פורטל מיסים

החזר מס בגין תרומות

החזר מס בגין תרומות

באופן עקרוני, החוק במדינת ישראל מספר כי תרומות מעל 190 ₪ (מעודכן לינואר בשנת 2020), יכולות לאפשר החזרי מס. זאת כאשר, הן ממוענות למוסד ציבורי, שקיבל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. משמע, כאשר התנאים תקפים – תינתן אפשרות לקבל זיכוי ממס הכנסה, עבור הסכום שתכף נפרט – מבחינת מס הכנסה, לאותה שנת מס.

החזר מס בגין תרומות

החזר מס בגין תרומות – לשכירים

באם מדובר בשכירים, הם יכולים לקבל את זיכוי המס, כמתוך המשכורת החודשית שהם מקבלים – עבור שנת המס בה ביצעו את התרומות. 

הזיכוי המדובר, הוא על סך 35% מגובה התרומה, עבור זה שתרם. כלומר, אם אדם תרם 10,000 ₪, הרי שהוא יוכל לקבל זיכוי ממס הכנסה על סך 3,500 ₪. 

קצת על המתמטיקה של החזרי מס בגין תרומות לשכירים

אם מדובר בשכיר, לצורך הדוגמה – הרי שאם הוא תרם 10,000 ₪, והמיסים שהוא משלם עומדים על 4,000 ₪ לשנת המס, הרי שלשנת המס הוא יוכל לקבל זיכוי של 3,500 ₪ על אותו סכום ולשלם למעשה 500 ₪, כשארית על הסכום. שכיר לא צריך לחכות לסיום שנת המס, כדי לקבל החזר מס. אם כי הזיכוי לא יינתן עבור תרומה שהיא מעבר לתקרה, שהתקרה יכולה להיות 30% מההכנסה שיש עבורה מס לאותה שנת מס, או מעבר לסכום (המעודכן לשנת 2020): 9,350,000. אם בכל זאת הסכום שנתרם עולה על הסכום שניתן לקבל עבורו זיכוי מס, הרי שניתן להעביר את סכום התרומה שהוא מעבר לשיעורי התקרה, עבור שלושת שנות המס הבאות, וניתן יהיה לצרף את סכום התרומות יחדיו לאותה שנה עם אותו הסכום, באם אין הוא עולה על התקרה.

 

החזר מס בגין תרומות – לעסקים

לא רק שכירים יכולים לקבל זיכוי מס בהקשר של תרומות למוסדות ציבורים (שקיבלו אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה), אלא גם עסקים (פטורים, עצמאיים וגם חברות בע"מ, אם כי בתנאים קצת אחרים), אלא שבמקרה שלהם – החישוב נעשה אחרת, אם הם תורמים שירות, על פני סכום כסף. כן, זה אכן אפשרי.

 אם לדוגמה יועץ עסקי תרם שירות על סך 10,000 ₪, הדבר יחושב כמו קיבל היועץ הכנסה על סך 10,000 מהמוסד הציבורי, ואת אותה הכנסה החליט לתרום למוסד.

כך שכל המיסים שהיו אמורים להתקבל עבור הכנסה זאת, מתקבלים – אלא שבנוסף לזה, ישנו גם זיכוי נוסף. אם עבור הכנסה של אותם 10,000 ₪, הוא יכול לשלם מס של 1,000 ₪, הרי שעקב כך שהוא תרם את הכסף לאותו מוסד – הסכום מתקזז עם ההחזר של 3,500 ₪ – ואז הוא למעשה זכאי להחזר ממס הכנסה.

החזרי מס רטרואקטיביים בגין תרומות

או זו לפחות התיאוריה החשבונאית, וייתכן שהדבר ישתנה ממצב למצב, בהתאם לתנאים הקיימים. כך או כך, נדמה שהתמונה מתחילה להתבהר ולהתברר, באשר לדרכים בהן ניתן לקבל החזרי מס – ואפילו רטרואקטיבית, עד שש שנים אחורה – בגין תרומות.

זכאות להחזרי מס בגין תרומות

כל מיני סוגי אנשים יכולים לקבל החזר מס בגין תרומות. יחידים ועסקים, שאין להם זהות של חברה בע"מ, יכולים לקבל את הזיכוי עד גובה 35% מסך התרומה. מעל ל-190 ₪. עסקים שאכן מאוגדים כחברה בע"מ, יכולים לקבל זיכוי בגובה מס החברות המעודכן לשנת המס של התרומה.

ישנה דרך לממס את החזר המס, והוא שונה עבור שכירים, עסקים וחברות. נשמח כמובן לעזור, או לנסות לספר בהירות, באם יש בכך רצון – תודה על קריאתך.

Exit mobile version