פורטל מיסים

החזר מס לגמלאים

החזר מס לגמלאיםלאחר שהגעתם לגיל פרישה יש מספר שינויים בכל הנוגע להטבות מס, החזר מס לגמלאים, ניכויים על פיקדונות ועוד מגוון רחב של הטבות אליהן אתם זכאים בהגיעכם לגיל פרישה. בפועל, רבים לא מודעים לזכויות שלהם ולא מממשים אותם. ריכזנו לפניכם את כל המידע החשוב ביותר על החזר מס לגמלאים ועוד הטבות שנמצאות כחלק מהזכויות שלכם. 

מהו החזר מס לגמלאים?

החזר מס הוא ההפרש שנותר מהסכום אותו שילמתם לרשויות ובין הסכום המינימלי שבפועל הייתם אמורים לשלם. רשות המיסים לרוב עובדת בצורה אוטומטית שנה קדימה, זאת אומרת שאתם תשלמו על פי הערכה של המשרד בנוגע להכנסות שלכם. עם זאת, כאשר ההכנסה שלכם פוחתת אתם לא צריכים לשלם את אותו גובה המס. הסיבה להכנסה נמוכה או זכאות להחזר מס נובעת מסיבות בריאותיות, תעסוקתיות, משפחתיות וכל סיבה שבגינה הייתם צריכים לשלם מס מופחת. 

כאשר אתם מגיעים לגיל פרישה ישנו פטור מכמה גורמים. הדבר הראשון והרלוונטי ביותר לרוב הוא החזר מס על פנסיה, הקצבה יכולה להגיע לפטור משתלם מס עד לסכום של 67% מסכום התקרה (זה הצפי לשנת 2025). נכון לשנים אלו הזכאות היא לסכום של 52% מהתקרה. על אף שאתם זכאים לפטור זה רבים ממשיכים לשלם מיסים בצורה שגרתית. עם ייעוץ של בעל מקצוע תוכלו לקבל החזר מס רטרואקטיבי (עד שש שנים אחורה) שיהיה משמעותי מאוד. שימו לב, הזכאות לפטור נוגעת רק למי שעונה להגדרות הכתובות בסעיף 9א לפקודת מס הכנסה. זאת אומרת, החישוב בזכאותכם לפטור תלויה בגובה ההכנסה שלכם ומקורות הכנסה נוספים. 

הטבות מס – רווחי הון

רבים מאיתנו מחזיקים פיקדונות בשוק ההון או בגורם מתווך מול שוק ההון (בנק, ברוקר, קרן השתלמות, חברת ביטוח, קרן פנסיה מושקעת בשוק ההון וכן הלאה). כל מי שמחזיק בפיקדונות ומלאו לו 60 או לבת זוגתו יהיה זכאי לקבל פטור חלקי על הריבית המתקבלת מהפיקדונות. שיעור המס בעבר רווחי הון עומד כיום על 25%, כל מי שהגיע לגיל 60 ומעלה יהיה זכאי לקבל פטור פרוגרסיבי בהתאם למדרגות המס, ובהתאם להכנסות שלו מרווחי הון. 

סיבות נוספות לקבלת הטבות והחזר מס לגמלאים

בנוסף לזכויות שלכם בקבלת החזר מס, יש מספר דברים שאתם צריכים להכיר:

  1. ניצולי שואה זכאים לקבל הקלות מס ככלל ציבור הגמלאים. יש קצבאות ייעודיות לניצולי שואה, כמו לדוגמא קצבת נכות לפי חוק נכי רדיפת הנאצים. עבור הקצבה הזאת אתם פטורים ממס לחלוטין, הפטור תקף גם כאשר התשלום מבוצע על ידי מדינת ישראל וגם על ידי מדינה זרה. בנוסף, ניצול שואה שמוכר עם אחוז נכות גבוה של 90%, 100% יהיה זכאי לפטור ממס על הכנסותיו.
  2. אירוע לבבי או כל מחלה חמורה אחרת מזכה גמלאים שנקבעו להם אחוזי נכות של 89% או יותר, אלו יוכלו לקבל החזר מס ולקבל פטור ממס הכנסה. כאשר הנכות שנקבעה לכם תקפה לשנה הקודמת, ניתן יהיה לקבל החזר מס גם בעבר השנה הקודמת ועד לזמן הנוכחי. שימו לב, כל חוקי החזר מס תקפים שש שנים אחורה. 
  3. בדקו האם אתם זכאים לקבלת החזר מס לגמלאים בעבור הכנסות ריבית מפיקדונות קיימים או כל תוכנית חיסכון אחרת. הסכום המצטבר בעבור ההחזר יכול להגיע לאלפי שקלים.
  4. כל גמלאי שממשיך לעבור לאחר גיל פרישה זכאי לקבל החזר מס עבור תשלומים ששילם לביטוח לאומי.
  5. גמלאי שיש ברשותו דירה ועובר לבית אבות יהיה זכאי לקבל פטור ממס עבור השכרת הנכס שלו – בחנו סעיף 9(25). 

איך תדעו למה אתם זכאים?

החזר מס לגמלאים הוא מגוון, הסעיפים שריכזנו עבורכם הם רק חלק קטן מהזכויות שלכם לאחר שהגעתם לגיל פרישה. למעשה, רבים (בין אם גמלאים או לא) לא מודעים לכך שהם זכאים לאלפי שקלים ממס הכנסה והרשויות השונות בגין תשלום גבוה מהנדרש או כל סיבה אחרת. כדי לדעת את הזכויות שלכם עליכם לפנות לבעל מקצוע אשר מתמחה בהחזרי מס, בין אם מדובר על רואי חשבון ובין אם מדובר על חברה המתמחה בהחזרי מס בלבד. 

ניתן גם לפנות לרשות המיסים בצורה פרטנית, אך הקושי מתחיל בזמן בו אתם צריכים למלא את הסעיפים הכתובים בטפסים כדי לאמוד את גובה החזר המס אליו אתם זכאים. מילוי לא נכון יכול להוביל ל"קיפוח זכויות" שלא במודע. הפניה לחברה מקצועית היא בחינה כוללת של העבר הרפואי, כלכלי והעסקי שלכם בשש שנים האחרונות. 

Exit mobile version