Site icon פורטל מיסים

מס על רווחי הון

כיצד מחשבים החזר מס לסטודנטים

כאשר משקיעים בבורסה חשוב להבין את כל ההוצאות הכלולות בכך. אחד הדברים שחשוב שתדעו, הוא כאשר מרוויחים כסף ממכירה של ניירות ערך בבורסה, יש לשלם עליו מס רווחי הון. בצורה כזאת גם המדינה לוקחת את חלקה ברווחים שהצלחתם להשיג בבורסה, ולכן לפני שמשקיעים יש לקחת את העובדה הזאת בחשבון. מהו מס על רווחי הון, על מה משלמים מס רווח הון ועוד במאמר הבא. 

מהו מס על רווחי הון?

מס על רווחי הון, הוא מס המוטל על הסכום שאדם מרוויח ממכירה של ניירות ערך בבורסה. המס מוטל על ניירות ערך ישראלים, ניירות ערך זרים, דיבידנדים, תשלומי ריבית, קרנות נאמנות, תעודות סל, אופציות או אג״ח צמודות מדד. 

שיעור מס רווח ההון המוטל הוא 25% מהרווחים. כלומר במידה והרווחתם 100 שקלים, תאלצו לשלם מס רווח הון בשווי של 25 שקלים. את המס יש לשלם רק לאחר המכירה בפועל של ניירות הערך. כלומר, אם הרווחתם כסף מהמניה אך לא מכרתם אותה עדיין לא תידרשו לשלם על הרווחים מס. 

כמו כן, יש לקחת בחשבון שמס רווח הון, מחושב כולל עליית המדד, כלומר על פי הרווח הריאלי.יש לשלם מס על רווחי הון החל מהשקל הראשון של הרווח הריאלי, כלומר על שקל אחד תאלצו לשלם 25 אגורות. 

האם יש לשלם מס על רווחי הון עבור מכשירי חסכון?

כאמור, מס על רווחי הון מוטל על כל רווח מהבורסה. כפי שציינו קודם כולל גם אג״ח (אגרת חוב). אך, על אג״ח שקליות, מק״מים ופקדונות שקליים בבנק, מדובר במס נקוב (מס נומינלי), ששוויו יהיה 15% מהרווחים ללא התחשבות במדד. ישנן גופים בהם יש מסלולי חסכון שונים. כך תוכלו להפקיד את הכסף בפוליסת חסכון. בזכות כך, תוכלו לעבור בין מסלולי השקעה שונים ולא תאלצו לשלם על כך מס. בצורה הזאת תשלמו מס על רווחי הון בעת משיכת הכסף מקופת החסכון בלבד. 

האם יש הקלות בתשלום מס על רווח הון?

התשובה היא כן. יש הקלות מסוימים בכל הקשור לתשלום מס על רווחי הון. אך יש לכך תנאים מסוימים ואין הקלות גורפות. על מנת לנצל את ההקלות בתשלום מה על רווחי הון, יש מלא דו״ח שנתי למס הכנסה בטופס 867. טופס זה הוא הטופס המרכז את ההפסדים והרווחים של שנת המס. 

מה התנאים להקלות?

כל מה שאתם חייבים להכיר על תשלומי מס רווחי הון

משקיעים במניות, קרנות סל, קרנות נאמנות או שלל מסלולי השקעה אחרים? השורות הבאות נכתבות במיוחד עבורכם. משקיעים רבים טועים לחשוב כי הרווחים שלהם באפיקי ההשקעה השונים אינם חייבים במס. לכן, קיימת חשיבות רבה להדגיש כבר בפתיחת הדברים כי כלל מסלולי ההשקעה מחייבים את המרוויחים במס על הרווחים. עוד חשוב לדעת כי בניגוד למס שמשולם על המשכורת החודשית (מס משתנה על בסיס גובה השכר), מס על רווחי הון הינו מס קבוע והוא נגבה מכל משקיע בכל סדר גודל באופן זהה. אז רגע לפני שאתם מוכרים מניות או מושכים את כספיכם ממסלולי ההשקעה השונים – חשוב שתכירו את המיסים שתידרשו לשלם על הרווחים.

שיעורי המס נעים בין 15% ל 25% – הכירו את מסלולי ההשקעה השונים וחישובי המיסים על הרווחים

שיעור המס שאתם נדרשים לשלם על רווחים משלל מסלולי השקעה נע בין 15% ל 25%. מכשיר השקעה אחד בלבד מאפשר למשקיעים ליהנות מפטור מלא של מס רווחי הון, נעסוק בו מטה בפסקאות הבאות. חשוב להדגיש נקודה חשובה – המיסים שישולמו בעת המכירה, יחושבו על בסיס הרווחים בלבד. בניגוד למקובל לחשוב, משיכה של 1000 שקלים אינה תחייב אתכם בתשלום מס על סך 250 שקלים (בהנחה שמדובר בשיעור המס השכיח ביותר בקרב תשלומי רווחי הון בשיעור של 25%). אז כמה באמת תישרשו לשלם ואיך מחשבים במדוייק את גובה התשלום שלכם? הפסקה הבאה תשפוך אור על השאלות הללו.

מס רווחי הון אינו נגזר מגובה ההשקעה או הרווחים – מס אחיד להשקעה בכל סכום

אדם שבוחר להשקיע את כספו בשלל מסלולי מניות בארץ או עבר לים, ידרש לשלם על כך 25% מס על רווחי הון בחו"ל ובישראל. זכרו, לא משנה כמה השקעתם או כמה הרווחתם, מס על רווחי הון אינו פרוגרסיבי וקבוע לכל משקיע בכל סדר גודל. אם השקעתם 10,000 שקלים והרווחתן כ 10%, הרווח שלכם עומד על כ 1,000 שקלים וסך הסכום הכולל בהשקעה עומד על כ 11,000 שקלים. רוצים למכור את המניות ולמשוך את כל הכסף? תידרשו לשלם על כך 25% מס על רווחי הון בחו"ל ובישראל. כמה תשלמו? כ 250 שקלים בלבד. ה 25% מחושבים על חלק הרווח בלבד,ולא על הסכום כולו (25% מ 1,000 שקלים זה כ 250 שקלים).

הכירו את המסלולים שמאפשרים לבוחרים בהם לשלם 15% בלבד מס רווחי הון

חשוב לדעת כי ישנם מסלולים בודדים המאפשרים לבוחרים בהם לשלם כ 15% בלבד על הרווחים המתקבלים מההשקעה. אגרות חוב לא צמודות מדד ומק"מ או פיקדונות ותוכניות חיסכון לא צמודות מדד מבטיחות לבוחרים בהם הקלה מסויימת בשיעור תשלומי המיסים – כ 15% בלבד על הרווחים. מס רווחי הון פנסיונרים אף הם מאפשרים ליוצאים לפנסיה ליהנות מפטור ממס במידה והם ימשכו את הפנסיה בפעימות חודשיות לאחר גיל הפרישה. אך חשוב שתכירו את אחד ממסלולי ההשקעה האטרקטיביים ביותר שיש בישראל – מסלול המאפשר לבוחרים בו ליהנות מפטור מלא ממס רווחי הון.

מסלול ההשקעה בעל התנאים הטובים ביותר בישראל – הכירו את קרן ההשתלמות

מסלול זה נקרא קרן השתלמות. קרן השתלמות מאפשרת לכלל הבוחרים בה ליהנות מפטור מלא מתשלום מס רווחי הון. אך חשוב להכיר את התנאי ההכרחי לכך – משיכת הכספים לאחר 6 שנים מרגע סגירתם בתוכנית החיסכון. בקרן ההשתלמות ניתן לבחור מגוון רחב של מסלולי השקעה, לרבות מסלולי השקעה הכוללים בעיקר מניות. עצמאיים יכולים לפתוח קרן השתלמות באופן עצמאי בעוד שכירים חייבים את אישורו של המעסיק שלהם. חייבים למשוך את הכסף וחושבים לפרוע את קרן ההשתלמות? חשוב לדעת שלא כדאי לעשות זאת, הן בגין קנסות קיימים על פירעון מוקדם והן בגין הוויתור על הטבת המס. אז מה עושים? קיימת אפשרות לקבל הלוואה בתנאים אטרקטיביים כנגד החיסכון הקיים בקרן ההשתלמות. אפשרות זו כדאית הרבה יותר בהשוואה לפירעון מוקדם, תשלומי קנסות ויתור על ההטבה של פטור מלא ממס רווחי הון.

Exit mobile version