פורטל מיסים

החזר מס חינוך מיוחד

החזר מס חינוך מיוחד

החזר מס חינוך מיוחד באם יש להורים ילד שמוכרת לו תופעה שנקראת עיכוב התפתחותי, בשל "לקות למידה חמורה", תהיה להם אפשרות לקבל 2 נקודות זיכוי ממס הכנסה. הביטוי של נקודות הזכות (השנתיות) הללו, יקבל ערך של כ-5,232 ₪ בשנה, או 436 ₪ לחודש. כך שאם לדוגמה ההורים מכניסים 100,436 ₪ מדי חודש, ועליו לשלם במיסים 10,436 ₪, מדי חודש – הרי שבמקום זאת, לאחר שהפחיתו 2 נקודות זיכוי חודשיות ו-436 ₪ מהסכום החודשי במסיים, הרי שהם יוכלו לשלם רק כעשרת אלפים ₪. כמובן שהמספרים מומצאים, כמו גם מדרגות המס שהוחלו לצורך החישוב. אלא שהייתה כאן הדגמה מסוימת. למעשה, כאשר ישנן נקודות זיכוי, אפשר לשלם פחות מיסים. אם תשלומי המיסים היו גבוהים, מאשר היו יכולים להיות לו נקודות הזיכוי היו נכנסות לתוקף בזמן שהיה ניתן להחיל אותן – ניתן לקבל על כך החזרי מס רטרואקטיביים, עד שש שנים אחורה, למועד תאריך הבקשה. 

מי יכול לקבל את החזר המס?

את הטבות המס ניתן להעניק לכל תושב ישראל ולו ילד, או ילד של בן זוגו – המוכר כבעליהם החוקיים של לקות למידה "חמורה", תוך שגם הוחלט על ידי ועדות זכאות ואפיון לשירותי חינוך מיוחדים או ועדת השמה, להפנותו למסגרת של גן לחינוך מיוחד, או בית ספר לחינוך מיוחד, או כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל (שאינה כיתה מקדמת או משלבת), או מסלול 07 של תגבור בלימודים בתיכון עבור כיתות ט' עד י"ב. תוך שהזיכוי למיסים ניתן עבור ההכנסה של אחד מההורים, אלא שאם ההורים פרודים ואינם מנהלים משק בית משותף, תוך שהילד המשותף שלהם אכן מקבל "גמלת ילד נכה", יכולים לקבל נקודות זיכוי יחדיו. כדי לקבל את נקודות הזכות, אפשר למלא טופס 116 א',  במידה ואחד ההורים עובד בעבודה שכירה, ולהגיע עימו אל משרדי פקיד השומה הקרובים לאזור המגורים. הזכאות להטבה נקבעת משנת המס בה קיבל הילד הפנייה לחינוך מיוחד, עד לחטיבה הבאה: כלומר, בין הגן ליסודי, היסודי לחטיבת הביניים, וזו לתיכון. ויש לכך עוד תנאים, כמו קיום ההפניה של ועדת ההשמה או ועדת הזכאות והאפיון. באם אותם הורים שעובדים בעבודה שכירה, מקבלים עבור ילדים גם "גמלת ילד נכה", הרי שהם יכולים לקבל את נקודות הזיכוי מהחברה בה הם עובדים, מבלי להגיע ולממש את התהליך במשרדי מס הכנסה. אם כי, כאשר מדובר בהורים עם עסק עצמאי, הרי שהמצב קצת שונה. עבורם, ניתן פשוט לסמן את הסעיף "זיכוי בעד ילד נטול יכולת", כאשר הם מגישים את הדו"ח השנתי. https://www.youtube.com/watch?v=Zcn17sNCPKE באופן עקרוני, אם ועדת השמה, או ועדת זכאות ואפיון החליטה להפנות ילד של הורים למסגרת החינוך המיוחד – יש בכך מעין אמירה כי הם מזהים או חושבים שיש "לקות למידה חמורה", שמבחינתם היא חריגה ביחס להתפתחות הנורמטיבית שהם מצפים לראות בילד. על כן, עקב כך ובהתאם לזאת, אפשר לקבל את זיכוי המיסים גם מבלי לצרף אישור רפואי לגבי לקות כזו או אחרת.  באופן כללי, ההורים לא אמורים להציג אישור על לימודים בפועל בחינוך מיוחד, אך אולי יבקשו מהם אם מדובר על לימודים "במסלול 07". ואם להורים הוצאות, והם משלמים על דיור חוץ ביתי עבור הילד שלהם, והעלות עולה על שמינית מההכנסה שהם מציגים בפני מס הכנסה, על בסיס שנת המס – אפשר שהם יכולים לבחור בין שתי נקודות זיכוי, לבין זיכוי מסים עבור סעיף שנקרא "ילד בדיוק מחוץ לבית הורים". אנחנו לא בטוחים שכך זה נקרא, אך זה כן כנראה מפנה אצבע לכיוון זיכוי מסוים שאפשר לקבל. אמנם לא רבים מכירים את העובדה שישראלים רבים זכאים להחזרי מס מרשות המיסים, אך אלו שכן מכירים את ההיתכנות לזכאות, מכירים את הסעיפים היותר נפוצים בגין החזרי מס. בין היתר תמצאו בין אותם סעיפים נפוצים החזרי מס בגין תשלומי מזונות לבן או בת הזוג הקודמים, החזרי מס בגין ילדים, החזרי מס בגין מעבר ליישוב עם הטבות מס ועוד… בטח רבים מכם לא הכרתם את העובדה שייתכן ואתם זכאים להחזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה. במקרים בהם הילד מוכר על ידי הממסד כילד עם לקות למידה חמורה יהיו זכאים ההורים שלו לשתי נקודות זכות ממס הכנסה. אותן שתי נקודות יזכו את ההורים בשווי הטבה שנע בסדר גודל של 5000 ש״ח בשנה ולכן חשוב מאוד לדרוש את ההטבה הזו מרשויות המס שהיא למעשה הטבה בשתי נקודות זכות. לאלו מכם שלא מכירים מה הן נקודות זכות, אלו הם הנקודות שאתם רואים בתלוש השכר החודשי שלכם, שבגינם אתם זכאים להנחה בגובה מס הכנסה אותו אתם משלמים לרשות המיסים דרך תלוש השכר.

מי זכאי להטבת מס בגין לקות למידה?

כעת נבין מעט יותר לעומק מי זכאי לאותה הטבה ומי לא שכן כיום ישנם הרבה מאוד סוגים של לקויות למידה בקרב ילדים כאשר כמעט ואין ילד שאינו סובל מרמה כלשהי של לקות למידה. רוב לקויות הלמידה הינן קלות יחסית ולא מפריעות באופן מהותי לקצב ההתפתחות והלמידה של הילד, אך ישנן לקויות למידה חמורות יותר שבגינן יהיו זכאים ההורים לאותם ילדים להטבות במס בדמות נקודות זכות שמובילות להפחתת שיעור המס אותו הם משלמים. הורים לילדים הלומדים בגן או בבית ספר לחינוך מיוחד יהיו זכאים להטבה, הורים לילדים הלומדים בכיתה ייעודית לחינוך מיוחד בבית ספר שאינו מוגדר לחינוך מיוחד או הורים לילדים הלומדים במסלול תגבור מיוחד בבית ספר תיכון.

מה חשוב לדעת על הטבת מס בגין ילדים עם לקות למידה?

ישנם מספר דברים חשובים שכדאי להכיר על ההטבה הזו כאשר קודם כל רק הורה אחד זכאי להטבה הזו אך במידה וההורים פרודים, ושניהם מנהלים משק בית נפרד, יהיו זכאים שני ההורים להטבה במידה והילד מקבל גמלת נכה. מעבר לכך, במידה ולא ייחסנו חשיבות להטבה או לא הכרנו אותה נוכל לקבל אותה רטרואקטיבית עד לשש שנים אחורה משנת המס הנוכחית. במידה ואנו עושים את התהליך רטרואקטיבית אנו זכאים לסכום נכבד מאוד של כסף מרשויות המס, לכן מומלץ לבצע את התהליך בהקדם כדי שלא נפספס את שנת המס האחרונה בגינה אנו זכאים להטבה. את התהליך ניתן לבצע לבד באמצעות ההוראות שיש באתר רשות המיסים או באמצעות חברה חיצונית שמבצעת את התהליך עבורכם.
Exit mobile version