פורטל מיסים

פטור ממס הכנסה – מענק פרישה

פטור ממס הכנסה – מענק פרישה מענק פרישה

עם כל סיום של תקופת עבודה במקום עבודה מסוים מגיעות לכם זכויות סוציאליות. בין אם פוטרתם, התפטרתם מבחינה או פרשתם לפנסיה, כדאי שתכירו את הזכויות שלכם ותדעו בדיוק מה מגיע לכם. סכומי הכסף שאתם עתידים לקבל עם עזיבת מקום העבודה נקבעים על פי הסכמים שחתמתם עליהם מול המעסיק ובהתאם לחוק. אחד מסכומי הכסף אותם אתם זכאים לקבל הוא מענק פרישה ואנחנו נסביר כאן מה זה והאם ניתן לקבל פטור ממס הכנסה בעבור הכספים. 

מה זה מענק פרישה ומי זכאי לו?

מענק פרישה ניתן לעובדים מהמעסיק כך שקבלתו מותנית בהסכם ההעסקה שקיים ביניכם לבין המעסיק. חלק מהמעסיקים כוללים את מענק הפרישה בהטבות לעובד כבר במעמד ההעסקה, בעוד אחרים מוסיפים אותו לאחר שהעובד צובר וותק. החוק אינו מחייב את המעסיק במתן מענק פרישה ואינו קובע סכום מקסימלי או מינימלי. ייתכן מצב בו באותו מקום עבודה יינתן מענק פרישה רק לחלק מהעובדים כאשר הסכומים אינם אחידים. ישנם מקרים בהם מעסיקים מציעים לעובדים מענקי פרישה מתוך מטרה לעודד אותם לפרוש כחלק מתהליך התייעלות של החברה. 

האם המעסיק יכול לבטל לי את המענק?

הסכם ההעסקה שחתמתם עליו מול המעסיק הוא מסמך משפטי מחייב לכל דבר. המעסיק אינו רשאי לסגת מהתחייבויות שניתנו בהסכם ההעסקה וכך גם אתם. ברגע שנקבעה בחוזה ההעסקה זכות, המעסיק לא יוכל לבטל את המענק או לשנות את הסכום לרעתכם. 

האם כספי מענק הפרישה חייבים במס?

כלל ההכנסות של העובד ממקום העבודה שלו חייבות בתשלום של מס הכנסה בהתאם למדרגות המס שקבועות בחוק. יחד עם זאת, קיימת אפשרות לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה בעבור כספים שמתקבלים במסגרת סיום העסקה. תהיה לכם זכאות לפטור ממס הכנסה כאשר סכום הכסף שיתקבל במעמד הפרישה אינו עולה על סכום המכפלה של המשכורת האחרונה במספר שנות העבודה של העובד במקום. שימו לב שהסכום הכולל מתייחס לכל התקבולים הכספיים שמתקבלים במעמד הפרישה ולא רק למענק (פיצויים, פדיון ימי חופשה, מענקים נוספים ועוד). החוק קובע תקרה סכום תקבולים כספיים בסך 12,420 ש״ח כפול מספר שנות הותק של העובד במקום העבודה. 

הקלות מס נוספות על מענק פרישה

במקרים בהם הכספים שמגיעים לעובד במעמד הפרישה גבוהים מהתקרה שנקבעה בחוק, תשלום המס הופך משמעותי ביותר כך שכדאי לבחון אפשרויות נוספות לצמצום סכום המס. פריסה של כספי הפיצויים על פני מספר שנים מאפשרת תשלום נמוך יותר של מס. את המס מחשבים על פי מסגרת שנתית ובהתאם, פריסה של קבלת הכספים על פני מספר שנים תאפשר שמירה על מדרגת מס נמוכה. אם תקבלו את כל כספי הפרישה  באותה השנה ההכנסה השנתית תהיה גבוהה ותשלום המס השנתי יחושב לפי מדרגה גבוהה. מספר השנים בהן מותר לפרוס את התשלומים נקבע בהתאם לוותק של העובד. בעבור כל 4 שנים של עבודה תהיו זכאים לשנה אחת של פריסת תשלומים. 

מתי כדאי להעביר את כספי המענק לקופת גמל?

הפקדה של כספי מענק פרישה וכספים נוספים שניתנים לכם במעמד עזיבת מקום העבודה אפשרית בקופת גמל. אם אתם זכאים לקופת גמל במקום העבודה החדשה – העבירו את הכספים אל הקופה ואל תמשכו אותם. שחרור עתידי של הכספים יתאפשר במתכונת של קצבת פנסיה חודשית או תשלום פיצויים בסוף תקופת ההעסקה. התקרה שקבועה בחוק בעבור תשלום מס על כספי פיצויים עולה בהתאם למדד כך שאפשר לשער שתשלמו בעתיד מס נמוך יותר בעבור משיכת הכספים. 

Exit mobile version