Site icon פורטל מיסים

החזר מס בגין סיום לימודים

פטור ממס הכנסה לנכים ואנשים עם מוגבלויות

חישוב החזר מס בסיום לימודי תוארכל מי שמתחיל תואר ראשון, מבין את הקשיים הכלכליים של התקופה הזו. מצד אחד, להיות סטודנט זו אחת התקופות הטובות ביותר. אתה בוגר, עוזב את הבית של ההורים, נמצא בחברת אנשים רבים בגילך שאף פעם לא הכרת לפני ולומד את המקצוע שבחרת בעצמך. אך מצד שני, אתה צריך לשלם שכר לימוד, שכר דירה, לעבוד כדי להצליח לממן הכל ובין היתר ללמוד. איו ספק שזו אחת התקופות המאתגרות. אך האם ידעתם שאתם זכאים להחזר מס בגין תואר ראשון? אם לא, המאמר הבא הוא בשבילכם. 

החזר מס בגין תואר ראשון- מה זה אומר?

כפי שציינו, סטודנטים רבים מגיעים למצבים כלכליים לא פשוטים. על הסטודנט לשלם על דברים רבים שלא תמיד ביכולתו לשלם. חלק מהסטודנטים מבקשים עזרה מההורים, אך לא כולם יכולים לעשות זאת. כמו כן, יש כאלה שלא מוכנים לעשות זאת- מהסיבה הפשוטה שזאת התקופה שלהם. הם לראשונה בחייהם מנסים להיות עצמאיים ולהסתדר לבד ולכן לא מוכנים לקבל עזרה מההורים. לכן, סטודנטים רבים מנסים ככל יכולתם להרוויח כסף ולממן את כל הנדרש עליהם. במקרה שאתם מוצאים את עצמכם מזהים עם המצב הנ״ל, חשוב שתבינו שהמדינה תומכת בסטודנטים ומעניקה החזר מס בגין תואר ראשון. 

אנשים רבים במדינה בכלל, וביניהם סטודנטים בפרט, אינם מודעים בכלל לכך שהם זכאים להחזרי מס. יש לכך סיבות רבות. אצל סטודנטים, הדבר נובע בעיקר מהסיבה שסטודנטים רבים אינם מודעים לתשלומי מסים ועושים מה שאומרים להם בלי לשאול הרבה שאלות. בנוסף לכך, מרבית הסטודנטים עובדים כשכירים. כאשר עובדים כשכירים, התשלום למס הכנסה מתבצע על ידי המעסיק. בצורה כזו, השכירים אינם מגישים דוחות למס הכנסה ולכן אינם מודעים להחזרי המס להם זכאים. לכן, על מנת לקבל החזר מס יש לפעול לשם כך. חשוב להבין, שאם תשבו ותחכו שרשות המסים תעדכן אתכם שמגיע לכם החזר כספי על מס, אתם לא תקבלו את הכסף המיוחל. 

כיצד מקבלים החזר מס בגין תואר ראשון?

החזר מס בגין תואר ראשון, ניתן לסטודנטים מעצם העובדה שהם סטודנטים. אין הבדל במקצוע אותו אתם לומדים, בין אם בחרתם ללמוד משפטים, חינוך, רפואה או הנדסה אתם זכאים להחזר מס. חשוב להבין, שעל מנת לקבל החזר מס בגין תואר ראשון, עליכם להגיש בקשה להחזר מס לידי מס הכנסה. על מנת להגיש בקשה יש למלא טופס מתאים ולצרף אליו מסמכים מתאימים כמו אישור לימודים ותעודת סטודנט בתוקף. 
אל תדחו את העניין ופעלו לשם כך- אלו הזכויות שלכם. 

איך מגישים בקשת החזר מס בגין תואר ראשון?

על מנת לקבל החזר מס, תצטרכו להגיש בקשה להחזר מס לידי פקיד שומה במס הכנסה. יש לצרף טפסים מתאימים לבקשת החזר המס. מטרת הטפסים המצורפים היא לתמוך בבקשה שלכם להחזר מס.
ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס באופן עצמאי. כמובן שיש לקחת בחשבון שבמידה ולא תגישו את המסמכים הנחוצים יוכלו לדחות לכם את הבקשה להחזר מס. לכן, במידה ואינכם בטוחים מה צריך, או מעדיפים לא לקחת את הסיכון, תוכלו להעזר בגורמים מקצועיים כמו רואה חשבון או יועץ מס. בנוסף לכך, יש חברות מקצועיות שעוזרות בכל הקשור להחזרי מס. יש יתרונות רבים בפניה לחברה מקצועית. החברה המקצועית תוכל לבדוק מראש אם יש לכם חובות במס הכנסה או האם אתם זכאים להחזרים כספיים כלשהם. בנוסף, החברה המקצועית תפנה אתכם לטפסים ולמסמכים הנדרשים עבור הבקשה להחזר מס. כמו כן החברה המקצועית תדע להכווין אתכם לגורמים המתאימים במידה ויהיה צורך להשיג את המסמכים הללו. 

החזרי מס בגין סיום לימודים

להיות סטודנט זו אחת התקופות המאתגרות ביותר. זו תקופה שמשלבת הנאה וחיי חברה, ביחד עם קשיים כלכליים וחוסר זמן לעצמך או לעבוד. לכן, יש אנשים רבים שמפחדים מהתקופה הזאת ומרגישים שלהיות סטודנט זה לא בשבילם. אך, חשוב שתדעו שהמדינה תומכת בכם על מנת שתוכלו ללמוד ומעניקה החזרי מס בגין סיום לימודים, או בזמן הלימודים. 

מי זכאי להחזרי מס בגין סיום לימודים?

ישנם תנאים שונים לזכאות להחזרי מס בגין סיום לימודים. נתחיל במי שלא זכאי. כל מי שעובד כשכיר וסיים את הלימודים שלו לפני שנת 2004, אינו זכאים להחזרי מס בגין סיום לימודים. ועכשיו מי כן זכאי?

מי שעובד כשכיר וסיים את הלימודים שלו בין השנים 2005 ל2006- כל מי שבקטגוריה הזאת יוכל לקבל הטבות מס שונות. מי שסיים תואר ראשון בשנים אלה זכאי לחצי נקודת זיכוי למשך שלוש שנים. מי שסיים תואר שני לעומת זאת, זכאי לחצי נקודת זיכוי למשך שנתיים. 

מי שעובד כשכיר וסיים את הלימודים שלו בשנת 2007 והלאה- כל מי שבקטגוריה הזאת יוכל לקבל הטבות מס שונות בשנה לשאחר סיום הלימודים. מי שסיים תואר ראשון בשנים אלה זכאי לחצי נקודת זיכוי למשך שלוש שנים. מי שסיים תואר שני לעומת זאת, זכאי לחצי נקודת זיכוי למשך שנתיים. חשוב לדעת שמי שהלימודים שלו מצריכים התמחות, יוכל לבחור בין אם לקבל את הטבת המס בשנה שלאחר סיום הלימודים, או להתחיל כבר בשנת ההתמחות. 

חשוב להכיר את הפרטים הללו, שכן תקופת הלימודים היא לא פשוטה מבחינה כלכלית. יש הוצאות רבות, מנסים לשלב בין לימודים לעבודה ולהצליח למצוא גם זמן לעצמנו. לכן, כל עזרה, גם הכי קטנה שיש, שווה המון עבור מרבית הסטודנטים. 
כמו כן, גם אם חצי נקודת זיכוי נשמעת כמו מעט, בפועל היא יכולה להיות מתורגמת לסכום כסף לא מבוטל, ולכן אין סיבה לוותר על כך. 

החזר מס בגין סיום לימודים על ידי הצגת תעודת סיום הלימודים

חשוב מאוד לשמור את תעודת סיום הלימודים, מהסיבה שכמעט בכל המקרים יבקשו מכם להציג אותה. במידה ואתם עובדים כשכירים, תוכלו להציג למעסיק את תעודת סיום הלימודים, ויהיו מקרים בהם המעסיק יידע לחשב את המס בהתאם לחוק. 

בנוסף, במידה ותרצו להגיש בקשה להחזר מס לידי מס הכנסה, בוודאות תאלצו להציג את תעודת סיום הלימודים על מנת שיאשרו לכם את הבקשה. לכן, חשוב מאוד לשמור את התעודה. 

חשוב לציין, שגם אם לדעתכם ״פספסתם״ את המועד, עברו כמה 4 או 5 שנים מאז סוף הלימודים וזה אבוד. אז זו טעות. ניתן לקבל החזרי מס גם רטרואקטיבית, עד 6 שנים אחורה. לכן, במידה ואתם חושדים שאתם זכאים להחזר מס, בררו זאת ופעלו לשם כך כמה שיותר מהר. 

איך מגישים בקשה להחזר מס בגין סיום לימודים?

על מנת לוודא אם אתם אכן זכאים להחזר מס, תוכלו קודם כל לבצע בדיקה פשוטה וחינמית. הבדיקה נמצאת באתר רשות המיסים ופתוחה לכלל הציבור. באתר רשות המיסים, קיים סימולטור, שדרכו תוכלו לחשב האם אתם זכאים להחזרי מס או לא. לבדיקה תצטרכו להזין את ההכנסות וההוצאות שלכם, לצרף אישורים מתאימים ולענות על מספר שאלות. בין השאלות תהיה שאלה האם סיימתם לימודים בתקופה האחרונה. לאחר הבדיקה תוכלו לדעת האם אתם זכאים להחזר מס, או במקרה אחר, האם יש לכם חוב במס הכנסה. כך או כך, חשוב לבדוק זאת. במידה והנכם זכאים להחזר מס, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס לידי מס הכנסה. לבקשה תצטרכו לצרף את המסמכים המתאימים שיתמכו בבקשה, ביניהם תעודת סיום לימודים. 

החזר מס בגין לימודים – הטבת מס משתלמת לאקדמאים

השלמתם לאחרונה תואר אקדמי? ייתכן ומגיע לכם לקבל החזר מס בגין לימודים. שכירים שאינם נוהגים להגיש בעצמם דוחות למס הכנסה באופן קבוע מפספסים לעתים קרובות הזדמנויות להטבות מס. תהיו אתם חכמים יותר ותבצעו בדיקה לאיתור זכאויות להחזרים ומימוש מלא של כל ההטבות שאתם זכאים לקבל. החזרי המס המצטברים שמגיעים לעובדים שכירים מגיעים פעמים רבות לסכומים של אלפי שקלים. אל תמהרו לוותר על כספים שמגיע לכם לקבל.

למי מגיע לקבל החזר מס בגין לימודים?

תואר אקדמי מזכה אתכם בנקודות זיכוי במס כאשר הגובה של הנקודות נקבע בהתאם לסוג של התואר, משך הלימודים ותאריך סיום התואר. הטבת המס לבעלי תואר אקדמי ניתנת מתוך מטרה לעודד רכישת השכלה אקדמאית. נדגיש שקבלת נקודות הזיכוי אינה מחייבת אתכם בעיסוק בתחום שקשור ללימודי התואר האקדמי. 

איזה סכומים אפשר לקבל כהחזר מס?

בעבר (עד שנת 2013) הייתה הבחנה בין סוגי התארים כך שלא כל האקדמאים קבלו את אותה ההטבה. החל משנת 2014 בעלי תואר ראשון זכאים לקבל נקודת זיכוי אחת למשך שנה אחת בלבד. בעלי תואר שני או שלישי זכאים לקבל חצי נקודת זיכוי למשך שנה אחת. בוגרים של לימודי רפואה או רפואת שיניים זכאים לקבל נקודת זיכוי אחת במהלך השנה הראשונה לאחר השלמת לימודי התואר וחצי נקודת זיכוי למשך שנה נוספת. 

איך אפשר לממש את ההטבה?

כעובדים שכירים עליכם לגשת אל המעסיק עם תעודת סיום התואר ולבקש אותו לעדכן בעבורכם את נקודות הזיכוי שמגיעות לכם. יהיה עליכם למלא טופס 119 ולפרט בו את מועד סיום הלימודים. ההטבה ניתנת במהלך שנת המס שבה סיימתם את הלימודים או במהלך השנה שאחריה. אתם רשאים לבחור באיזו שנה לממש את ההטבה. אפשר כמובן גם לפנות באופן עצמאי אל מס הכנסה, להגיש את המסמכים ולקבל בהתאם החזר מס בגין לימודים. קיימת אפשרות לקבל זיכוי מס רטרואקטיבי בעבור חודשים בהם לא קבלתם את נקודות המס שמגיעות לכם. ניתן להגיש בקשת החזר מס בגין לימודים עד 6 שנים ממועד סיום הלימודים. 

אלו מסמכים דרושים להגשת הבקשה?

  1. טופס בקשת החזר מס
  2. טופס 106 עם פירוט של כל ההכנסות וההפרשות השוטפות באותה שנה
  3. אישור זכאות לתואר 
  4. אסמכתא בנקאית לאימות פרטי חשבון הבנק שלכם

נכון להיום לא ניתן להגיש בקשת החזר מס בגין לימודים אונליין כך שיהיה עליכם להגיע פיזית אל משרדי מס הכנסה. בכדי לחסוך לעצמכם את הביקור במשרדי מס הכנסה ואת ההתעסקות עם הבירוקרטיה אפשר יהיה לפנות אל גורם מקצועי ולמנות אותו למייצג שלכם. 

מהי הדרך המהירה ביותר לקבלת החזר מס?

הגשת בקשות להחזרי מס באופן עצמאי כרוכה לרוב בהתעסקות רבה ובמספר ביקורים במשרדי מס הכנסה. סביר להניח שתצטרכו לפדות כמה ימי חופש בכדי להגיש את הבקשה ולטפל בבירוקרטיה. פנייה אל גורם מקצועי מייעלת את התהליך והופכת אותו למהיר יותר. איש מקצוע יידע מראש אלו מסמכים להגיש ואלו פרטים להדגיש לקבלת תשובה חיובית מהירה. 

אם לא בצעתם לאחרונה בדיקת זכאות להחזר מס, ייתכן ופרט להחזר שמגיע לכם בגין לימודים מגיעים לכם החזרים נוספים. התנהלות נכונה מול רשויות המס הכרחית למימוש מלא של הזכויות שלכם. לפני שאתם ממהרים להגיש כל מסמך או בקשה להחזר, כדאי לבדוק את הדברים מול איש מקצוע ולוודא שאכן ישנה זכאות. אתם לא רוצים למצוא את עצמכם משלמים מס מוגבר או מפספסים הזדמנות לקבל לרשותכם כספים שמגיעים לכם. 

החזר מס בגין סיום לימודים – סיימתם את הלימודים האקדמיים שלכם? מגיעה לכם נקודת זיכוי שתחסוך לכם אלפי שקלים בתשלום המיסים השנתי

לא מעט עובדים בישראל לא מנצלים את כל הטבות המס המגיעות להם. עובדים רבים כלל לא מודעים לעובדה כי רשות המיסים יכולה לטעות בגביית המיסים מידי שנה בשל שיטת חישוב מסורבלת ומורכבת, וכן הם אינם מכירים את נקודות הזיגוי הממשלתיות שמעניקות להמוני עובדים בישראל זכות ליהנות מהנחות של ממש בתשלומי המיסים בכל שנה. אז אם גם אתם משלמים מיסים ולא מכירים את הקושות הזכות הקיימות או את אפשרויות החברי המס, חשוב שתמשיכו לקרוא את השורות הבאות. בשורות הבאות – הן יוכלו לחסוך לכם אלפי שקלים בכל שנה.

ישנן לא מעט סיבות בגינן עובדים רבים משלמים מיסים גבוהים מאלה שהם אמורים לשלם – הכירו את האפשרות לקבלת החזרים

ראשית, חשוב לדעת כי רשות המיסים מחשבת את תשלומי המיסים של כל עובד על בסיס שיטה המשערת את הרווחים השנתיים. המיסים נקבעים על בסיס סך ההכנסה השנתית ולא החודשית. אז למה בכל זאת אתם משלמים מיסים מידי חודש? במטרה לפרוס את החוב השנתי ל 12 תשלומים, מה שמקל על מרבית משקי הבית בישראל. הבעיה הגדולה היא שרשות המיסים לא יודעת כמה כל עובד עתיד להרוויח עד סוף השנה, מה שלא מותיר לה ברירה אלא להעריך זאת. הערכה זו כבר בתחילת השנה מאפשרת לרשות המיסים לחלק את החוב המוערך לתשלומים לאורך כל חודשי העבודה.

שיטת חישוב המיסים – הערכת השכר השנתי של כל עובד

השיטה בעזרתה רשות המיסים מעריכה את השכר השנתי של עובדי ישראל היא הכפלה של השכר החודשי בכמות חודשי העבודה בשנה. עובד שמרוויח 20,000 שקלים בחודש, כנראה ירוויח כ 240,000 שקלים במהלך השנה (20,000 שקלים כפול 12 חודשי עבודה). לאחר חישוב זה רשות המיסים יודעת כמה מס אותו עובד ידרש לשלם, וכך היא מחלקת את החוב העתידי לתשלומים חודשיים. כל שינוי בשכר העובד במהלך השנה, בשעות העבודה בכל יום או בכמות חודשי העבודה יגרמו לחריגה בחישוב. חריגה זו יכולה לגרום לעובד לשלם מיסים גבוהים יותר ממה שהוא צריך לשלם על בסיס משכורתו השנתית. במקרה זה רשות המיסים מעניקה החזרים, במידה והעובד אכן ידרוש אותם.

הכירו את נקודות הזיכוי הממשלתיות שמעניקות הנחות של אלפי שקלים לעובדים רבים – לא ניצלתם את נקודות הזיכוי המגיעות לכם? קבלו החזרים

סיבה נוספת בגינה עובדים רבים זכאים להחזרי מס היא החזר מס בגין סיום לימודים. החזר מס לימודים אקדמיים כולל החזר בגין אי ניצולה של נקודת זיכוי. המדינה מעניקה לכלל המסיימים לימודים אקדמיים נקודת זכות שמאפשרת להם ליהנות מהנחה בתשלומי המיסים. לא ניצלתם את נקודת הזיכוי שלכם? אתם זכאים לקבל זיכוי מס תואר ראשון. חשוב לדעת כי ישנן סיבות רבות בגינן המדינה מעניקה נקודות זכו מגוונות. עובדים רבים כלל לא מודעים לעובדה כי הם זכאים לקבל נקודות זכות שיכולות לחסוך להם אלפי שקלים בתשלומי המיסים.

החזרי מס רטרואקטיבית – עד שש שנים אחורה

עוד חשוב לדעת כי ניתן לצבור נקודות זכות רבות וליהנות מהנחה בתשלומים ללא תקרה. במילים אחרות, ישנם עובדים שנהנים מכמות גדולה של נקודות זכות – עד כדי פטור מלא מכל תשלומי המיסים. כפי שציינו מעלה, מעבר להחזר מס בגין סיום לימודים, ישנן עוד סיבות לקבלת נקודות זכות כמו מגורים באזורים פריפריאליים, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אמהות חד הוריות ועוד. לא ניצלתם את נקודות הזיכוי שלכם? תוכלו לקבל את ההחזרים עד שש שנים רטרואקטיבית ממועד סיום שנת המס.

Exit mobile version