פורטל מיסים

החזרי מס בגין בעיה רפואית

החזרי מס בגין בעיה רפואית

למי שקיבל אחוזי נכות מביטוח לאומי, יש אפשרות לקבל כל מיני הקלות מהמדינה, בין השאר – בתחום המס. החזרי מס בגין בעיה רפואית, יכולים להיות אלו שיאפשרו לאדם לקבל כספים, מבחינה רטרואקטיבית, שכבר שילם בעבר – למס הכנסה.

בין ההקלות שניתן לקבל ממס הכנסה, בעבורן, מבחינה רטרואקטיבית ניתן יהיה גם לקבל החזרי מס – הם נקודות זכות עד פטור מלא ממס הכנסה.  למעשה, לא רק אנשים שיש להם אחוזי נכות יכולים לקבל החזרי מס, אלא גם הוריהם, במידה ואלו הורים לילדים עד גיל מסוים. אפשר שבמקרה זה, ההטבה תהיה בדמות שתי נקודות זיכוי לטובת ניכוי המס מהמשכורת.

החזרי מס בגין בעיה רפואית

זכאות להטבות המס

בשביל לקבל הטבות בתחום המס, אפשר שיהיו כל מיני אחוזי נכות, לא בהכרח צריך להיות מעל רף ה-90%, אם כי בהרבה מהמקרים יש עניין להתחיל את התהליך מול פקידי השומה ולוודא שהוא נקלט במערכת.  פטור ממס הכנסה יכול להיקרא גם החזר ממס הכנסה, כיוון שהפטור הוא זה שניתן למימוש בצורה רטרואקטיבית – על ידי מילוי הטפסים הרלוונטיים להגשתו, כמו גם הגשתם למס הכנסה.

כך שלמעשה, כל פטור ממס הכנסה הוא החזר כספים ממס הכנסה. כך שאם לדוגמה היה ניתן להוריד ממשכרות מסוימת אלף ₪ של מיסים, במקום להימנע מלהוריד ולקזז אותם מראש – ניתן יהיה דווקא לקבל אותם כהחזר מס, במועד מאוחר יותר.

על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, מי שקיבל מאה אחוזי נכות לתקופה של לפחות 185 יום, יכול לקבל פטור ממס, כמו גם במקרים מסוימים אלו שקיבלו תשעים אחוזי נכות ומעלה, על פי חישוב משוקלל. החישוב המשוקלל הוא זה שלוקח בחשבון מספר מחלות ו/או ליקויים עבור כל אחד מהם התקבלו אחוזי נכות שהם כביכול נפקדים מהמוסד לביטוח לאומי. לא מחברים את הסכומים יחד, אלא דווקא מנכים את האחוזים שנותר, לאחר חיסורם בכל שלב.

אם יש אדם שיש לו מחלה שנקבעה לה חמישים אחוזי נכות, ויש לו מחלה נוספת שיש לה עשרים אחוזי נכות, ועוד מחלה עבורה יש עשרה אחוזי נכות, הרי שייקחו את זו עם האחוזים הגבוהים ביותר – והחישוב יתחיל עם חמישים אחוזי נכות. מתוך המחלה השנייה, יילקחו אחוזים מסוימים, מתוך האחוזים שנקבעו. כלומר, אפשר שיחשבו ארבעים אחוזים מתוך השלושים, כך שזה ייצא מספר אחר – וזה יתווסף לסכום הסופי. וכך יהיה גם עם שאר המחלות. אם כי, ייתכן שביטוח לאומי עושים זאת בצורה שונה ממה שתיארנו כאן, על כן אין לקחת את הכתוב כייעוץ.

כך או כך, בצורה זו משקללים – מוסיפים אחוזים, לא בצורה מלאה ושלמה, אלא של שברים, מתוך מחלות כאלה ואחרות – עד שמגיעים למספר. ואם מגיעים כך למספר תשעים, הרי שזה מזכה בפטור מלא גם כן, מתשלומי מס הכנסה. ובמקרה כזה, לאחר כל תקופת זמן מסוימת, יהיה ניתן לקבל החזרי מס מלאים (או חלקיים, בהתאם למידת הפטור).

קבלת החזרי מס 

כדי להתחיל את התהליך שיכול להוביל את הזכאות לפטור, שהוא יכול להיות גם החזר המס – אפשר למלא טופס בקשה לפטור ממס, שנודע גם כטופס מספר 1516, אליו מצרפים עותק של פרוטוקול הוועדה הרפואית בה נקבעו אחוזי הנכות. את כל הנ"ל, ואולי מעבר לכך – מציגים ומגישים למשרד פקיד השומה המקומי, באזור הגיאוגרפי של המגורים – ואת ההחזר ניתן לקבל רטרואקטיבית עד שש שנים לאחר שנת המס.

באם נדמה שהתהליך קצת מורכב או לא ברור, כמובן שנשמח לסייע ולתת עוד בהירות כמידת יכולתנו. תודה על קריאתך.

Exit mobile version