פורטל מיסים

החזר מס לחולים במחלה קשה

החזר מס לחולים במחלה קשה

כדי לקבל החזר מס שכזה, יש עניין לקבל אישור ממס הכנסה וביטוח לאומי. כדי שרשות המיסים תתחיל ותיתן את החזר המס מהצד שלה, או אפילו פטור – היא מקבלת אימות שהוא עונה לסטטוס הזכאות, מצד ביטוח לאומי. ביטוח לאומי מקבל את השאלה של מס הכנסה, ומזכה אותה במענה עם אישור או תגובה רשמית, שיש בה גם ציון אחוזי הנכות, של מבקש ההחזר/הפטור.

החזר מס לחולים במחלה קשה

לכל מחלה, או אחוזי נכות – יש סוגי החזרי מס שונים. אם כי, כאשר מדובר באדם שביטוח לאומי רשם לו 90% נכות ומעלה, מדובר על פטור מס באופן מלא למשך הזמן.

מה שמשפיע על אחוזי הנכות, שמשפיעים על הפטור או החזרי המס, הוא ביטוח לאומי, ובאופן ספציפי – הוועדות שעוסקות בכך, בהקשר של ביטוח לאומי. לא כל עניין ודבר יגרום לוועדה לרשום אחוזי נכות, כיוון שיש ניסיון לדייק ולהתאים את אחוזי הנכות לכל אדם, כיוון שהם יזכרו אותו בפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי.

לדוגמה, סוכרת או סרטן, לא מזכה באחוזי נכות, אלא רק אתגרים שנובעים ממחלות אלו – יכולות לאפשר אחוזי נכות, שכן הסיבה לכך, יכולה להיות – שיש בכך מן העניין לאפשר אחוזי נכות למי שמתנהל בצורה אחרת, או פוגש אתגרים מהותיים בתפקודו, בחיי היומיום.

החזרי מס?

באופן כללי, אם הייתה זכאות לפטור ממס, עבור תקופה מסוימת (עד שש שנים אחורה), אך עדיין התרחשו תשלומי מס, אפשר שיש החזר מס זמין ואפשרי עבור תקופות אלו. רשות המיסים יכולה לאפשר החזר מס לחולים במחלה קשה, לאלו שקיבלו 100% נכות מביטוח לאומי, או 90% (ומעלה). מחלות כבד, או ענייני סוכרת, מחלות לב, ריאה ושלל עניינים אחרים – יכולים לזכות בפטורים כאלה ואחרים. אם כי, יש שיגידו שהפטור ניתן רק למי שיקבל את אחוזי הנכות באופן שאינו זמני – אך אם קיבל באופן זמני לתקופה שעולה על שנה, זה עדיין יכובד על ידי מס הכנסה לתקופה זו.

הפטור יכולה לאפשר פטור מתשלום מיסים, עד גובה הכנסות של כחצי מיליון ₪, או 510 אלף ₪ בשנה. למי שיש הכנסה נמוכה או לא עובד, יש אפשרות לקבל פטור ממס על הכנסות אחרות, עד לסכום של 61,080 ושווה להסתכל ולבדוק מה הן ההכנסות האחרות הללו, בין אם מדובר בסוגים שונים של השקעות או פשוט קצבאות, ייתכן שזה יהיה משתלם בהחלט.

התחלת התהליך שיוביל לכך

תהליך קבלת הפטור מתהליך בהליר בירור עם פקיד שומה באזור המגורים של המבקש, ומוגשים במהלכו טפסים שונים – כמו גם טופס ויתור על סודיות רפואית. השלב הבא יכיל הפנייה לוועדת רפואית מטעם ביטוח לאומי – כדי שהם ינסו להעריך כמה אחוזי נכות לאפשר. באם יינתנו, לאחר תקופת זמן מסוימת, אפשר שפקיד השומה במס הכנסה ינפיק אישור שיהווה את המסמך הרמי, המהווה את הפטור ממס הכנסה.

כך או כך יהיה ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית, תוך 45 ימים, לוועדת הערערים של המוסד לביטוח לאומי. באם רוצים להגיש פעם נוספת, אפשר להגיע עם זה גם לבית המשפט העליון. באופן דומה, גם פקיד שומה יכול להגיש ערר באם נקבעה מידת נכות שהוא לא מסכים איתה, באם היא מעל 90%. 

ישנם דברים נוספים שניתן לעשות לאחר קבלת האישור, כמו להגיש דו"ח שנתי עבור השנים בהן מבקשים תיאום מס – כמו גם לצרף טפסים שונים, כדי לקבל את ההחזר. ניתן להתייעץ עם בעלי מקצוע בתחום, כדי לברר על כך עוד פרטים, ועל דברים אחרים שמתבקשים להשלמת התהליך. תודה על קריאתך.

Exit mobile version