Site icon פורטל מיסים

האם יש מיסוי על דירה

piaxbay

רגע לפני קניית דירה יכולות לעלות שאלות רבות. החל מאיזו דירה הכי מתאימה לכם, כמה תעלה לכם המשכנתה וגם האם יש מיסוי על הדירה. כל השאלות הללו חייבים לקבל תשובה מבעוד מועד כיוון שהדבר האחרון שתרצו הוא לשלם (הרבה) יותר מכפי שתכננתם. במאמר זה נשים את הפוקוס על השאלה האם יש מיסוי על דירה ונבין מהן האפשרויות שעומדות לרשותכם.

מס רכישה הוא אחד המיסים המורכבים שקיימים. הוא חל על רכישות שונות כולל דירה אך בניגוד לכל מס אחר אשר נכלל על הרווח, כאן אין רווח בטרם הרכישה אלא להפך, ישנה הוצאה בלבד. מס זה מורכב והוא אינו אחיד לכל עסקה ולכל סכום כשבמהות שלו הוא בא להשפיע על שוק רכישת הדירות להשקעה. כאן זה המקום להגיד כי משקיעים יצטרכו לשלם מס גבוה יותר לעומת רוכשי דירה יחידה.

 

מדרגות מס רכישה

ממש כפי שישנן מדרגות מס הכנסה כך יש גם מדרגות מס רכישה. שיעור המס עבור אלו הרוכשים לעצמם את דירתם הראשונה יתחיל ב-0% ויכול לטפס עד ל-10%. יש לציין כי ההחלטה על גובה המס יכולה להשתנות כשממשלות שונות עשו שינויים בתחום ולכן בכל רגע נתון חשוב להתייעץ עם גורם מתאים, לוודא מראש מה יהיה גובה המס ולתכנן את הרכישה בהתאם.

בהתייחסות לרוכשי דירות מסתכל החוק על יחיד או זוג כאשר מבחינת רשות המיסים אם לאחד מבני הזוג יש נכס אחד הנכס הנוכחי לא ייחשב כנכס ראשון ולכן המס שיחול על הרכישה יהיה גבוה. נכון לסוף שנת 2023 אלו הם מדרגות המס לרוכשי דירה ראשונה יחידה:

 

הסבר מפורט יותר

נתחיל מכך שחשוב מאד להבין מה גובה המס כדי להבין את ההוצאה על הבית. בסיום הרכישה תגיש רשות המיסים בקשה לתשלום המס ויש להביאו בחשבון בתהליך המימון, בין אם הוא מתבצע באופן עצמאי ובין אם דרך נטילת משכנתא. תכנון נכון יסייע להתכונן נכון למהלך ולבחור את הנכס שיכול להתאים לכם מבחינה כלכלית כשחשוב להתעדכן במדרגות המס בכל רגע כדי לוודא שאלו לא שונו.

לצורך הדוגמה, במידה והדירה עולה 3,000,000 שקלים המס יחושב באופן הבא:

עד לסכום 1,805,545 לא יחול מס ולכן הסכום שנחשב יהיה = 0

עד לסכום של 2,141,605 יחול מס בגובה 3.5% ולכן הסכום שנחשב יהיה = 11,762.1 שקלים

עד לסכום של 3,000,000 יחול מס בגובה של 5% ולכן הסכום שנחשב יהיה = 42,9191.75 שקלים

בסך הכול מס לתשלום = 54,681.85 שקלים

המאמר נכתב בשיתוף – ipac שירותי הנדסה ואדריכלות

Exit mobile version