פורטל מיסים

מהן נקודות זיכוי במס הכנסה?

במאמר הבא נסביר מהן נקודות זיכוי במס הכנסה?  נקודות זיכוי הן למעשה הנחה בתשלומי המס שאנו משלמים דרך המשכורת שלנו כשכירים, או בדוח השנתי שאנו משלמים בתור עצמאים. נקודות זיכוי שוות ערך ל-215 ש“ח או 2,580 ש“ח לשנה. כל אדם שהוא תושב ישראל, אזרח ישראלי ועובד במדינת ישראל, זכאי לקבלת נקודות זכות ממס הכנסה. הנקודות מתחילות ב- 2.25 נקודות זיכוי לגבר ו – 2.75 נקודות זיכוי לאישה. מפה ואילך מתחילות כל מיני תוספות.

יש למעשה שלושה דברים שנותנים לנו הטבות במס הכנסה. לא מדובר פה לא על מע“מ ולא על ביטוח לאומי, רק הטבות הקשורות למס הכנסה.

מהן תוספות בנקודות זיכוי במס הכנסה?

יש כל מיני שלבים בחיים שמזכים אותנו בעוד נקודות זיכוי במס הכנסה למשל כאשר סיימנו לימודי תואר ראשון, אנו זכאים לנקודת זיכוי נוספת. שנה לאחר סיום התואר. בנוסף, אם נולד לנו ילד במהלך השנה, או אם הילד שלנו עבר את גיל 18 לפני תחילת השנה. יחד עם זאת, אם אנחנו עולים חדשים, תושבים חוזרים, חיילים משוחררים  – ההטבות הללו מזכות אותנו בנקודות זיכוי נוספות בתשלום שאנו משלמים חודש בחודשו למס הכנסה. 

טיפים חשובים

עבור שכירים, ההמלצה היא להעביר את כל הנתונים הרלוונטים למעסיק במהלך השנה, כדי שיוכל לחשב את אותם נתונים. מצבים כמו הולדת ילד במהלך השנה, גירושים וכתוצאה מכך תשלום מזונות, יזכו אתכם בנקודות זיכוי ויחושבו להורדת תשלום המס שאנחנו אמורים לשלם במהלך החודש. גם אדם שגר ביישוב מזכה, יקבל על חלק מההכנסה שלו זיכוי. החשבון שנעשה מול מס הכנסה הוא ברמה השנתית ולא ברמה החודשית.

יחד עם זאת, אם אנחנו לא מקפידים להעביר את הנתונים לאורך השנה למעסיק ולא הראנו לו את כל הנקודות הנוספות שמגיעות לנו, הדרך היחידה להתחשבן עם רשויות המס היא רק על ידי הגשת דוח שנתי או בקשה להחזר מס של שכיר.

מימוש נקודות הזיכוי

חשוב לציין כי למימוש נקודות הזיכוי יש תקופה מוגבלת. כלומר אי אפשר למשוך את נקודות הזיכוי שלנו לנצח ואחר כך לבוא ולבקש ממש הכנסה החזר רטרואקטיבי. חשוב לשים לב לתקנות, להקפיד להיכנס אחת לתקופה למחשבוני שכר שיש ברחבי הרשת ולעשות סוג של סימולציה על השכר שלנו וכך לבדוק האם באמת הנקודות זיכוי שמופיעות בתלוש שלנו הן באמת זהות למה שאנחנו מקבלים בפועל.

לסיכום, אנו ממליצים לכם להיכנס לאתר של רשות המיסים ולהתעדכן בכל הרשימה שכתובה לגבי זיכויים ונקודות זכות.

אם אתם רוצים לחשב כמה מס הכנסה אתם צריכים לשלם עבור הרווח שלכם כעצמאים או עבור השכר שלכם כשכירים, כל מה שאתם צריכים לדעת הוא את גובה השכר עצמו ואת מדרגת המס אליה אתם שייכים. אם אתם במדרגת מס של 10%, הרי שמס ההכנסה שאתם צריכים לשלם הוא בגובה 10% מהשכר ברוטו או הרווח שלכם, או שאולי לא? ובכן, התשובה היא לא והאחראיות לכך הן נקודות זכות מס הכנסה עליהן נסביר לכם ממש כאן בשורות הבאות.

חישוב מיסים

מה זה נקודת זכות?

ובכן, במסגרת חוקי המס של מדינת ישראל, המדינה מעניקה נקודות זיכוי לכל אזרח על פי נסיבות חייו. כך למשל, אזרח ישראל זכאי אוטומטית לנקודת זכות. אימהות חד הוריות זכאיות לנקודות זכות וגם זכאיות לנקודות זכות בגין כל ילד מתחת לגיל 18. אב שמשלם מזונות על פי פסק דין זכאי לנקודות זכות, אזרחים ותיקים, נכים וכן הלאה, גם הם זכאים לנקודות זכות. המשמעות היא שאזרח ישראלי יכול להיות זכאי למספר נקודות זכות מס הכנסה ואלו מצטברות זו על גבי זו וכל אחת מהן מעניקה לאותו אזרח מעין "הנחה" במס הכנסה. בדיוק מהסיבה הזאת, עצם העובדה שאתם נדרשים לשלם 10% מההכנסה שלכם למס הכנסה בגין מדרגת המס בה אתם נמצאים, לא אומרת שאתם באמת צריכים לשלם את כל אותם 10%. תחילה יש לבחון כמה נקודות זכות מס הכנסה מגיעות לכם, ולאחר ביצוע תחשיב מתאים, נקבעת חבות המס הסופית שלכם לאחר ניכוי נקודות הזכות.
בדקו באיזה מדרגת מס אתם נמצאים.

כמה נקודות זכות מגיעות לכם?

כאמור, נקודות זכות מס הכנסה נקבעות בהתאם למעמדכם האזרחי ולנסיבות חייכם ועל כן אלו יכולות להשתנות לאורך חייכם, בהתאם לשינויים במצבכם המשפחתי והאישי. בכל רגע נתון, תוכלו להיכנס לאתר רשות המיסים ולבצע בדיקה של זכאות לנקודות הזיכוי בהתאם לשאלות שתישאלו באתר. המדובר במעין מחשבון אוטומטי שיגיד לכם כמה נקודות זיכוי מגיעות לכם בהתאם לנסיבות חייכם. בהמשך לכך, תוכלו לקחת את הנתונים הללו למחשבון אחר שגם הוא קיים באתר האינטרנט של רשות המיסים, ואשר יספר לכם מהי חבות המס שלכם לאור גובה ההכנסות שלכם ולאחר ניכוי נקודות זכות מס הכנסה.
ראו גם: תוך כמה זמן מקבלים החזר מס?

יותר חשוב לדווח לרואה החשבון

אחרי שאמרנו את כל זה, אתם עצמכם לא צריכים להתעסק עם כל החשבונאות הזאת. אם אתם עצמאים, יש לכם רואה חשבון שמטפל לכם בחשבונות ואם אתם שכירים יש את רואה החשבון של העסק שאחראי על השכר שלכם. המטרה שלכם היא לעדכן את רואה החשבון המטפל בכם, על כל שינוי בחייכם שעשוי להוביל לשינוי בנקודות שלכם. אתם רק צריכים לדווח ורואה החשבון ידאג לבצע את התאמות המס הנדרשות בהתאם לשינויים בסך נקודות מס הכנסה המגיעות לכם.

לכתבות ומידע נוסף, אתם מוזמנים לעיים בפורטל המיסים של ישראל

 

החזר מס מהפסדים – מגיע לכם לקבל כסף ממס הכנסה!

ידע במיסוי הוא כוח כלכלי. כאשר אתם מודעים' היטב לזכויות שלכם ויודעים איך להשתמש בכל ההטבות ונקודות הזכות – אתם משלמים פחות מס. אתם יכולים להיות בטוחים שבעלי ההון מנצלים לטובתם כל הזדמנות לשלם פחות מס וגם אתם צריכים לעשות זאת. ליווי צמוד של יועץ מס הוא המפתח לחיסכון משמעותי בתשלומי המס. עשו לכם הרגל לבצע בדיקה מקצועית של כל תשלומי המס שלכם אחת לתקופה ותצליחו לקבל החזרים, לוודא שאתם משלמים את כל תשלומי החובה ולקבל החלטות חכמות. 

מה זה מס הכנסה ומתי צריך לשלם אותו? 

החוק בישראל קובע חובת תשלום מס הכנסה בעבור כל גורם שמניב רווח. המס מוטל על כל סוגי ההכנסות כך שעלינו לשלם מס בעבור שכר עבודה, רווחים מנכסים, זכייה בפרסים, רווחים בשוק ההון, דיבידנדים ועוד. החישוב של סכום המס שונה בעבור כל סוג של ההכנסה. עובדים שכירים מקבלים בכל חודש את השכר שלהם לאחר ניכוי מס. עובדים עצמאיים נדרשים בתשלום של מס בעבור הרווחים כך שהם מורשים לקזז את ההוצאות שסייעו ביצירת ההכנסה. תקנות המס בישראל כוללות אופציות רבות לקבלת פטורים והטבות בעבור כל סוגי ההכנסות. שימוש נכון בזכויות שלכם עשוי להפחית את גובה המס בצורה משמעותית. 

מתי משלמים מס על רווחים בשוק ההון?

פעילות בשוק ההון היא חלון הזדמנויות לרווח כספי ובהתאם לחוק עלינו לשלם מס בעבור הרווחים. יחד עם החובה לשלם מס בעבור הרווחים ניתנת לנו גם הזכות לקזז הפסדים עם רווחים באותו בתחום או עם רווח שמקורו בהכנסה הונית אחרת. לרוב, קיזוזים להחזרי מס מתבצעים באופן אוטומטי על ידי גופי השקעות ובנקים שמנהלים את ההשקעות. החזר מס מהפסדים שמתבסס על קיזוז עם מקורות הכנסה הוניים אחרים דורש הגשת טפסים מתאימים כאשר התקרה ניתן לבצע קיזוז רטרואקטיבי ל-6 שנים אחורנית. 

איך אפשר לקבל החזר מס מהפסדים?

רוב האנשים אינם בעלי הבנה רבה בתקנות ושיטות המיסוי. בכדי ליהנות מכל ההטבות ואפשרויות הקיזוז שקיימות מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע (יועץ מס, רואה חשבון, עורך דין עם מומחיות בתחום). בדיקה מקצועית של תשלומי המס שלכם עשויה להזרים את חשבון הבנק שלכם סכום כסף משמעותי. חשוב להבין שהחזרי המס ברובם אינם מבוצעים באופן אוטומטי ודורשים פעולה שלכם. אם לא תגישו בקשה לקבל החזר תוך הצגת הנתונים הנכונים – לא תקבלו כספים שמגיע לכם לקבל.

ככל שאתם פעילים יותר בשוק ההון כך ניתן לשער שיש לכם זכות להחזר מס. קיימים תרחישים רבים בהם ייתכן ולא מימשתם את הזכות לקזז את הרווחים עם הפסדים ושילמתם מסף עודף. אפשר לקבל החזר מס מהפסדים גם כאשר מדובר ברווחים והפסדים שאינם באותה השנה. אם לא היו רווחים כלל בשנת מס מסוימת, ניתן להגיש דוח אישי בכדי לממש את הזכות לקזז את ההפסדים מהרווח בשנים הבאות. ללא הגשת דוח לא ניתן יהיה לקזז הפסדים מרווחים עתידיים. 

דוגמא למצב בו אפשר לקבל החזר מס

אם שנת 2014 הסתיימה בעבורכם בהפסד של 40,000 שקלים בשוק ההון ובשנת 2015 יש לכם רווח של 50,000 שקלים, אתם יכולים לקזז את ההפסד משנה 2014 עם הרווח שנוצר בשנת 2015. לאחר הקיזוז תתבקשו לשלם מס רק בעבור רווח של 10,000 שקלים (חיסכון משמעותי!). 

אלו אופציות נוספות קיימות לקבלת החזרים?

תקנות המס מאפשרות קיזוז וקבלת החזר מס מהפסדים לאחר עסקאות מקרקעין, הפסדים בהשכרת נכס נדל"ן, הפסדים שנוצרו בחו"ל ועוד. ההפסדים שלכם שווים לכם כסף! אל תפספסו את ההזדמנות לקבל החזר. 

Exit mobile version