Site icon פורטל מיסים

כיצד נדווח על העלמת מס

קרדיט תמונה: freepik

העלמות מס מהווים חלק בלתי נפרד מהכלכלה הכוללת במדינת ישראל. תחום עבירות המס הוא תחום רחב ומגוון מאוד והוא מתחיל במקרים פשוטים יחסית שאין בהם כוונה פלילית אמיתית ויכול להגיע למקרים מאוד מורכבים ורחבי היקף אשר כוללים בין היתר גם כוונה פלילית שמטרתה היא להתחמק מתשלום מס. כך או כך, יש השפעה על ההכנסות של המדינה ממיסים ולכן על השירותים האזרחיים שהמדינה מספקת. אין ספק כי מדובר על נושא מורכב מאוד מבחינה תפיסתית, כלכלית וציבורית ועל כן, גם דיווח על העלמת מס צריך להיעשות בצורה חכמה ומתוך הבנה של המורכבות.

 

צדדים אפשריים לדיווח מס

ישנם כמה דרכים לדווח על עבירות של העלמות מס, אך חשוב מאוד להבהיר כי לדיווח שכזה יכולים להיות כמה צדדים שלא תמיד הם ברורים מאליהם לאדם שאיננו עוסק בתחום המיסוי והמשפט הפלילי באופן יומיומי. יש אזרחים המדווחים לרשויות המס על העלמת מס של עסק כלשהו וזאת בשל סיבות אפשרויות שונות. גם מעלים מס יכול לדווח על ביצוע העבירה ועל העלמת מס במסגרת הליך מוגדר הקרוי גילוי מרצון וזאת בכדי להימנע מהליך פלילי בנושא. כלומר, דיווח על העלמת מס איננו מתבצע רק על ידי אחרים אלא גם בידי האנשים עצמים אשר ביצעו את ההעלמה בפועל. בכל מקרה, חשוב מאוד לדעת כי יש אופן התנהלות שונה לדיווח וכן שלבי ביצוע שונים בכל אחד מסוגי הדיווחים הללו וכאשר מדובר על גילוי מרצון, ליווי מקצועי וייעוץ של עורך דין מיסים מקצועי ומנוסה הוא בהחלט קריטי, בכדי לבצע את ההליך בצורה נכונה, לייעל אותו ולמזער עד כמה שניתן סיכונים ונזקים שונים.

 

דיווח של אזרחים על העלמת מס של עסק

מדובר על נושא מורכב ולא פעם אנשים מסתכלים על דיווח מעין זה כהלשנה או פגיעה במישהו אחר, גם אם אותו גורם שהעלים מס ביצע עבירה שהיא גם פלילית וגם בעלת השלכות חברתיות. תהליך דיווח זה שמפעילה רשות המיסים קרוי לפעמים גם ה"מלשינון" של רשות המיסים. הדרך לדווח על העלמת מס במקרים שכאלה הוא לפנות לקו צדק של רשות המיסים דרך טלפון, דואר אלקטרוני, פרס ועוד. קו הצדק מופעל גם עבור עבירות מס בתחומי מע"מ, מכס ומס הכמסה. האזרח אשר פונה מעביר את הפרטים הרלוונטיים על העסק או העסקים המעלימים מס לרשות המיסים, אשר אוספת את הפרטים ומתחילה בבדיקה. אם החשד נותר מהותי לא פעם תיפתח חקירה סמויה שבמקרה הצורך ובמידת איכות הראיות תהפוך לגלויה ותמשיך להטלת סנקציות וכן הגשת כתב אישום פלילי כנגד מעלימי המס.

הדיווח לקו הצדק על העלמת יכול להתבצע בצורה אנונימית, כאשר מעביר הדיווח לא יהיה זכאי לקבל פרס כספי כלשהו בגין העברת אותו מידע. הנחת היסוד של הפעלת קוו מעין זה היא שמדובר על כלי יעיל להתמודדות עם העלמות מס וכסף שחור.

 

דיווח עצמי של מבצע העלמת מס

עוד היבט חשוב מאוד בנושא של דיווח על העלמת מס הוא הדיווח העצמי של מבצע עבירת המס. מדובר על הליך הקרוי כאמור הליך גילוי מרצון והוא מהווה הזדמנות טובה מאוד לנישומים שהעלימו מס וביצעו עבירות מס, לדווח על כך, להסדיר את תשלום המס ולהימנע מהליכים פליליים נגדם. מטרת ההליך היא לצמצם את ההון השחור בכלכלה הישראלית ולעודד אנשים להלבין את ההון הבלתי מדווח שלהם ולשלם את המס הנדרש בגינו. הליך זה מיועד לעצמאים, לבעלי חברות ולכל אזרח שיש לו הון בלתי מדווח בישראל או בחו"ל לרבות דירות, הכנסות בלתי מדווחות, חשבונות בנק בחו"ל ועוד.

מכיוון שהעלמת מס היא עבירה פלילית עם סוגים שונים של רמות חומרה וענישה המשתנות, אין ספק כי הליך גילוי מרצון הוא הליך חשוב שכדאי להיעזר בו על מנת להימנע מעונש. בכל אופן בכדי לממש את ההליך המדובר בצורה הטובה ביותר, חשוב לבחור בעורך דין מיסים מקצועי ומנוסה שיסייע לכם בו.

 

Exit mobile version