פורטל מיסים

מהן מדרגות מס?

המיסים שאנו משלמים הם אלו שמממנים לנו את כלל השירותים שהמדינה מספק לנו כמו למשל ביטחון, חינוך, בריאות, רפואה, שירותים חברתיים ועוד. מס הכנסה הוא מס פוגרסיבי, כלומר הוא משלם בסכומים נמוכים או לא משולם בכלל למי שמכניס פחות כסף ויותר עבור מי שמרוויח יותר.

איך המס מחושב?

חשוב להבין כי לא קיים הבדל במס בין אדם שהוא עצמאי לאדם שהוא שכיר. המס הוא אחיד ומבוסס על גובה ההכנסה שלנו. אם ניקח בתור דוגמא אדם שמרוויח 6,000 ש“ח בממוצע בחודש, המיסים על ה- 6,000 ש“ח יהיה 600 ש“ח.  בפועל אנחנו לא באמת נשלם 600 ש“ח וזאת משום שיש לנו זיכויים וניקויים.  מבחינה טכני אבל זה הסכום. חשוב לציין שמס על הכנסה שאיננה מתוך משכורת הוא שונה לגמרי. כאמור, ככל שאני מרוויח יותר, המס גבוה יותר. כדי להבין איך מחושבות מדרגות המס, נמשיך עם דוגמא נוספת של משכורת בגובה 9,000 ש“ח.

כלומר, עבור הכנסה חודשית מעבודה בסכום של עד 6,330 ש“ח, שיעור המס עומד על 10% כלומר, 630 ש“ח. המדרגה הבאה היא על 14% כלומר, אם המשכורת עומדת על עד 9,090 ש“ח, נוסיף 385 ש“ח. הסכום הזה משולם על ה-2,750 הבאים.

ההפרש עד 10,000 ש“ח הוא 920 ש“ח ושם המדרגה היא 20%. כלומר, עבור משכורת של עד 14,580 ש“ח, נוסיף 184 ש“ח. כלומר אם נחבר 385+633+184 נקבע 1,202 ש“ח מס מעבודה. בפועל אין כזה מס משום שיש נקודות זיכוי ולכן המס לא משולם בסכום הזה.

נקודות זיכוי בישראל

לכל אזרח במדינת ישראל יש נקודות זיכוי. לנשים יש יותר נקודות זיכוי מאשר גברים. אם ניקח בתור דוגמא גבר שמרוויח 10,000 ש“ח בממוצע צריך לשלם מס של 1,202 ש“ח לפי  החישוב הטכני, ישלם פחות 2 ורבע נקודות זיכוי בהיותו אזרח במדינת ישראל. נקודת זיכוי זה בעצם הפחתה של המס. לכל נקודה יש שווי כספי שנכון להיום עומד על 219 ש“ח. אם נמשיך אם אותה דוגמא, עבור רווק ללא ילדים מגיע לו את אותן 2 ורבע נקודות זיכוי. 

גובה המס לאותן נקודות עומד על 709 ש“ח, כאמור עבור גבר רווח שמרוויח הכנסה חודשית מעבודה על סך 10,000 ש“ח ולא 1,202 כמו שחישבנו. אם לאותו גבר נולד השנה ילד והוא עדיין מרוויח 10,000 ש“ח, הוא יקבל בנוסף ל- 2.4 נקודות זיכוי 1.5 נקודות נוספות כלומר הן שוות לו סכום כסף נוסף ואז גובה המס עומד על 381 ש“ח.

השיטה של תשלום המס לפי נקודות מאפשרת לגבות מס נמוך מבעלי הכנסות נמוכות, ולגבות מס גבוה מהכנסות גבוהות יותר.

חישוב מס שנתי ולא חודשי

חישוב המס נעשה חודשי אבל תמיד הוא יהיה על בסיס שנתי. כלומר, יכול להיות שבחודש אחדכל המידע אודות מדרגות מס נשלם פחות מס, אבל בחודש אחר נרוויח יותר ונשלם יותר. המס מחושב בסופו של דבר על ידי המעסיק, אם מדובר על שכיר ברמה השנתית. לכן, מאוד חשוב לבדוק איך המס מחושב בתלוש המשכורת שלנו במקרה שיש שינויים בשכר שלנו.
ככה אנחנו בעצם מוודאים שהחישוב נעשה באופן מצטבר ושיש התייחסות לשינויים במיוחד במצב שהשכר יורד אחרי שהוא גבוה יותר. חשוב לדעת ששיעור המס מעבודה שונים כאמור משיעורים על הכנסות אחרות. כלומר, אם למשל יש לכם הכנסה מנכס, המיסים הם שונים.

אם אתם מנסים לברר עם עצמכם על פי מה גובים מכם מס הכנסה ואיך נקבע שיעור מס ההכנסה שבו אתם מחויבים מדי חודש, אחד המושגים החשובים שאתם צריכים להכיר הוא המושג דרגות מס או מדרגות מס. מה אומרות בעצם הדרגות הללו, איך זה משפיע על סך המס שאתם משלמים מדי חודש והאם ישנם פרמטרים נוספים שמשפיעים על חבות המס שלכם? על כך בשורות הבאות.

מה זה מדרגות מס?

ככלל, עולם המיסים נחלק למיסים רגרסיביים ומיסים פרוגרסיביים. מס רגרסיבי הוא מס שנקבע בשיעור אחיד לכל האוכלוסייה, ללא קשר למצבו הכלכלי או להיקף ההכנסות של כל אזרח. מע"מ הוא דוגמא למס רגרסיבי שחל בשיעור של 17% על כל סוגי המוצרים ועל כל האזרחים באופן אחיד. מס פרוגרסיבי הוא מס שנגבה מאדם בהתאם להיקף הכנסותיו ומצבו הכלכלי והדוגמא הקלאסית למס פרוגרסיבי כזה היא מס הכנסה. ככל שאתם מרוויחים פחות, כך שיעור המס שייגבה מכם הוא נמוך יותר ולהיפך. איך נקבע השיעור המדויק? על פי מדרגות מס.
מדינת ישראל הגדירה מספר מדרגות מס שנבדלות זו מזו בשני פרמטרים. פעם אחת כל דרגת מס חלה על הכנסות בהיקף מסוים ופעם שניה כל דרגת מס מגדירה את שיעור המס שחל על הכנסה בכל היקף כזה שנקבע. כך למשל (המספרים לשם הדגמה בלבד ואינם משקפים את המציאות), אדם שמרוויח בין 6000 שקלים בחודש ל-10000 שקלים בחודש יימצא בדרגת המס הראשונה ובדרגת מס זו חל מס הכנסה בשיעור של 10% על ההכנסות. דרגת המס השנייה תהיה בין 10000 שקלים בחודש ועד 20000 שקלים בחודש ובדרגת מס זו חל מס הכנסה בשיעור של 20% על ההכנסות וכן הלאה.
ראו גם: תוך כמה זמן מקבלים החזר מס?

מהי מדרגת המס שלכם?

דרגת המס שלכם היא עניין שקל מאוד לברר. באתר האינטרנט של רשות המיסים ישנו מחשבון שמאפשר לכם להכניס את השכר החודשי שלכם ולקבל את דרגת המס בה אתם נמצאים מבין שורה של מדרגות מס. בהתאם לדרגת המס בה אתם נמצאים, תוכלו לדעת מהו שיעור המס שחל על ההכנסות שלכם ולהסביר מדוע נגבה מכם מס הכנסה בהיקף שהוא נגבה. יחד עם זאת, המס שתשלמו בפועל נקבע לא רק על סמך ההכנסות שלכם, אלא גם על פי הפטורים שאתם זכאים להם על פי חוק. כך למשל, אם חד הורית זכאית להטבות מס, חייל משוחרר, נכה, אזרח ותיק, אב שמשלם מזונות וכן הלאה – כל אלה זכאים להטבות מס. הטבות מס אלה ניתנות בצורת נקודות זיכוי ונקודות זיכוי אלה גם יכולות לשנות את המיקום שלכם בתוך סולם של מדרגות מס וגם לקבוע "הנחה" על שיעור המס הקבוע בכל דרגת מס. אתם רק צריכים לוודא שמי שעורך את תלוש השכר שלכם יודע מהי דרגת המס שלכם וכמה נקודות זיכוי יש לכם.

ראו גם: החזר מס לחיילים משוחררים

מיסים הם למעשה מקור ההכנסה המרכזי של המדינה, מקור ההכנסה שבאמצעותו בונה המדינה תקציב לטיפול בצרכי המדינה בכל תחומי החיים וניהול המדינה. בישראל ישנם מאות סוגים של מיסים, החל ממע"מ שהוא מס אחיד החל באותו שיעור על כולם (17% נכון להיום), דרך מס הכנסה שהוא מס פרוגרסיבי, קרי מס שחל על כל עובד בהתאם להיקף הכנסותיו וכלה במיסים נקודתיים כמו מס שבח, ארנונה, מכס, מס קנייה, אגרות למיניהן וכן הלאה. מדרגות מס בישראל הוא מונח שמתייחס למס הכנסה ועל המדרגות הללו נדבר בשורות הבאות.

מהן מדרגות מס?

מדרגות מס הן למעשה רמות של הכנסה שבגינן נגבה שיעור שונה של מס. מדרגות מס בישראל מגדירות למעשה כמה אחוזי מס ישלם עובד מתוך הכנסתו, בהתאם לגובה ההכנסה שלו. מדרגות אלה נקבעות על ידי משרד האוצר באישור הממשלה ומיושמת על ידי רשות המיסים. מדרגות אלה יכולות להשתנות משנה לשנה, אם כי מדובר בדרך כלל בשינויים מזעריים בלבד. שינויים מהותיים מבוצעים בהתאם להחלטת ממשלה להעלות או להוריד את המס, מה שגורר גם שינויים במדרגות המס. ככלל, מדרגת מס אומרת את הדבר הבא: אם העובד מרוויח למשל בין 6000 שקלים בחודש ל-10000 שקלים בחודש, הוא ישלם 8% מס הכנסה מתוך ההכנסה שלו. אם הוא מרוויח בין 10000 שקלים בחודש ועד 25000 שקלים בחודש, הוא ישלם 20% מס הכנסה מתוך ההכנסה שלו וכן הלאה. מספרים אלה הם כמובן לצורך הדוגמא בלבד ואינם משקפים את השיעורים המיושמים במסגרת מדרגות מס בישראל.

ראו גם: מדריך החזרי מס לשכירים

למה ישנן מדרגות מס?

מדרגות המס נועדו להבטיח שאדם ישלם מס בהתאם להכנסה שלו. מצד אחד, המדינה מעוניינת לגבות כמה שיותר מס, ומצד שני היא מעוניינת להימנע מפגיעה של ממש בעובד. בהתאם לכך, קובעת המדינה כי מי שגם כך מרוויח מעט, ישלם מעט ומי שמרוויח יותר, ישלם יותר. על כן, מדרגות מס בישראל נוטות לעלות ככל שהשכר או הרווח הוא גבוה יותר, כך שככל שהעובד מרוויח יותר הוא משלם יותר אחוזים מהכנסה גבוהה יותר ולהיפך. לצורת מיסוי זו קוראים מס פרוגרסיבי, כלומר מס שלוקח בחשבון את מצבו הכלכלי של כל אדם ולא חל בצורה אחידה על כולם (כמו מע"מ שהוא בעצם מס רגרסיבי).

מהן מדרגות המס?

ובכן, את מדרגות המס העדכניות תוכלו לבחון בקלות באתר האינטרנט של מס הכנסה. מדרגות מס בישראל משתנות מעת לעת וישנם גם פרטים נוספים שצריך לדעת מעבר למדרגת המס אליה אתם משתייכים על פי שכרכם. על כן, את כל הבירור של גובה המדרגות ואיך זה משפיע על השכר שלכם, כדאי לבדוק באתר האינטרנט של רשות המיסים, שם גם תוכלו לקבל מידע על החזרי מס שאולי מגיעים לכם אם שילמתם יותר ממה שמחייבת אתכם מדרגת המס שלכם.

מס הכנסה הוא מס שחל בשיעורים שונים על עובדים שונים, בהתאם לרמת השכר בה הם משתכרים. זאת אומרת, שאדם שמרוויח מעט, לא רק שמשלם פחות כסף לטובת מס הכנסה, אלא גם משלם על פי שיעור (אחוז) נמוך יותר מהשכר שלו, ולהיפך כאשר מדובר באדם בעל רמת הכנסה גבוהה. כמה משלם כל אחד ומי קובע את זה? לשם כך קיימות מדרגות מס שנקבעות מראש ולמעט שינויים מזעריים ועדכונים משנה לשנה, נותרות קבועות (אלא אם שונו באופן חריג במסגרת רפורמת מס). מה זה מדרגות מס ואיך הן מגדירות את שיעור המס שחל עליכם? על כך בשורות הבאות.

איך עובד המס שנקרא מס הכנסה?

ישנם מיסים שמוטלים על כלל האזרחים בשיעור אחיד ללא קשר לרמת ההכנסות שלהם. כך למשל, מע"מ הוא מס שחל על כל האזרחים בשיעור אחיד של 17%. מס הכנסה הוא מס שחל בצורה משתנה על האזרחים, בהתאם לרמת ההכנסה שלהם. כך למשל, והמספרים הם רק לצורך הדגמה ואינם נאמנים למציאות, אדם שמרוויח בין 5000 שקלים בחודש ובין 10000 שקלים בחודש, יחויב ב-10% מס הכנסה. לעומתו, אדם שמרוויח בין 10000 שקלים בחודש ובין 20000 שקלים בחודש יחויב ב-20% מס הכנסה. אדם שמרוויח בין 20000 שקלים בחודש ועד 40000 שקלים בחודש, יחויב ב-30% מס הכנסה וכן הלאה. רמות החיוב במס שנקבעות בהתאם לרמות השכר, הן למעשה מדרגות המס שחלות בישראל. מדרגות אלה הן קבועות מראש ומגדירות מהי חבות המס שחלה על כל עובד, בהתאם לרמת ההכנסה שלו.

ראו גם: החזר מס שכירים

באיזו מדרגת מס אני וכמה אני צריך לשלם?

בכדי לדעת באיזו מדרגת מס אתם נמצאים, תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט של רשות המיסים, להזין את השכר שלכם למחשבון מיוחד, ולקבל את מדרגת המס אליה אתם משתייכים ובהתאם לכך גם את שיעור המס החל עליכם. יחד עם זאת, זה לא אומר שאתם צריכים לשלם את שיעור המס הזה. פרט לנושא של מדרגות המס, מערכת המס בישראל כוללת גם מרכיב של נקודות זיכוי, קרי נקודות שמעניקות "הנחה" בתשלום המס. נקודות אלה ניתנות לכל אזרח ישראלי והן ניתנות בהיקפים שונים בהתאם לנסיבות חייו של האזרח. כך למשל, אם חד הורית עם ילדים תקבל לא מעט נקודות זיכוי וכך גם אב שמשלם מזונות לילדיו, נכה, אזרח ותיק, חייל משוחרר וכדומה. אזרחים אחרים שלא עומדים באף קריטריון, יקבלו נקודת זכות אחת בגין היותם אזרחים ישראליים.

בחישוב המס, יש לבחון את הנושא של מדרגות המס, להפחית את נקודות הזיכוי המגיעות לאזרח ובהתאם לכך נקבע המס שעל האזרח לשלם בפועל על הכנסתו. את זה אמור לעשות חשב השכר במקום העבודה שלכם או רואה החשבון שלכם אם אתם עצמאים. אתם רק צריכים להקפיד שאתם מוסרים לו את כל המידע לגבי זכאותכם לנקודות זיכוי.

Exit mobile version