פורטל מיסים

המרכז להחזרי מס שבח

מהו מס שבח וכיצד מחשבים אותו

במרבית המקרים בהם עולה הסוגיה של החזרי מס, היא עולה בהקשר של החזר ממס הכנסה ולעיתים גם בהקשר של מיסי הביטוח הלאומי. יחד עם זאת, החזרי מס יכולים להיות רלוונטיים לכל סוג של מס ללא יוצא מן הכלל ואחד מסוגי המס האלה, שבו אנשים רבים כלל לא טורחים לבדוק האם מגיע להם החזר מס הוא מס שבח. אז מה זה בדיוק מס שבח? באילו מקרים עשוי להיות מגיע לכם החזר מס שבח? ומדוע אתם רוצים לפנות את המרכז להחזרי מס שבח כבר היום, אם ביצעתם איזושהי עסקה שקשורה למקרקעין ונדל"ן במהלך השנים האחרונות? על כך תוכלו לקרוא ממש כאן בשורות הבאות.

מה זה מס שבח?

ככלל, בכל מדינה קיימים סוגים רבים של מיסים, המיועדים למקסם את מספר המקורות מהם יכולה המדינה לגייס כסף מהאזרחים על מנת לממן את ההתנהלות שלה. מסים נגבים בשלל תצורות ואזרחי ישראל, כמו אזרחי העולם כולו, מכירים היטב את התצורות האלה. אחת הצורות בה גובה המדינה מס על פעילות שמבצע אזרח בישראל היא באמצעות גביית מס על רווח הון שנוצר מעסקת נדל"ן/ מקרקעין. כך למשל, אם קניתם נכס נדל"ן במיליון שקלים ומכרתם אותו במיליון מאה, ייגבה מכם מס שבח בגין מאה אלף השקלים רווח שיצרתם בעסקה. מס השבח עומד היום על 25% מרווח ההון שנוצר בעסקה והוא חל על כל עסקת מכירת דירה החל מהדירה השנייה שמכר אותו אזרח. זאת אומרת שלא בכל מכירה של נכס נדל"ן חל עליכם המס, אלא רק אם מכרתם כבר נכס בעבר וזוהי עסקת המכירה השנייה שלכם.

באילו מקרים יכול להיווצר מצב שיוביל להחזר מס שבח?

על פי המרכז להחזרי מס שבח, ישנם מצבים בהם גובה המס שנגבה מכם הוא גבוה יותר ממה שהייתם אמורים לשלם. אמנם במרבית המקרים מדובר במס מאוד מדויק המשולם בדיעבד לאחר יצירת הרווח ולכן הכל ידוע וכך גם גובה המס המדויק שיש לשלם. יחד עם זאת, מס שבח ספציפית הוא מס שכולל בתוכו המון משתנים ולכן ישנם גם מקרים בהם נעשתה טעות בחישוב המס, בין שבגלל טעות סופר ובין שבגלל טעות בנתונים שעל בסיסם בוצע החישוב. כמו כן, ישנם מקרים בהם הרווח שדווח היה גבוה יותר מהרווח שהתהווה בסופו של דבר ובמקרים אלה בהחלט מגיע לכם החזר מס ביחס למס שכבר שילמתם.

איך מבררים האם מגיע לכם מס שבח?

באופן עקרוני אנחנו, אזרחי המדינה, נוטים לתת אמון מלא ברשויות השלטון וטוב שכך. ואכן, רשויות השלטון בדרך כלל לא מפרות את האמון שלנו ואם מגיע לנו החזר מס, הן ידעו לזהות זאת בעצמן וגם להעביר לנו את ההחזר המגיע לנו אל חשבון הבנק, ביוזמתן המלאה. יחד עם זאת, את זה יכולות הרשויות לעשות אך ורק אם יש להן את כל הנתונים הנדרשים לכך ואם כל הנתונים הללו מעודכנים. במידה וזה לא המצב, היוזמה צריכה להיות לגמרי שלכם. עליכם לעדכן את הרשויות בכל נתון שיכול להשפיע על גובה המס שאתם צריכים לשלם ולבקש את ההחזר המגיע לכם בהתאם.

כדי לברר את הדברים נדרש ידע מקצועי בתחום של מס שבח ובאופן בו מחושב המס ולכן אם יש לכם חשש שמגיע לכם החזר בגין מס שבח ששילמתם, אתם רוצים לפנות עוד היום אל המרכז להחזר מס שבח, שיבצע עבורכם את כל הבירור וגם יגיש עבורכם בקשה להחזר.

החזרי מס שבח – הכירו את המיסים שתידרשו לשלם בעת מכירת נכס נדל"ן ברווח

אנשים רבים כלל לא מכירים את המושג מס שבח ואין להם מושג כי בקשה פשוטה יכולה לזכות אותם בהחזרי מס שבח על סך אלפי שקלים, ואף למעלה מכך. אז אם גם אתם מתכננים למכור דירה בקרוב, השורות הבאות נכתבות במיוחד עבורכם. בפסקאות הבאות נכיר מקרוב את מס השבח, נכיר את החייבים בתשלום וכן את הפטורים ממנו ונגע בהליך הפשוט במסגרתו תוכלו לקבל מס שבח החזר במידה ושילמתם שלא לצורך.

אז מה זה מס שבח? הכירו את המס המקביל למס רווחי הון

אז תחילה חשוב לדעת כי מס שבח הוא מס הקשור לעסקאות נדל"ן. מס השבח מקביל למס רווח הון שכלל המרוויחים נדרשים לשלם מסך כלל רווחיהם. שיעור מס השבח עומד על 25% מסך הרווחים בעת מכירה. בעשורים האחרונים מחירי הדיור בישראל הרקיעו שחקים. אנשים רבים שרכשו נכסים לפני שנה בלבד יכולים למכור אותם ברווח של כמה מאות אלפי שקלים, ואף למעלה מכך. מכירת הנכסים הלעלו ברווח, תחייב את המוכרים לשלם מס רווחי הון. כמה משלמים? כ 25% מסך הרווח בלבד.

חשוב להדגיש – מס רווח הון משלמים על הרווחים בלבד בשעת המכירה

אם לדוגמא רכשתם דירה ב 2,000,000 שקלים לפני שנה, וכיום אתם מוכרים אותה ב 2,500,000 שקלים, הרווח שלכם עומד על 500,000 שקלים. מסכום זה תידרשו לשלם מס רווח הון בשיעור של 25%, שהם 125,000 שקלים. רבים מתבלבלים וסבורים כי מס רווח הון יצריך מהם לשלם 25% משווי הנכס כולו, ולכן חשוב להבהיר כי מדובר במיסוי הרווח בלבד (מחיר המכירה פחות מחיר הרכישה).

השינוי הגדול שחל ב 2014 – פטור מלא ממס רווח הון למוכרים נכסים לאחר שהחזיקו בהם שנה וחצי ומעלה

עד לפני מעט יותר מעשור, היה ניתן לקבל פטור מלא ממס רווחי הון על ידי מגורים בדירה לפחות 4 שנים. כלל המוכרים לאחר 4 שנים ממועד הרכישה קיבלו פטור מלא ממס רווח הון. משנת 2014 תנאי הפטור הפכו קלים יותר ונכון לכתיבת שורות אלה כל המוכר דירה לאחר שנה וחצי בלבד של מגורים בה יוכל ליהנות מפטור מלא ל מס רווח הון. השינוי הזה גרם למשקיעים רבים להחזיק בנכסים שלהם לפחות שנה וחצי במטרה ליהנות מפטור מס רווחי הון. אך חשוב לדעת כי לא אחת ישנם מקרים בהם בעלי הנכסים זכאים לפטור מלא או חלקי מהתשלום, מה שלא מיושם בפועל. אז מי זכאי להחזר מס שבח? המשיכו לקרוא את הפסקה הבאה.

החזרי מס שבח – הסיבות המרכזיות בגינן אנשים רבים משלמים מס שבח שלא לצורך

הסיבה השכיחה ביותר בגינה רבים נמצאים זכאים לקבלת מס שבח החזר הם אנשים ששילמו מס שבח למרות שמכרו את דירתם אחרי שנה וחצי של שימוש בה. סיבה נוספת ושכיחה לא פחות היא אנשים שלא מכירים את הטבות המס המגיעות להם משלל סיבות. כיום יש לא מעט נקודות זיכוי ואפשרויות להטבות מס מסיבות רבות. לא מעט אנשים שזכאים להטבות הללו כלל לא מודעים לכך ומשלמים מס שבח מלא בשל חוסר ידיעתם. בדיקה מהירה ופשוטה תגלה כי האנשים הללו זכאים לקבל החזר על מס שבח ששילמו. קיימת חשיבות רבה לדעת כי גם אם נגמרה שנת המס, עדיין ניתן לבדוק זכאות ולקבל החזרי מס במידת ואכן תימצאו זכאים. ניתן לקבל החזרי מס עד שש שנים רטרואקטיבית.

Exit mobile version