פורטל מיסים

החזר מס לנכה או עיוור

החזר מס לנכה או עיוור

על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, עולה כי אלו שיש להם תעודה שמעידה על ליקוי ראייה או עיוורון, יכולה לקבל פטור מתשלים מס הכנסה. פטור מס הכנסה זה, יכול להיות בתוקף עד תקרת הכנסה מסוימת, שהיא למעשה – יכולה להשתנות כל שנה. מעבר לכך, שמדובר בפטור ממס הכנסה עד תקרת הכנסה מסוימת, שהוא למעשה החזר מס לכל דבר – אלו שיכולים לקבל אותו על פי התקנות, יכולים כנראה לקבל גם החזרי מס על רכישת פריטים מסוימים.

החזר מס לנכה או עיוור

החזרי מס על ציוד אישי

מדובר בפריטים שיכולים להיקרא ציוד ביתי, בין אם מדובר במקרר, מיקרוגל, תנור, מייבש כביסה, מערכת סטריאו, מזגן, דוד שמש, שואב אבק ושאר פרטי מטבח. פריטים נוספים יכולים להיות אלו שפשוט יתמכו באיכות חייו של האדם, כמו צג ברייל, קורא מסך, מכשירי הגדלה אלקטרוניים ושאר דברים שלצורך העניין יכולים לאפשר קריאה טכנולוגית.

פטור מס על פי תקן

באופן כללי, כדי לקבל פטור ממס הכנסה, החוק מספר כי מבחינתו אם יש תקן שהתקבל מידיה של ועדה רפואית, לפיו היא מספרת שלאדם מגיעה תמיכה מלאה כיוון שיש לו מאה אחוזי נכות, או 90 אחוזי בחישוב משוקלל, וזאת לתקופה של לפחות 185 יום. כלומר, לפי תקן זה, מבחינת החוק, אכן ניתן לקבל פטור ממס הכנסה.

כדי להתחיל ולקבל את אותו הפטור בגין נכות או עיוורון, מתבקש להגיש בקשה לקבלת פטור, שבין השאר עוברת במילוי טופס 1516 (בקשה לפטור ממס). עבור הטופס מצרפים תצלומי תעודת עיוור / לקוי ראיה, ומגיעים עימו למשרד פקיד השומה שנמצא בקרבת מקום המגורים. 

באם רוצים להגיש על פי הסיבה הבירוקרטית: "נכות", הרי יש לצרף לטופס בקשה לוועדה רפואית, המסומן כטופס 169א, כמו גם טופס 169ב, שהם למעשה מכילים פירוט על אותם פריטים שלדעת מבקש הבקשה, נכנסים בקטגוריה עבורה הוא מגיש את הטופס. באם הבקשה פשוט נדחתה, הרי שישנם 45 ימים לאחר קבלת הדחייה, על ידי הגשת מכתב ערעור מתאים.

למעשה, באם הבקשה לקבלת הפטור התקבלה, ייתכן שניתן יהיה לקבל החזר מס רטרואקטיבי לא רק על השנים שיעברו, שפטור המס יהיה בתוקף עבורם, אלא גם עבור השנים בהן מגיש הבקשה החליט שהייתה לו נכות עבורן, כלומר, שהייתה תקפה מבחינת מגיש הבקשה. ניתן ללכת עד שש שנים אחורה, ולאסוף בהן את החזרי המס

לקבל החזרי מס 

כדי לקבל החזרי מס, יש עניין למלא טופס 135 ולצרף את כל המסמכים הרלוונטיים – שבמקרה זה יכולים להיות אלו שמאשרים את החלטת הוועדה, כמו גם מסמכים בנקאיים שמאמתים את פרטי החשבון של מגיש הבקשה. עקב כך שהם רואים, ברשות המס, שהמגיש אכן נמצא בתקן שהם מאשרים, ולמעשה הם יכולים להעביר לו כספים – הם אכן יכולים לעשות זאת, בעיקר כשהוא מצרף פרטי חשבון שמאשרים את החשבון אליו הוא מבקש לקבל את הכספים, בגין החזרי המס.

 באופן כללי, למי שיש תעודה שמספרת לו שיש שהמדינה מכירה בלקות ראייה מסוימת, ישנה אפשרות לקבל החזרי מס – באם הוא באמת מתאים לתקן שהמדינה מציבה עבור מקרים שכאלה. ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עבור שנים קודמות, שבהן הייתה תעודה שכזו (או פשוט הכרה מהמדינה על כך), כיוון שחישוב המס טרם שוקלל בהתאם, ועל כן ניתן יהיה לחזור אחורה, להחשיב אותו בשקלול ולקבל החזרים על פי מה שמתאים. זה הכל לעכשיו, תודה על קריאתך – באם נוכל לעזור ולבהר, כך נשמח.

Exit mobile version