פורטל מיסים

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

מדינת ישראל כמדינה מערבית מתקדמת מבקשת לעודד את אזרחיה להפקיד כספים במסגרת של חסכונות לטווח הארוך. אחת הדרכים בהן המדינה בחרה לעשות זאת היא מתן החזרי מס בעבור ביטוחי חיים וקופות גמל. סביר להניח שיש לכם את אחד מהחסכונות הללו אם לא את שניהם, צבירת כספים בחסכונות לטווח הארוך מהווה צעד נכון מבחינה כלכלית. אנחנו כאן בכדי לוודא שאתם מכירים את הזכות שלכם לקבל החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל וגם מממשים אותה. אם נדע לנהל נכון את הכספים ואת תשלומי המס נבטיח לעצמנו ביטחון כלכלי. 

מה זה החזר מס ומי זכאי לקבל אותו?

המצב המוכר לכולנו הוא מצב בו אנחנו האזרחים משלמים מס לקופת המדינה ולא להיפך. תשמחו לגלות שקיימים מקרים בהם המצב הפוך והמדינה היא זו שמחזירה לאזרח הפשוט כסף במתכונת של החזר מס. אם לא ניצלתם נכון הטבות מס שמגיעות לכם – מגיע לכם לקבל כסף בחזרה מהמדינה. אחד המקרים הנפוצים ביותר בהם מתקבלים החזרי מס הוא הפקדות לביטוח חיים וקופות גמל. 

מה זה נקודות מס?

סכום המס שהמדינה גובה מכל אזרח נקבע על פי נקודות מס כאשר יש לכל נקודה שווי כספי. כך למשל, אם נקודת מס שווה 200 שקלים, זכאות לנקודת מס כזו מזכה אתכם בהחזר מס של 2400 שקלים (מכפלה של 200 שקלים ב-12 חודשים). נדגיש שאדם שלא השלים 12 חודשים מלאים של עבודה אינו זכאי להחזר מס. ההחזר ניתן מתוך המס ששילמתם לקופת המדינה. 

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

איזה החזר מס מקבלים בעבור ביטוח חיים וקופות גמל?

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל ניתנים לכלל האזרחים שמפקידים חלק מההכנסות שלהם בחסכונות לטווח הארוך. ההחזר שאפשר לקבל יהיה בגובה של עד 25% מהסכום הכולל שהופקד. הטבת המס בעבור ביטוחי חיים וקופות גמל ניתנת לעובדים שכירים ועצמאיים כאחד. העצמאים מנהלים בעצמם את התשלומים לפוליסת החיסכון תוך הקפדה על דיווח שנתי למס הכנסה. השכירים ברובם מפקידים את הכספים דרך מקום העבודה. קיימת אופציה לניהול עצמי של התשלומים גם בעבור שכירים. 

מהי מסגרת ההפקדות שיש לעמוד בה?

את הטבת המס שמגיעה לכם על פי חוק אפשר יהיה לקבל במתכונת של ניכוי מס או במתכונת של זיכוי. זכאות להחזר מס בעבור ההפקדות ניתנת רק לאזרחים שעומדים במסגרת הפקדות של 34,000 שקלים בשנה. החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל מותנים בהפקדת כספים שלא עולים על סכום המסגרת. 

איך מגישים בקשה לקבלת החזר?

קבלת החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל אפשרית באופן עצמאי או במסגרת מקום העבודה. אלו שבוחרים להגיש את בקשת ההחזר של דרך מקום העבודה רשאים לפנות אל גורם מקצועי ולהגיש את הבקשה על ידי רואה חשבון מטעמם. את בקשת ההחזר יש להגיש אל משרדי מס הכנסה יחד עם טופס 106. התהליך אינו מסובך ולרוב מתקבלת תשובה בתוך מספר שבועות. במידה ותמצאו זכאים להחזר מס הכספים יופקדו אל חשבון הבנק שלכם במהרה. 

מי מקבל את ההחזר?

חשוב להדגיש שבביטוחי חיים החזר המס ניתן לאדם שמשלם את דמי הביטוח ולא לאדם שמבוטח בפועל. אפשר לקבל החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים גם כאשר מדובר בביטוח במסגרת המשכנתא. הגשת בקשה לקבלת החזר או ניכוי מס עדכנית מפחיתה מסכום המס השנתי סכום שווה ערך ל-25% מסכום ההפקדות הכולל. תהיו אתם חכמים יותר ואל תוותרו על הטבות מס שמגיעות לכם.  

האם לצורך החזר מס ביטוח חיים יכול להיחשב לפרמטר רלוונטי? ובכן, כדי לקבל את התשובה לשאלה זאת, יש להבין תחילה את המשמעות של החזרי מס, ממה הם נובעים ובאילו מקרים יכולים החזרי מס להפוך לאפשריים. כפי שתוכלו לקרוא בשורות הבאות, הפרשות לביטוח חיים, קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה, יכולות בהחלט ליצור מצב של החזר מס, אבל ממש לא בכל מקרה.

מה זה החזר מס ולמי הוא ניתן?

החזר מס הוא למעשה מצב שבו רשות המיסים מחזירה לעובד מס שהוא שילם לה בעבר. החזר כזה מתקיים כאשר העובד שילם יותר מס הכנסה מאשר היה אמור לשלם. במקרה כזה, מאחר והעובד, או כמובן לצורך העניין, בעל עסק, שילם מס גבוה יותר מהנדרש, יתרת המס שלו ברשות המיסים נמצאת בזכות ואת היתרה הזאת הוא רשאי לבקש כהחזר מס. המשמעות היא שהחזר מס יכול להינתן לכל אדם ששילם בעבר מס עודף למס הכנסה ובמילה "בעבר" אנחנו מתכוונים ל-6 השנים האחרונות לכל היותר. לא ניתן לדרוש החזר מס על יותר מ-6 שנים אחורה.

עשוי לעניין אתכם: החזר מס ביטוח לאומי.

 

איך זה קשור לביטוח חיים?

ובכן, בבדיקת ההיתכנות לזכאות לקבלת החזר מס ביטוח חיים הוא בהחלט פרמטר שיש לבחון, מכיוון שיש לו השפעה על חבות המס. כך למשל, אם פתחתם לעצמכם במהלך שנת מס מסוימת, קופת גמל, קרן השתלמות או חשבון ביטוח חיים והתחלתם להפריש להם כספים לצורך חיסכון ארוך טווח, הרי שהפרשות אלה מוכרות לכם במס. אם משום מה לא דיווחתם על הפרשות אלה, הרי שהן לא נוכו לכם מהרווח או מהשכר ולכן שילמתם מס גבוה יותר ממה שהייתם אמורים לשלם. במקרה כזה, תוכלו לפנות לרשות המיסים, להציג להם את המסמכים המעידים על כך שפתחתם חשבון ביטוח חיים, על ההפרשות שביצעתם לחשבון ובהתאם לכך תחושב לכם חבות המס מחדש בגין השנים הרלוונטיות, כאמור עד 6 שנים אחורה, ובהתאם לכך יחושב החזר המס המגיע לכם.

ראו גם: החזר מס לעצמאי

איך מבקשים החזר מס?

כאמור, על הזכאות לקבלת החזר מס ביטוח חיים בהחלט יכול להשפיע ואם אתם חושבים שיכול להיות שמתישהו במהלך 6 השנים האחרונות נוצר מצב שבו שילמתם מס עודף, אתם יכולים להגיש בקשה לקבלת החזר מס. את הבקשה תוכלו להגיש דרך רואה החשבון שלכם, במידה ואתם מנהלים עסק עצמאי, או באמצעות גורמים מקצועיים המציעים את השירות של החזרי מס לציבור הרחב, לרבות לעצמאים בעלי עסקים. אותו גורם מקצועי יבחן את הדברים ברמה הראשונית ויגיש בקשה רשמית בשמכם לרשות המיסים. רשות המיסים תבחן את הנתונים ואת המסמכים שצירפתם, תבצע את החישובים הנדרשים ותעביר אליכם את החזר המס המגיע לכם היישר אל חשבון הבנק שלכם. תהליך זה יכול לארוך מספר שבועות בלבד, ולכן אין שום סיבה לוותר על מה שמגיע לכם.

ראו גם: החזר מס כמה זמן?

Exit mobile version