פורטל מיסים

החזרי מס לעצמאיים

במשך תקופת הקורונה הבנו את החשיבות שיש לעצמאיים, הבנו גם עד כמה לא פשוט להיות עצמאי בארץ וכל שקל הכנסה היא קריטית. בכדי שתמיד תהיו מוכנים למכה הבא עליכם לדעת לדרוש את מה שמגיע לכם, ומגיע לכם. החזרי מס לעצמאיים הם מוכרים אבל באופן חלקי, אתם יכולים לקבל יותר ממה שאתם מקבלים עכשיו, כל עצמאי באשר הוא.

החזרי מס לעצמאיים – הוצאות

מכירים את הביטוי "הוצאה מוכרת"? כל הוצאה למטרת העסק נחשבת להוצאה מוכרת, עבור הוצאות מוכרות אתם זכאים לניכוי מסך החבות השנתית במס הכנסה. סביר להניח ואתם מכירים את המונח כבר, אך בוודאי ואתם לא מכירים את כל הרשימה אשר מקנה לכם זכאות בהחזר מס, בשביל זה כדאי להיכנס לאתר רשות המיסים ולבחון בדיוק מה מגיע לכם, החל מהוצאות עבור עטים לעסק ועד לטיסות בעבור כנסים. 

החזרי מס לעצמאיים – למי פונים?

כרגע האופציה היחידה שאתם מכירים היא לפנות לרשות המיסים ולבקש החזר מס בגין הוצאות מוכרות, אך הרשימה שתמצאו באתר אינה תמיד מובנית, מדובר על הליך בירוקרטי מסובך כאשר מדובר על עצמאיים, וגם לא תמיד נכון. הדבר הראשון שאתם צריכים לדעת הוא שתמיד עדיף שמס הכנסה יהיה חייב לכם ולא ההפך, ברגע שאתם חייבים למס הכנסה אתם משלמים לא רק את החוב אלא גם ריביות, לכם תמיד חשוב לעבוד מול איש מקצוע.

אנו ממליצים לבקש סיוע מחברה אשר מתמחה בהחזרי מס, חברה זו תדע בדיוק איך לכוון אתכם לקבלת הזכאות שלכם. עוד יתרון של החברה הוא משך הזמן של כל התהליך. בעוד שאדם עצמאי פונה לרשות המיסים בכדי לבקש החזרי מס, הליך זה יכול להתפרש לגבי כמה חודשים, לעיתים אפילו שנה. כאשר אתם פועלים דרך חברה חיצונית היא תדאג לבצע את החזרי המס תוך פרק זמן קצר שלא עולה על חודש ברוב המקרים. כמובן, זה גם תלוי במורכבות התיק. 

החזרי מס לעצמאיים – סוג עבודה

עליכם לדעת למה אתם זכאים, יש הבדל בין היחס של אדם אשר עובד מהבית לבין בעל משרד. כאשר אתם עובדים מהבית דרך המחשב לדוגמא, הבית שלכם משמש כמשרד, לפחות חלקי. זה אומר שכבר תשלום ארנונה ושכר דירה נחשב להוצאה מוכרת (לא שכר דירה וארנונה מלאים, משתנה בהתאם לחלל העבודה שלכם). חשבונות חשמל, ומים לעיתים גם הם הוצאה מוכרת, חשבון טלפון, אינטרנט ואפילו ניקיון. 

לפני שאתם מתחילים לדרוש את ההחזרים שמגיעים לכם, מס הכנסה עובד בצורה בה הוא גובה את שיעור המס, ורק לאחר מכן תוכלו לבקש בקשות להחזר מס אם הינכם זכאים לכך. כאשר ישנן הוצאות משותפות, זאת אומר שאותו מכשיר משמש אתכם גם לעבודה וגם לבית, מס הכנסה יחשיב את ההוצאה המוכרת באופן חלקי, זאת בהתאם לאופי העבודה שלכם. 

כפי שאתם בוודאי מבינים החזרי מס לעצמאיים אינו דבר פשוט, במיוחד בתקופות קשות לבתי העסקים. בכדי שתוכלו לקבל את כל מה שאתם זכאים אליו, גם באופן רטרואקטיבית עד לפני שש שנים במקסימום, עליכם לפנות לחברה אשר מתמחה בהחזרי מס. חברה אשר מתמחה בהחזרי מס יודעת על מה יש לשים דגש, על מה תוכלו לקבל החזרים, ומה אבוד מלכתחילה. הבאנו לכם דוגמאות על עבודה מהבית, אך גם בעבודות משרדיות הינכם זכאים להוצאות מוכרות אשר בוודאי אתם לא מכירים. לעיתים אולי זה נראה שולי, אך ברגע שאתם מסתכלים על ההוצאה באופן שנתי, אתם תוכלו להבין עד כמה קריטי החזר המס הזה עבור העסק שלכם.

החזרי מס הכנסה הם החזרים שעשויים להגיע לכל אדם שמשלם מס הכנסה, בין שמדובר בשכיר ובין שמדובר בעצמאי. כשבוחנים את המקרה של החזר מס לעצמאים, אפשר בהחלט לזהות מספר הבדלים לעומת המקרה של החזר לשכיר, הבדלים שנובעים מאופי ניהול החשבונות בשני המקרים, ועל כך נדבר בשורות הבאות.

איור חישוב מס

ההבדלים המרכזיים בין שכירים ועצמאים

שכיר הוא אדם שעובד במקום עבודה ומקבל שכר קבוע בכל חודש וחודש. בתנאים אלה, קל מאוד לחשב את המס השנתי ולהחיל אותו על שכרו של העובד ברמה החודשית. בהתאם לכך, ההסתברות להיווצרות החזרים לשכירים היא נמוכה יותר, פשוט מכיוון שהדברים הם קבועים יותר, ידועים יותר ומובנים יותר וההסתברות לטעויות היא נמוכה יותר. יחד עם זאת, שכירים גם הרבה פחות מודעים לכל הנושא של התנהלות המס שלהם, שמנוהלת כולה על ידי רואה החשבון או מנהל החשבונות של בית העסק בו הם עובדים. במצב זה, אם שכיר כלשהו מחליף מקום עבודה, מתפטר או מפוטר במהלך השנה, חווה שינויים במצבו המשפחתי וכן הלאה, ייתכן מאוד שהוא כלל לא יטרח לבחון את ההשפעה על חבות המס שלו, מה שיוביל להצטברות של עודף מס.

ראו גם: תוך כמה זמן מקבלים החזר מס?

אצל עצמאים הסיפור הוא שונה לחלוטין. עצמאים משלמים מס הכנסה בגין הרווח שלהם בעסק, ורווח זה יכול להשתנות מחודש לחודש, לעיתים בצורה דרמטית, הן בגין שינויים בהיקף ההכנסות והן בגין שינויים בהיקף ההוצאות. בהתאם לכך, מקדמות מס הכנסה שלהם נקבעות באופן ממוצע ועל בסיס תחזיות, מה שבהחלט הופך את האופציה של החזר מס לעצמאים לאופציה סבירה מאוד. יחד עם זאת, החזרים אלה מחושבים בכל סוף שנה במסגרת הדו"ח השנתי שמגיש רואה החשבון למס הכנסה ולכן הנושא מטופל משנה לשנה מבלי שנצברים החזרים משמעותיים.
ראו גם: חישוב מדרגות מס

החזר מס לעצמאים – יכול להיות מאוד משמעותי

אחרי שאמרנו את כל זה, עצמאים שמגלגלים מחזורים גדולים, יכולים בהחלט לחוות סיטואציה בה הם משלמים לאורך השנה שיעורי מס גבוהים, שבסופו של דבר מתבררים כגבוהים מאוד, מה שיוביל לקבלת החזר מס לעצמאים עם הגשת הדו"ח השנתי ובהיקף משמעותי מאוד. בהיבט זה יש לומר כי גם עצמאים חווים מצבים של מעבר בין מנהלי חשבונות ורואי חשבון, מעבר בין עבודה שכירה לעסק עצמאי ולהיפך, שינויים במצב משפחתי וכן הלאה, וגם עבור עצמאים, שינויים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בצורת החזר מס לעצמאים.

אם אתם עצמאים ואתם חושבים שמגיעים לכם החזרי מס, כדאי לפנות לגורם מקצועי המתמחה ספציפית בתחום זה, שיבדוק עבורכם את הזכאות שלכם להחזר מס ובמידה וזכאות הזאת אכן קיימת, גם יבצע את כל הפרוצדורות הנדרשות לקבלת ההחזרים בהקדם. את כל נושא הטיפול בהחזר יכול לבצע עבורכם גם רואה החשבון, אבל לא כל רואי החשבון אוהבים להתעסק בזה.

אם אתם מנהלים עסק עצמאי, אתם גם מנהלים את החשבונות שלכם בעצמכם (או בסיוע מנהל חשבונות מקצועי) וגם יש לכם רואה חשבון שמגיש בשמכם דו"ח שנתי על הכנסותיכם בכל שנת מס. במצב זה, אתם יכולים בקלות לחשוב שכל הנושאים החשבונאיים שלכם מטופלים כנדרש ושאין שום פערים בחבות המס שלכם, כך שגם האופציה של החזרי מס לעצמאים אינה רלוונטית לכם. אלא שבפועל זה לא המצב ובשורות הבאות נסביר לכם מדוע ואיך תוכלו לבדוק האם מגיעים לכם החזרי מס, גם בהיותכם עצמאים.

מי זכאי להחזרי מס ואיך זה קורה עם עצמאים?

ובכן, החזרי מס ניתנים לכל מי ששילם יותר מס הכנסה ממה שהיה צריך לשלם. במקרה כזה, יכול כל אדם לפנות לרשות המיסים ולבקש את החזרי המס המגיעים לו. דברים אלה נכונים לשכירים ולעצמאים כאחד, ויחד עם זאת, אצל עצמאים אפשר לזהות תופעה ייחודית שבמידה מסוימת מונעת מהם לקבל את המגיע להם. בעל עסק עצמאי מעורב בהיבט החשבונאי של העסק שלו הרבה יותר ממה שמעורב שכיר במקום עבודתו. בעל העסק נמצא בקשר רציף עם מנהל החשבונות ועם רואה החשבון ובכל שנה מגיש גם דו"ח שנתי על הכנסותיו. במצב כזה קל מאוד לחשוב שרואה החשבון דואג לכם ואם מגיע לכם החזר כלשהו, הוא יגולם כבר בחישובי המס השנתיים ולא כך היא.
ראו גם: החזר מס לשכיר

ככלל, זה נכון שעם הגשת הדו"ח השנתי, מבוצע חישוב של כל חבות המס שלכם ואם שילמתם יותר, אתם תזוכו בהתאם לאחר הגשת הדו"ח. יחד עם זאת, ניקח למשל דוגמא של אב שהתגרש ומתחיל לשלם מזונות על ילדיו. בגין שינוי זה בחייו, זכאי אותו אב לנקודת זכות שמפחיתה את חבות המס שלו, אלא שבגין חוסר ידיעה, האב לא עדכן כלל את רואה החשבון שלו ובמשך שנים שילם מס גבוה יותר ממה שהיה צריך. הנה דוגמא אחת למקרה בו סביר מאוד להניח שתוכלו לקבל החזרי מס לעצמאים, על אף שלאורך כל השנים הגשתם דו"חות שנתיים והכל חושב בצורה תקינה. ישנם כמובן עוד מקרים דומים רבים שאולי אינכם מודעים אליהם כלל, ולכן גם כעצמאים חשוב מאוד לבחון את הזכאות שלכם לקבלת החזרי מס לעצמאים.

 

איך עושים את זה?

ובכן, הפתרון הטוב ביותר עבורכם הוא כמובן רואה החשבון שלכם. אתם יכולים לפנות אליו, להציף בפניו את העניין של החזרי מס לעצמאים ולבקש ממנו לעשות בדיקה האם מגיעים לכם החזרים כאלה. יחד עם זאת, רואי חשבון רבים לא אוהבים ולא מתעסקים בנושא של החזרי מס ובמקרה כזה יהיה עליכם לפנות לגורם מקצועי שמציע את השירות של החזרי מס לעצמאים כשירות בפני עצמו. היום תוכלו לעשות את הכל דרך האינטרנט ולקבל את ההחזרים המגיעים לכם כבר בתוך מספר שבועות בודדים.

מכירים את זה שמס הכנסה חייב לכם החזר כספי? לא? אז כדאי שתכירו. במקרים רבים, מס הכנסה גובים סכום מס גבוה יותר מהנדרש. על מנת לוודא אם הינכם זכאים להחזר מס יש לבצע בדיקה פשוטה ולא מסובכת. מה היא הבדיקה ואיך זה עובד? על כך במאמר הבא. 

כיצד ניתן לבצע החזר מס ומה התנאים- מה זה החזר מס?ֿ

בין אם אתם שכירים ובין אם אתם עצמאים, תצטרכו לשלם למס הכנסה אחוז מסוים מהמשכורת שלכם. שיעור המס ייקבע על פי חישוב שנתי של ההכנסות שלכם. ישנם אנשים רבים שמכניסים כסף מלבד למשכורת שלהם. קודם כל, אנשים רבים משכירים דירה שבבעלותם. בנוסף לכך, יש מקרים רבים בהם ניתנים מענקים מסוימים כמו מענק לידה, מענק מילואים, מענקי פציעה מביטוח לאומי ועוד. אצל עצמאים זה אף מסובך יותר שכן, המשכורת לא קבועה ומשתנה משנה לשנה. כמו כן, אין באמת עירבון לסכום הכסף אותו הם ירוויחו כל שנה. לכן, מס הכנסה מאפשר להגיש בקשה להחזר מס. לאחר הגשת הבקשה יחליטו האם מגיע לכם החזר כספי או לא. במידה והגיעו למסקנה שנגבה מס יותר מן הנדרש, החזר המס יאושר. חשוב להבין שיש אנשים רבים שזכאים להחזר מס אך אינם מודעים לכך. לכן, חשוב לבצע בדיקה להחזר מס על מנת לוודא זאת. 

מה התנאים להחזר מס?

את החזר המס ניתן  לבקש עד תקופה של 6 שנים אחורנית. כלומר, מסוף שנת המס הנוכחית עד 6 שנים אחורה. מעבר ל6 שנים חל חוק התיישנות, לכן חשוב לבדוק זאת כל כמה שנים, על מנת לא להפסיד את הכסף המגיע לכם. להחזר המס מתווספים הפרשי הצמדה וריבית. על מנת לקבל החזר מס יש להגיש בקשה להחזר מס לידי מס הכנסה. 

כיצד ניתן לבצע החזר מס?

את הבקשה יש להגיש לידי פקיד שומה במס הכנסה. על מנת להגיש בקשה יש קודם כל למלא את טופס הבקשה. עבור שכירים יש לצרף לטופס הבקשה, טופס 106 לשנת המס ואת כלל האישורים על הפרשות לפנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי מנהלים. לבקשה יש לצרף גם פירוט של כלל ההכנסות שלכם באותה שנה על פי סעיפים שונים, לפרט את מצבכם המשפחתי וכל פרט נוסף שיכול לאפשר לכם לקבל את החזר המס כמו לדוגמא תרומות למוסדות מוכרים, התאלמנות, לידה ועוד. 

ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס באופן עצמאי.תוכלו להכנס לאתר של רשות המיסים ולמצוא את הטפסים הנדרשים שם. אך, אנשים רבים מעדיפים לעבור את התהליך בסיוע של חברה מקצועית, שכן יש טפסים רבים ואישורים רבים שצריך להוסיף. 

כיצד ניתן לבצע החזר מס ומה התנאים- האם כדאי לפנות לחברה מקצועית?

אם אתם לא בטוחים מה המסמכים שאתם צריכים להגיש לידי מס הכנסה, ישנן חברות מקצועיות שיכולות לעזור לכם בהגשת הבקשה. 

יש יתרונות רבים בפניה לחברות מקצועיות-

כיצד ניתן לבצע החזר מס ומה התנאים- מהי בדיקת החזרי מס?ֿ

בדיקת החזר מס היא בדיקה קלה וחינמית שנמצאת באתר רשות המיסים. בבדיקה תצטרכו למלא את גובה ההכנסות שלכם, להוסיף אישורים בנוגע להוצאות שמשפיעות על גובה המס (הפקדות פנסיה, ביטוחים ועוד) ולענות על שאלות כמו האם אתם חיילים משוחררים, האם קיבלתם מענקים ועוד. 

איך לבצע תיאום מס ולהישאר בחיים – המדריך המלא לחסכון במיסים

ישנם לא מעט אנשים שמתקיימים משני מקורות הכנסה במקביל כלומר מקבלים משכורת ובמקביל נהנים מעוד הכנסה כלשהי. אותה הכנסה נוספת יכולה להיות הרבה מאוד דברים כאשר בין היתר אנו רואים אנשים שמקבלים עוד משכורת, כלומר שהם שכירים בשני מקומות עבודה במקביל. בנוסף, ישנם אנשים שמקבלים קצבה בנוסף למשכורת ממקום העבודה כאשר אותם אנשים הם פנסיונרים של מקום עבודה אחר וזכאים לקצבה בהתאם לתנאי הפרישה שלהם. מעבר לכך ישנם לא מעט אנשים שמתקבלים לעבודתם בתור שכירים מנהלים גם עסק עצמאי כזה או אחר ויש להם עוד הכנסה מהעסק הזה. הדבר הכי חשוב למעשה כאשר אנו מתפרנסים משני מקורות שונים ומכניסים כסף מיותר ממקום עבודה אחד הוא לעשות תיאום מס. אנשים רבים לא מבינים את החשיבות של תיאום מס אך הוא יכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים בשנה.

מהו תיאום מס?

תיאום מס היא למעשה פעולה אותה ניתן לבצע לבד או באמצעות רואה החשבון שלכם או של החברה שלכם. הפעולה עצמה למעשה דואגת שלא תשלמו יותר מס הכנסה מאשר אתם צריכים לשלם בפועל, כאשר חלק מהפעולות שנעשות קשורות ישירות בהחלטה לגבי מהו מקור ההכנסה הראשי שלכם אותו אתם רוצים למסות ומהו המקור הנוסף. ההחלטה נעשית בהתאם גובה השכר או הקצבה אותה אתם מקבלים. את התיאום מס תוכלו לערוך במהלך כל שנת המס כל עוד זו לא הסתיימה כאשר כמובן מומלץ לעשות אותה כמה שיותר מוקדם.

מה קורה אם לא עשינו תיאום מס?

במידה ולא עשינו תיאום מס לא קרה שום דבר, שכן בניגוד למה שרבים חושבים שהכסף אותו שילמנו הלך ולא נראה אותו שוב, ניתן במספר פעולות לקבל החזרי מס בעבור תיאום מס רטרו אקטיבי. הדבר החשוב ביותר שאתם צריכים לדעת הוא שלא ניתן לקבל החזרי מס בגין אי תיאום מס ליותר משש שנים אחורה משנת המס הנוכחית, לכן מומלץ לבצע את תיאום המס בהקדם ורצוי ברגע הראשון בו אתם מתקבלים לעבודה שמכניסה לכם עוד משכורת או מיד לאחר שאתם מקימים עסק עצמאי בנוסף להיותכם עצמאיים. מי שיקבל את ההחלטות בנושא צריך להיות רואה החשבון שלכם ולכן חשוב מאוד להתייעץ איתו.

כיצד נבצע את הליך תיאום המס?

בשביל לבצע תיאום מס ולהישאר בחיים ;), קודם כל תצטרכו למלא טופס 116 לתיאום בחישוב ניכויי מס. את הטופס הזה יש לשלוח לפקיד השומה באיזור המגורים שלכם שאחראי על תיק הניכויי מס האישי שלכם. ניתן גם לשלוח בקשה לתיאום מס ללא טופס ייעודי אך במקרה זה עליכם לציין במכתב את כלל הפרטים האישיים. המכתב מיועד לפקיד השומה ובו מופיעים פרטים כמו למשל שם מלא, מס׳ תעודת הזהות שהוא למעשה מספר תיק הניכויים שלכם במס הכנסה, מהו סכום ההכנסה אותה תקבלו ברוטו מהמעסיק שלכם לאורך השנה ובמקרה שאתם לא עתידים לעבוד במשך כל השנה, כמה חודשים אתם עתידים לעבוד בגין הסכום אותו תרוויחו נטו.

מעבר לדרך של שליחת מכתב או טפסים תוכלו לעשות את כל התהליך גם בצורה מקוונת באתר של רשות המיסים, כאשר ייתכן ותצטרכו לסרוק ולעלות מספר מסמכים בשיטה זו כמו תלושי שכר או מסמכים אחרים. בנוסף, אם כל אחת מהשיטות שציינו לא מתאימות לכם, תמיד תוכלו לייפות את כוחו של רואה החשבון שלכם לעשות את תיאום המס במקומכם ולתת לו את כל המסמכים שיש להגיש והוא יעשה את כל התהליך במקומכם.

עשוי לעניין אתכם: החזר מס מקוון: מדריך להגשת בקשה להחזר מס באינטרנט.

Exit mobile version