פורטל מיסים

החזרי מס בגין שהייה בחו"ל

החזרי מס בגין שהייה בחו"ל

בעבר, אנשים רבים היו מסתובבים מסביב לעולם, וייתכן שבעתיד זה ימשיך להיות כך. למעשה, היו אנשים שעשו רילוקיישן, והחליטו לנסות לגור קצת במקומות כאלה ואחרים, כל אחד מסיבותיו. בין אם מדובר בענייני עבודה, או לימודים, וכיוצא בזה.

החזרי מס בגין שהייה בחו"ל

ואיך זה קשור למס הכנסה? ובכן, אם אדם לא גר במדינה, ייתכן שהמיסים שיש לו לשלם בעניינה, שונים בתכליתם. באם היו תשלומי מס, ששולמו בעת שהייה בחו"ל, ייתכן שאפשר לקבל החזר, באם שולמו שלא לצורך. ייתכן שמס הכנסה לא היה מודע לכך שהמשלם נמצא בחו"ל, וייתכן שהמשלם לא ידע שמגיע לו קיזוז מסוים, או סייג בתשלומי מס ההכנסה שלו. וזה בסדר. ניתן לבדוק את הזכאות, עד שש שנים אחורה. כך שאם מדובר בתקופה שהייתה בשש השנים האחרונות, ייתכן שיש עבורה החזרי מס תקפים בגין שהייה בחו"ל.

באם אדם גר במדינה "זרה" ושילם בה מיסים, ועדיין שילם מיסים כרגיל בענייניו במדינת ישראל – ייתכן שמדובר בכפל מס. עבור מדינות שלישראל יש איתן אמנות למניעת כפל מס, אפשר לגלות שיש הסדרי מס מיוחדים – שיכולים לאפשר הטבות מס. ואם לא נוצלו, אפשר שזה יוביל, כאמור, להחזרי מס בגין שהייה בחו"ל. אם לדוגמה הייתה הכנסה מעבודה במדינה בחוץ לארץ, והיו עליה מיסים הן מאותה מדינה והן ממדינת ישראל – הרי שמדובר במיסים כפולים.

אמנות המס

אמנות המס מבקשות שהמס יתקזז מההכנסה, בהתאם לחוקיה של מדינה אחת בלבד – לא כמה ביחד. כך שתשלום המס מיועד לאחת מהן. אם לדוגמה יש עסקה בינלאומית, אפשר שהיא תקוזז במס רק פעם אחת, עבור מדינת המפתח, כביכול, בה נעשתה. אם מחייבים אותה במס באנגליה, לדוגמה – אפשר שיהיה בה 10 אחוזי מס, ואם בישראל – אז 25 אחוזי מס. על כן, כדי לא ליצור מצב של 35% מס על כל הסכום, מה שקורה הוא שאנגליה תקבל את המס שלה, ובמקרה זה, ישראל תקבל את ההפרש – 15% שנותרו.  אמנת המס נועדה לאפשר לאנשים לעשות עסקאות בינלאומיות ביתר קלות, לדעתנו, ועל פי כן אפשר שזה תומך בכך.

ישראל חתמה על אמנת מס עם כמה וכמה מדינות שונות, כך שייתכן שהמדינה בה שהה אדם, יכולה להיות חלק מאלו החברות בהסכם. אם לדוגמה מדובר על איטליה, קנדה, ארצות הברית, אוסטריה, בריטניה, רוסיה, ברזיל, גרמניה, פולין, סינגפור, יפן, תאילנד, סין, צרפת, פורטוגל, הולנד, ספרד ואחרות – אפשר שתשלומי המיסים נכנסים לעניין מניעת כפל מיסים, שזה נהדר.

באשר לכמות החזרי המס שיכולים להתקבל בשל שהייה בחו"ל, אפשר להגיד שככל שמדובר על תקופת זמן ארוכה יותר בנידון, החזרי המס יכולים להיות גדולים יותר. כמו גם, כמובן, כמות המס הכפול מצביעה על כמות החזרי המס האפשריים. הדרך לקבל החזרי מס, היא גם להראות ששולם מס כפול.

הוצאות מוכרות בגין שהייה בחו"ל?

דבר נוסף שניתן להגיד בנידון, הוא שבאם היו הוצאות (אהמ, אהמ) בעת השהייה בחו"ל, ייתכן שניתן להגיש בקשה, כדי להכיר ולזהות בהן כהוצאות מוכרות. באם מדובר על שכר דירה, טיסות לחו"ל ומחו"ל ליעדים אחרים בחו"ל, מימון חינוך ילדים, כמו גם הוצאות אש"ל ללא קבלות. כך שמה שמתרחש, היא שההכנסות שמס הכנסה היה רוצה למסות, נחשבות למועטות יותר, כיוון שהן כביכול מוצהרות כסכום קטן המתקזז בהוצאות שמבקשים להכיר בהן. כך שאם נדמה שמדובר בסכום קטן יותר, המס שאפשר לקזז ממנו, אמור להיות קטן יותר בהתאם.

וככל שהמס אמור להיות קטן יותר, כך אפשר לקבל החזר מס גדול יותר, עד שש שנים אחורה. זה הכל לעכשיו, תודה על קריאתך.

Exit mobile version