלם מס הכנסה. אך, המדינה מעניקה לחיילים משוחררים משירות סדיר הטבות מס, על מנת שיוכלו לחסוך כסף בשנים הראשונות של השחרור מהצבא. 

השירות הסדיר מכליל בתוכו גם שירות בצה״ל, במשמר הגבול או במשטרה, וגם שירות לאומי. שירות בקבע אינו נחשב לשירות סדיר. שירות סדיר הוא למעשה תקופת החובה בה חיילים משרתים באחד מן הגופים שציינו (נע בין שנתיים לשלוש). 

הטבת המס מוענקת לתקופה של 36 חודשים, כלומר 3 שנים לאחר השחרור משירות סדיר. פירטנו עבורכם את הטבות המס לחיילים משוחררים המוענקות בהתאם לתקופת השירות, (מעודכן לשנת 2020). 

חיילים משוחררים- 

חיילות משוחררות-

מסיימי שירות לאומי-

מסיימות שירות לאומי-

Exit mobile version