Site icon פורטל מיסים

החזרי מס לעצמאים: מתי אפשר לבקש החזר מס?

החזרי מס

Nataliya Vaitkevich באתר PEXELS

מרבית הפרסומים ברשת בנושא של החזרי מס נוגעים להחזרי מס לשכירים וקל להבין מדוע: השכירים בדרך כלל לא נמצאים בקשר חודשי או אפילו שנתי ישירות עם רשות המיסים וכל תשלום המיסים שלהם נעשה לרוב דרך המעסיק. לכן אכן יש לא מעט שכירים שמגיעים להם החזרי מס.

לעומת זאת, על החזרי מס לעצמאים שומעים קצת פחות וגם הסיבה לכך ברורה למדי: כמעט כל עצמאי נעזר באופן כזה או אחר ברואה חשבון או יועץ מס ולכל הפחות צריך למלא דו"ח שנתי פעם בשנה (עוסק מורשה משלם גם מע"מ). לכן כל ההתקזזות מול מס הכנסה וקביעת גובה תשלום המס הסופי היא הרבה יותר מדויקת.

לכן העובדה שגם לעצמאים מגיעים לעיתים החזרי מס שהם לא מודעים אליהם (מה שעשוי להתגלות באמצע שנת המס) אולי תפתיע אתכם, אבל בהחלט ישנם מצבים כאלו.

 

שינוי סטטוס והשפעה על נקודות הזיכוי

לא כל העצמאים מדווחים על שינוי סטטוס, ושינוי זה יכול להתבטא במספר נקודות הזכות שהעצמאי זכאי להן. נקודות זכות אלו משפיעות בסופו של דבר על המס הסופי עליו יהיה לשלם.

מדובר לא רק בשינוי סטטוס זוגי או הצטרפות ילדים למשפחה, אלא גם מקרים אחרים. לדוגמה:

למרבה המזל, אפשר לבקש החזרי מס על נקודות זכות באופן רטרואקטיבי עד 6 שנים אחורנית.

 

השקעות מחוץ לבנקים

בעיקרו של דבר הן הפסדים בשוק ההון והן ההפקדות לפנסיה (שהן חובה גם לעצמאים החל מ-2017) אמורות להיות מדווחות על גבי הטפסים אותם מקבלים מהבנקים וחברות הפנסיה. יחד עם זאת, לאחרונה הצטרפו לשוק גם לא מעט כלי השקעה אלטרנטיביים. לדוגמה, השקעות חברתיות או השקעות במיזמים שונים מתוך מטרה לצבור רווחים בעתיד.

כל גוף מפוקח אמור גם הוא לשלוח לכם דו"ח שנתי עם סך כל דמי הניהול ולרוב יהיה ניתן לקזז רווחים מול הפסדים באותה הדרך.

 

הוצאות מוכרות ותרומות

במקרה וגיליתם כי שכחתם הוצאות מוכרות או אפילו תרומות (שמוכרות חלקית), ניתן לעיתים לתקן את הדו"ח השנתי, אך לא ניתן לצרף הוצאות משנים קודמות.

בכל אופן, כדאי להכיר מראש את כל ההוצאות של העסק ולבדוק מול יועץ מס או חברה להחזרי מס אילו מהן מוכרות. לדוגמה, אם יש לכם משרד ביתי, לא בטוח שאתם יודעים שהחלק היחסי משכר הדירה עבור המשרד (לדוגמה, חדר אחד משלושה) יכול גם הוא להיחשב כהוצאה מוכרת במקרים מסוימים, כנ"ל לגבי הוצאות חשמל, ארנונה וכו'.

 

ביטול או הקטנת מקדמות מס

לא מדובר כאן בהחזר מס כשלעצמו, אך גם כאן בסופו של דבר מדובר בעניין שיכול להקל על העסק: אם במהלך השנה ההכנסות שלכם קטנו באופן ניכר, אתם יכולים לבקש בקשה לביטול או הקטנת המקדמות בהתאם לגובה המס החדש אותו יהיה עליכם לשלם.

שימו לב שאם ההכנסות שלכם בסוף השנה בכל זאת יהיו גבוהות יותר מהדיווח, תאלצו לשלם גם ריבית והצמדה ולכן רצוי לעשות זאת בסיוע של חברה להחזרי מס או יועץ המס שלכם.

 

לסיכום

אף על פי שעצמאים בדרך כלל לא צריכים לבקש החזרי מס לאחר הגשת הדו"ח השנתי, ישנם מקרים שבהם גם הם אינם מודעים לכל הזכויות שלהם או היכולת להפחית את תשלומי המס בהתאם לשינוי בהכנסות של העסק.

Exit mobile version