Site icon פורטל מיסים

איך להגיש הצהרת הון

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

על הצהרת הון להיות מדויקת, מקצועית ומפורטת. איך להגיש הצהרת הון? ובכן, כדי לדעת זאת מתבקש לדעת מה יש בה, איך באמת מגישים ומה המחיר.

 

איך להגיש הצהרת הון ראשונה?

הצהרת הון, או טופס 1219 לפי שאוהב את זה רשמי – היא מסמך שנועד לשקף את המצב הכלכלי, לפחות מבחינה בירוקרטית, נכון למועד מסוים בשנה. המועד יכול להיות מאוד ספציפי, כמו 31 בדצמבר לשנה הקודמת. בתוך הצהרת הון יש פירוטים שונים של מיידעים, הנוגעים להון פרטי ועסקי. מדוע יש בכלל עניין למלא הצהרת הון? ובכן, מלבד להעלות שאלות כמו, איך להגיש הצהרת הון אפשר שיש לה מטרה לגיטימית.

איזו מטרה? ובכן, הצהרת ההון מאפשרת למס הכנסה לראות את מצב תשלומי המיסים ברגע נתון. כאשר ישנן מספר הצהרות הון במשך שנים הוא יכול להסתכל על ההבדלים בין ההצהרות ולראות מה השתנה ביניהן. באם היה גידול משמעותי בהון, הרי שסביר שיש לו הסבר. באם אין לו הסבר אז מס הכנסה יכולים, באם זה מתאים, נכון ומתאים לתקנות – להטיל "שומת הפרשי הון", שהיא סוג של מס. מס שמוטל על השינוי בין הצהרות ההון, שמס הכנסה לא קיבל הסבר מסוים, או הסבר לגיטימי דיו מבחינתו. מגישים את ההצהרה באופן פיזי לפקיד במס הכנסה ומקבלים אישור מאותו פקיד על כך שזה נעשה.

 

איך להגיש הצהרת הון על ידי רואה חשבון

איך להגיש הצהרת הון? ובכן, זו שאלה מעולה. באופן עקרוני, בעלי עסק עצמאיים אמורים למלא, ולעתים גם שכירים. כשזה נוגע לשכירים זה כנראה יהיה באם מס הכנסה פונה אליהם ובאם יש להם משכורות גבוהות במיוחד, מניות רבות בחבה בה מועסקים, שכירים שהיו עצמאיים עד לא מזמן, שכירים שיש להם הכנסה מעסק פרטי או פשוט שיש לו פעילות כלכלית מעניינת.

לאחר פתיחת עסק אפשר שמס הכנסה יגיש בקשה למלא הצהרת הון ראשונה. ייתכן שזה יהיה כמה חודשים מרגע פתיחת התיק. את ההצהרה מתבקש להגיש תוך טווח של 120 ימים. מספר שנים לאחר מכן אפשר שתתקבל בקשה נוספת למילוי הצהרת הון שנייה, ועם השנים אפשר שיהיו עוד כאלו.  בנקודה זו נציין שקיימת המלצה להיעזר בשירותיו של רואה חשבון כדי גם לחסוך את זמן הטיול למס הכנסה וגם כדי לוודא שהיא מולאה בהצלחה ושהיה פידבק מבעל מקצוע שיודע את דרכו בנושא, ואכן בדק שכל הפרטים נרשמו כהלכה.

 

איך להגיש הצהרת הון שיש בה את כל הפרטים?

בהצהרת ההון מתבקש לכלול מספר פרטים, הקשורים לפירוט ההון. בין אם זה נדל"ן, רכוש כלשהו כמו ציוד עסקי, מוצרי חשמל, תכשיטים, מכוניות, מתנות, כספים בחשבונות בנק, תוכניות חיסכון, ירושות, הלוואות, קרנות פנסיה וכיוצא בזה. על כן, בנוגע לשאלה, איך להגיש הצהרת הון, הרי שנכון יהיה למלא את כל הפרטים הרלוונטיים. אילו פרטים רלוונטיים? ניתן להתייעץ עם פקיד שומה ועם רואה חשבון.

הצהרת ההון הראשונה יכולה להוות בסיס להון הראשוני של בעל העסק, ויכולה לשמש כבסיס להשוואה להצהרות הון עתידיות. על כן חשוב לציין בה את כל הפרטים, שכן אם הם יופיעו "במפתיע" בהצהרות הון עתידיות, ייתכן שזה ייראה כמו גידול בהון ללא הסבר. על כן חשוב לציין את כל הרלוונטי עוד בהצהרה הראשונה. ישנה המלצה לקבל את שירותיו של רואה חשבון, כדי להבין אילו פרטים למלא, ולקבל דגשים למילוי. שכן אנחנו רוצים להיות יסודיים ומקצועיים בנוגע לזה, ולזכור לצרף מסמכים המעידים על מה שכתוב בהצהרת ההון. בין אם מדובר בטפסי העברת בעלות על רכב, אישור יתרות מהבנק, אישורי הלוואות, חוזי נדל"ן, קבלות בענייני הוצאות עסק ובית, וכיוצא בזה.

 

עלויות להצהרת הון והשלכות בענייני אי הגשה

הגשה של הצהרת הון מתבקשת מטעם החוק ואי הגשה שלה מערבת קנסות.  עלות הגשת הצהרת הון ראשונה (אצל רואה חשבון) יכולה לעלות כ-1,000 ₪, בעוד שההצהרות הבאות יכולות לעלות יותר, שכן גם רמת המורכבות שלהן יכולה להיות רבה יותר.

 

Exit mobile version