פורטל מיסים

המוסד להחזרי מס

האם מגיע לכם החזר מס בדקתם כבר האם מגיעים לכם החזרי מס? אם אתם עובדים שכירים ולמעשה, גם אם אתם עצמאים, כדאי וחשוב לבדוק אחת למספר שנים ולכל היותר אחת לשש שנים, האם מגיעים לכם החזרי מס וזה בדיוק מה שתוכלו לעשות באמצעות המוסד להחזרי מס. למה שיגיעו לכם החזרי מס? האם זה בכלל ייתכן ששילמתם מס גבוה יותר ממה שהייתם אמורים לשלם? מדוע חשוב לבדוק זכאות להחזרי מס אחת לשש שנים לכל היותר? אם מגיעים לכם החזרי מס, זה אומר שאתם תקבלו כסף לחשבון הבנק שלכם? את התשובות לכל השאלות הללו, תוכלו למצוא ממש כאן בשורות הבאות.

אז למה שבכלל תהיו זכאים להחזר מס?

ובכן, עדיין לא קבענו שמגיעים לכם החזרי מס אבל אתם לכל הפחות רוצים לבדוק את זה באמצעות המוסד להחזרי מס. המשמעות של החזר מס היא שלאורך השנה האחרונה או השנים האחרונות, שילמתם מס גבוה יותר ממה שהייתם אמורים לשלם. איך קורה מצב כזה? ובכן, שיעור המס בישראל הוא זהה לכל האזרחים, אך כל אזרח זכאי לקבל נקודות זיכוי בגין מצבו המשפחתי, מצבו האישי, מצבו הבריאותי וכן הלאה. כך למשל, אם התגרשתם בשנים האחרונות ואתם משלמים מזונות או שאתם משפחה חד הורית, מגיעות לכם נקודות זיכוי שמפחיתות את חבות המס שלכם. אם מחשבי רשות המיסים אינם מעודכנים בעצם העובדה שהתגרשתם ואם לא הגשתם לרשות אישור על כך שאתם משלמים מזונות או שאתם מוגדרים כמשפחה חד הורית, בהיעדר כל ידיעה אחרת הרשות תמשיך לגבות מכם מס כרגיל ללא נקודות הזיכוי המגיעות לכם. אותו כנ"ל אם החלפתם עבודה במהלך השנים האחרונות ולבטח אם הייתם מובטלים או בלתי מועסקים במשך פרק זמן כלשהו. בכל המצבים האלה, יכולים להיווצר פערים בגין גובה המס שאתם צריכים לשלם ובין זה שאתם משלמים בפועל ואת הפערים האלה אתם יכולים לדרוש במסגרת בקשה לקבלת החזר מס.

מדוע חשוב לבדוק זכאות להחזר מס בכל שש שנים?

ובכן, התשובה היא מאוד פשוטה: גם אם מגיע לכם החזר מס, תוכלו לדרוש אותו אך ורק עבור שש השנים האחרונות. אם למשל, החזר זה מגיע לכם גם עבור שנים לפני תקופה זו, לא תוכלו לקבל את ההחזר עבור השנים הקודמות ועודף המס ששילמתם בשנים אלה פשוט ירד לטמיון. את הבקשה להחזר מס תוכלו להגיש בכל רגע נתון דרך המוסד להחזרי מס עבור שש שנים אחורה. כדי להבטיח שכספי מיסים ששילמתם בעודף לעולם לא ירדו לטמיון, חשוב לבצע בדיקה כזאת אחת לשש שנים. יחד עם זאת, אם אתם עובדים בעבודה קבועה ואתם יודעים שאתם מקבלים את כל נקודות הזיכוי המגיעות לכם, כנראה שלא תהיו זכאים להחזר כלשהו. אם לעומת זאת, החלפתם עבודה בשנים האחרונות, התחתנתם, התגרשתם, הבאתם ילדים לעולם, סבלתם פגיעה משמעותית במצב הבריאותי שלכם וכן הלאה, אתם בהחלט רוצים לפנות אל הצוות המקצועי של המוסד להחזרי מס ולהגיש דרכם בקשה לקבלת החזר.

במידה והחזר אכן מגיע לכם, המשמעות היא מאוד פשוטה: אתם תקבלו את הכסף המגיע לכם ישירות אל חשבון הבנק שלכם. המוסד להחזרי מס יערוך עבורכם את החישוב, יגיש את הבקשה ולאחר בדיקה של רשות המיסים עצמה, במידה ואכן יתברר כי מגיע לכם החזר מס, רשות המיסים תעביר את הסכום המגיע לכם אל חשבון הבנק שאותו ציינתם בבקשה לקבלת ההחזר. התהליך הוא מאוד פשוט ובדרך כלל גם מאוד מהיר ולכן אין שום סיבה להמתין אפילו רגע אחד.

בקצרה, כל מי ששילם מס הכנסה עודף, מעבר למה שהיה צריך לשלם, זכאי להחזר מס. השאלה הנכונה אם כן, היא לא מי זכאי להחזר מס, אלא מי משלם מס עודף מעבר למה שהיה צריך לשלם, והתשובה היא שישנן מספר סיטואציות ובראשן שינויים תעסוקתיים ושינויים במצב משפחתי, שבהן עשוי עובד שכיר או עצמאי, להיות מחויב בשיעור מס גבוה יותר ממה שהוא אמור לשלם. במקרה כזה, אכן מגיעים לאותו עובד או עצמאי החזרי מס בגין עודף המס ששילם, ועל כך נדבר בשורות הבאות.

איך בודקים זכאות להחזרי מס?

מבחינה טכנית, בדיקת זכאות להחזרי מס מבוצעת באמצעות אנשי מקצוע כדוגמת רואי חשבון או מנהלי חשבונות, הבודקים את הנתונים של האדם המבקש את ההחזרים. בדיקה זו אינה מבוצעת מול המספרים בפועל, אלא על בסיס כללי אצבע, וזה המקום לציין למעשה את התנאים שקובעים מי זכאי להחזר מס. במסגרת הבדיקה, נבחנת ההיסטוריה של העובד במהלך 6 שנות המס האחרונות, שהן פרק הזמן לו רשאי אדם לבקש החזרי מס רטרואקטיבית. במסגרת הבדיקה, נבחן למשל האם העובד עזב מקום עבודה אחד ועבר למקום עבודה אחר, האם העובד לא עבד במשך חודש אחד או יותר במהלך שנת מס מסוימת, האם העובד התחתן, התגרש, התחיל לשלם מזונות, הפך להורה וכן הלאה. כל אחד מהפרמטרים האלה, יכולים להשפיע על גובה חבות המס של העובד ואם פרמטרים אלה לא נלקחו בחשבון, הרי שהעובד שילם מס גבוה יותר ממה שהיה אמור לשלם, ולכן מגיעים לו החזרי מס.

ראו גם. הסבר נקודות זכות מס הכנסה

הבדיקה ברשות המיסים

במידה והגורם המקצועי אליו פניתם מוצא סיבות טובות שיכולות להעיד על כך שעשויים להגיע לכם החזרי מס, יגיש אותו גורם מקצועי בקשה רשמית מסודרת לרשות המיסים. רשות המיסים עצמה מבצעת בדיקה יותר יסודית ומדויקת, ובוחנת את סך המס ששילם העובד לאורך השנים הנבחנות, אל מול חבות המס שלו בפועל, בהתאם למידע המסופק לרשות המיסים במסגרת הבקשה ובמסגרת מידע נוסף שיכולה הרשות להשיג ממרשם האוכלוסין ומרישומיה היא. במידה ואכן מתברר שהעובד שילם מס גבוה יותר שלא היה אמור לשלם, מחשבת רשות המיסים את גובה החזרי המס ומעבירה אותם ישירות אל חשבון הבנק של המבקש.

כמה זמן זה לוקח וכמה זה עולה?

אם על השאלה מי זכאי להחזר מס אתם יכולים לענות "אני", אתם רוצים לפנות לאחד מהגורמים המקצועיים המציעים את השירות של החזרי מס וישנם לא מעט כאלה. אותם גורמים מקצועיים יטפלו לכם בכל התהליך ובתמורה יגבו מכם עמלה שיכולה לנוע בין 7% ועד 30% מגובה ההחזר שייקבע לכם. התהליך כולו יכול להימשך בין חודש לארבעה חודשים, אם כי בשנה האחרונה פועלת רשות המיסים לזרז את התהליך לכדי חודש אחד בכל המקרים.

החזרי מס לנכי צה"ל

מה הם החזרי מס לנכי צה"ל? ובכן, החזרי מס באופן כללי, הם למעשה הטבות מס שניתן להפחית, בעזרתן, את הסכום שמשלמים למס הכנסה. הטבות המס הללו יכולות להיקרא גם נקודות זיכוי, או נקודות מס. מס הכנסה, כדרך "פקודת מס הכנסה" (הם אוהבים להישמע רציניים ופיקודיים, כנראה), מצהירים איך הם מחליטים בי יקבל את הנקודות הללו. ובמקרה זה, הם בוחרים להעניק נקודות מס מסוימות לאנשים שקיבלו הכרה כנכי צה"ל, כי היי, למה לא בעצם. 

מענק מאגף השיקום

החזרי מס לנכי צה"ל, יכולים להיות גם סוג של מענק. המענק מתקבל על ידי הוראה שמגיעה מאגף השיקום, ומספרה 80.01, שכן הצבא אוהב מספרים מעניינים. סכום הכסף מיועד לאנשים שקיבלו הכרה בנכות צה"לית כלשהי, עברו שיקום, ורואים את עצמם בונים לעצמם חיים מתפקדים ופוריים. המענק ניתן הן לעצמאיים והן לשכירים, משולם בסופה של כל שנה קלנדרית. אלו שיכולים לקבל את המענק, הם אלו שקיבלו הכרה בנכות שמספרה באחוזים הוא בין 19-89%. ככל שהמספר גבוה יותר, כך גם גובה המענק.

לקחת אחריות

כדי לקבל את המענק, יש עניין לעשות זאת באופן עצמאי ומיועד – כלומר, לדעת שיש אפשרות לקבל מענק, ולהגיש טפסי 106, שמספרים כי אותו אדם אכן יכול לקבל את המענק על פי התקן שהגופים המעורבים מבקשים כרף כניסה, לקבלתו.  התגמול מגיע מצד אגף השיקום, יכול להיקרא גם "החזר מס לנכי צה"ל", ומועבר לחשבון בתחילת שנה, כנראה בחודש ינואר, תוך התייחסות לשנת המס הקודמת.

מעניקים בגבהים שונים

באופן כללי, נדמה שיש 3 רמות של החזרי מס בנושא הזה, והן מושפעות מאחוזי הנכות שאדם מסוים קיבל. ככל שהרמות גבוהות יותר, כך אפשר לקבל זיכוי רב יותר בגין החזרי מס. רמה 1 יכולה לזכות ב-244 ₪, רמה שנייה יכולה לזכות ב-1,234 ₪ (מספר כה ליניארי, לא כן?), בעוד שרמה 3 ואחרונה כנראה יכולה לזכות ב-2,335 ₪. מענק כספי, שיכול להתקבל כהחזר מס עבור שנת המס הקודמת.

כיצד לבקש את המענק?

את הבקשה להחזרי המס ניתן להגיש דרך האזור האישי באתר הרלוונטי, עבור שנת מס קודמת עבורה מקבלים את המענק. רלוונטי לעשות זאת במעוד הקרוב למועד ההגשה, כדי לקבל התייחסות פשוטה וקלילה. מה גם, שכחלק מהגשת הבקשה, מתבקש להדגים כי מבקש המענק נמצא במסגרת כלשהי של עבודה, ושהוא אכן שלים מס הכנסה – בין אם הוא שכר או עצמאי, וטופס 106 יכול לאפשר לו להעיד על כך. 

לאחר מילוי טופס 106, ניתן לשלוח אותו באמצעות פקס לאשת הרווחת בלשכת השיקום, בה אותו אדם רשום. ניתן להמליץ כי לאחר שליחת הטופס, יורם טלפון ללשכה כדי לוודא שהטופס התקבל והחל טיפול בעבורו. המענק לא משולם באופן אוטומטי, אלא עצמאי ומיודע לאחר שהוגשו טפסים, וכן הלאה. באופן כללי, נדמה שהעיקרון המנחה בהענקת המענקים – הוא הענקתם לאנשים שהחליטו לחזור למסלולי העבודה. אולי זו הסיבה שהוא מוגדר כהחזר מס, כי הוא כנראה רלוונטי עבור אנשים שמשלמים מס, כלומר, עובדים או מכניסים הכנסה כלשהי.

באם אדם מסוים רוצה להגיש בקשה לקבלת המענק, הרי שניתן לעשות זאת גם כדרך הגשת הטפסים, וחלקם ניתן לקבל מהמנהלים בחברה בה אותו אדם עובד, שכן הם יכולים לספק לו טפסי 106 רלוונטיים לבקשתו. הטופס אמור להכיל פירוט הכספים ששולמו לעובד, כמו גם תשלומי מס הכנסה, קופות גמל, ביטוח מנהלים, ביטוח לאומי, קרנות השלמות וכיוצא בזה.

נשמח לעזור בהינתן רצון, תודה על קריאתך.

Exit mobile version