Site icon פורטל מיסים

האם הכסף מזומן עומד להעלם מהעולם?

קרדיט תמונה: FREEPIK

בשנים האחרונות, הולך וגובר העניין סביב אפשרות של עולם ללא כסף מזומן, ללא שטרות ומטבעות. אזכורים ראשונים לכך ניתן היה למצוא כבר בספרי מדע בדיוני מלפני כמה עשורים, וככל שהזמן חלף זה נראה פחות מופרך. הזינוק הטכנולוגי של השנים האחרונות הפך את האפשרות לממשית מאוד, אבל האם זה באמת עומד לקרות?

זה כבר התחיל

בארצות הברית כבר יש בתי עסק בהם לא ניתן לשלם במזומן בכלל. גם העסקים האחרים, שם וברחבי העולם (כולל כאן בישראל), מאמצים יותר ויותר פתרונות סליקה ותשלום מתקדמים. כיום, אתם יכולים לשלם לא רק בכרטיסי אשראי, שכבר נחשבים מוצרים פיננסיים עתיקים, אלא גם באמצעות הטלפון הנייד ואפילו השעון. תוסיפו לכך את העובדה, שחלק גדול מהעסקאות לא מתבצע פנים אל פנים, בעידן הדיגיטלי בו אנחנו חיים, ותקבלו מציאות בה מזומן הופך לאמצעי תשלום לא מאוד שימושי.

על פי הערכות שונות, עד לשנת 2025 רק אחת מכל שבע עסקאות תתבצענה בכסף מזומן, בארצות הברית. ובכל זאת, כנראה שייקח זמן עד שהמזומן יעלם לחלוטין, וניתן יהיה להספידו.

אלה כמה מהיתרונות שבכל זאת עוד יש לשטרות ולמטבעות, על פני אמצעי תשלום אחרים, עבור בתי העסק והצרכנים.

כסף נגיש מיידית עבור העסקים

כאשר עסקים מקבלים תשלום במזומן, הם מקבלים את הכסף באופן מיידי. תיאורטית, הם יכולים להפקיד אותו בחשבון הבנק, ולהשתמש בו לרכישת מלאי עוד לפני סוף היום. בניגוד לזה, אם הם מקבלים תשלום בכרטיס אשראי (פיזי או דיגיטלי), הם יצטרכו לחכות כמה ימים לקבלת הכסף בפועל.

ניהול תזרים מזומנים הוא אתגר גדול עבור כל עסק. בלי גישה לכסף, אי אפשר לשלם לעובדים, לספקים או חשבונות. כרגע קבלת מזומן הכרחית עבור עסקים רבים, אבל אפשר להניח כי הטכנולוגיה תגשר על הפער הזה בעתיד.

כסף שלא כרוך בעמלות

על עסקאות במזומן, עסקים לא צריכים לשלם עמלות. למען האמת, גם יתרון זה נעשה זניח עם הזמן. למה? כי הנתונים מוכיחים בבירור שלקוחות אשר משלמים בכרטיסי אשראי מוציאים יותר כסף, מאשר כאלה שמשלמים במזומן. זה אומר שלמרות העמלות, עסקים יעדיפו לבצע כמה שיותר עסקאות ללא מזומן, עד לרמה שזה ישתלם להם.

כסף אנונימי

עסקים, וגם לקוחות, שמעוניינים להישאר מתחת לרדאר, תמיד יעדיפו לבצע עסקאות במזומן. כלומר, תעשיית הפשע היא אחד הגורמים הראשיים לכך שמזומן נשאר רלבנטי. ברחבי העולם מנסים כמובן להילחם בתופעות של פשיעה, הלבנת כספים ומעילות שונות, אבל קשה להאמין שתופעות אלה ייעלמו לגמרי.

לסיכום

למרות הירידה החדה בשימוש בכסף מזומן ברחבי העולם, והתחזקות המגמה בעקבות נגיף הקורונה, עושה רושם שהמזומן עוד לא הולך לשום מקום. הוא ימשיך להתקיים לצד הארנקים הדיגיטליים, מטבעות הקריפטו ושאר החידושים הקיימים והצפויים.

Exit mobile version